Noen her som er god på symaskiner?

LykkeligOss

Flørter med forumet
Jeg skal sy krabbeteppe og har valgt et strech stoff. Men når jeg syr så strekker stoffet seg. Akkurat som om foten holder igjen stoffet så det blir strekt.

Er det noen innstillinger jeg må endre på? Skal jeg sy med foten oppe eller nede?

Jeg er ganske fersk på symaskin og skjønner ikke innstillingene [emoji85][emoji14]

Håper noen kan hjelpe meg [emoji4]

f91790ac8dd98badeaeb6bee2645a57d.jpg

Kan du stille på foten? På min maskin kan jeg stille inn forskjellige høyder på foten og har egen søm for stretch stoff. Er også nybegynner, så har ikke så mye erfaring eller tips å komme med annet enn det [emoji14] bruksanvisning?

Kan ikke stille på foten som jeg vet om hvertfall [emoji53] fikk den av en kompis etter at bestemoren hans døde, så har ikke noe bruksanvisning [emoji53]

Foten skal vel alltid være nede når du syr, pga trådspenning og sånn? Ellers floker tråden seg?
Du kan jo prøve forskjellige sømmer og spenninger på trådene (både over- og undertråd).
Har du overtransportør? Sånn som drar tøyet bakover ovenfra. Prøv å koble den på eller av kanskje?
Nå har jeg Pfaff og ikke Singer, så kan ikke særlig om innstillingene på din, men prøv deg litt fram med innstillingene på prøvestykker.
Hjulet over nåla er vel overtrådspenninga og det store hjulet er vel da for undertråden. Finner du rett kombo for de skal ikke sømmen gjøre at tøyet drar seg. Tror jeg...

Lykke til med prøving, det er morro å sy!

Litt seint å si nå, men best å øve seg på ikke strechy stoff [emoji4]

Holder på å lære å sy selv, så kan ikke svare seg. Men du kan prøve nettet for bruksanvisningen. Enten google på maskinnavn eller prøve å finne sygruppe på fb og poste bilde. Er du heldig så er det ei med scanner med lik maskin som kan scanne hefte til deg.

Lykke til!

Foten skal vel alltid være nede når du syr, pga trådspenning og sånn? Ellers floker tråden seg?
Du kan jo prøve forskjellige sømmer og spenninger på trådene (både over- og undertråd).
Har du overtransportør? Sånn som drar tøyet bakover ovenfra. Prøv å koble den på eller av kanskje?
Nå har jeg Pfaff og ikke Singer, så kan ikke særlig om innstillingene på din, men prøv deg litt fram med innstillingene på prøvestykker.
Hjulet over nåla er vel overtrådspenninga og det store hjulet er vel da for undertråden. Finner du rett kombo for de skal ikke sømmen gjøre at tøyet drar seg. Tror jeg...

Lykke til med prøving, det er morro å sy!
Takk for svar [emoji4]
Tror jeg bare har sånn undertransportør. Jeg får finne meg et prøvestykke og teste ut litt forskjellig. Hjalp litt med sikksakksøm, men ikke helt bra.

Litt seint å si nå, men best å øve seg på ikke strechy stoff [emoji4]

Holder på å lære å sy selv, så kan ikke svare seg. Men du kan prøve nettet for bruksanvisningen. Enten google på maskinnavn eller prøve å finne sygruppe på fb og poste bilde. Er du heldig så er det ei med scanner med lik maskin som kan scanne hefte til deg.

Lykke til!
Har sydd litt med vanlig stoff, det går greit [emoji4] verre med oppmåling og innstillinger på maskina [emoji14]

Skal sjekke om det er noe gruppe på fb. Klarte ikke finne bruksanvisning på nett når jeg googla [emoji53]

Prøv med innstilling Nr 6 på den øverste raden. Den som ser ut som en litt rar sikksakksøm. Den kunne ligne på min strechsøm.

Ellers er det vel som de andre sier ikke helt enkelt å sy i slikt stoff. Men lykke til!

Back
Topp