Noen her som et god på å bake med surdeig?

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Jeg har skikkelig lyst å lære meg dette og har allerede feilet så alt for mange ganger:bored:

Men nå ser det kaaaaaaanskje ut som at jeg kan få det til, jeg har i alle fall en surdeigatarter denne gangen som virker til å ha skikkelig med futt i:)

Nå har jeg brukt oppskriften til surdeig.no

tidligere når jeg har laget har det nok rett og slett ikke vært nokk futt i kulturen, og jeg har brukt en litt anen fremgangsmåte, jeg har også prøvd meg mest på å lage surdeigstarter med lyst mel. Men forstår det slik at det kan være enklere å få til med litt grovere mel å heller gradvis mate den over til en «lysere» kultur. Vi får se. Kanskje jeg heller burde ha n fin og en grov:)

om det er noen her som er dreven på det lurer jeg på:

-bruker dere samme starter til å lage både grov og fin bakst?

-hvilken type glass/beholder bruker dere til å oppbevare kulturen i? Jeg hadde et sylteglass tidligere men følte kanskje beholderen var litt liten:-/

-Bruker dere noen spesiell beholder når dere «mater opp» til bakst?

-andre tips til en nybegynner?

-gode oppskrifter?
 
Bruker grov surdeig starter til grov bakst og fin til finbakst, men det er ingenting i veien for å bruke en fin starter til grov bakst. Motsatt ville jeg nok ikke ha gjort.

Oppbevarer surdeigen i plastbokser. Har en fin (hvetemel), en grov (rugmel)og en glutenfri (bokhvete). Jeg har dobbelt opp av hver sånn at hvis en dør så har jeg en i reserve.

når jeg mater den opp til bakst tar jeg litt over i en bakebolle med lokk og etterfyller på med mel i surdeigs starteren. Så mater jeg opp den i bakebollen.
 
Back
Topp