Noen her som er blodgivere?

Escuro

Forumet er livet
Skal på første tapping neste fredag, og lurer på hvor lenge man må sitte etter man har gitt? Prøver å planlegge ifht henting på skole og barnevakt og alt slikt [8D]

Nope, får ikke lov :( Skulle gjerne gjort det, men!

Veldig bra at du skal gi blod!! Norge trenger mer og mer, så to tomler opp til deg, snuppa! :) :)

Hmmm.. Lurer på om mamma måtte sitte i 30 minutt? Men står det ikke noe på hjemmesiden tro?
https://www.giblod.no/Modules/Page/viewPage.asp?modid=7317&level=7317

Nei, fant ikke noe jeg :S

ORIGINAL: BelleHelene

Jeg er blodgiver[:)]

Må sitte i ca 20 min :)

Åh så bra [:)] Husker du hvor lang tid selve tappingen tar?
Lurer på om jeg skal hente eldstemann på skolen først så han og småen blir med og størsten underholder minsten mens jeg sitter der, eller om jeg skal få tak i barnevakt... Kommer liksom an på hvor lenge jeg må beregne.

jeg prøvde meg som det, men ble ikke godkjent grunnet leverskade[&o] men er kjempe flott at du skal gi blod 

tror du må sitte i en halv time, men en kompis av meg er blodgiver og han pleier egentlig å gå ganske raskt etterpå (han har vært det lenge så er vant til det da)

ORIGINAL: SweetCherry

jeg prøvde meg som det, men ble ikke godkjent grunnet leverskade[&o] men er kjempe flott at du skal gi blod 

tror du må sitte i en halv time, men en kompis av meg er blodgiver og han pleier egentlig å gå ganske raskt etterpå (han har vært det lenge så er vant til det da)

Owww, høres ikke godt ut [&:] Er leveren din fremdeles skadet?
Er universalgiver (0 rh+), og siden jeg ble kvitt sprøyteskrekken første gang jeg ble gravid, så kan jeg liksågodt dele litt [8D]

ORIGINAL: Escuro

ORIGINAL: SweetCherry

Owww, høres ikke godt ut [&:] Er leveren din fremdeles skadet?
Er universalgiver (0 rh+), og siden jeg ble kvitt sprøyteskrekken første gang jeg ble gravid, så kan jeg liksågodt dele litt [8D]

ja, men ikke så mye nå. fikk det av kyssesyken i 10ende klasse så har gått maaange år med det. blir bedre og bedre for hvert år da og sist (i fjor tror jeg) jeg sjekket den så var den neeesten helt fin igjen[:)]

Hadde kyssesyken selv for 11 år siden. Sjekket første gang for 2 år siden, da var leveren frisk. Men så er det jo slik at så lenge man har mer enn 25% lever igjen, så helbreder den seg selv og vokser ut igjen [:D] Så da vil du trolig kunne gi en gang i fremtiden du også [:)]

E får ikke gi...
Og ikke vill e gi heller.. Sprøyteskrekk deluxe.
Va på omvisning der med hjelpepleier-klassen min og endte med at nesten alle sprang ut da vi fikk sjå den store nåla de brukte t tapping.[8D]
Den va ikke akkurat liten og nett.....[&:]

Jeg er blodgiver og har gitt en del ganger, men jeg har ikke fått gjort det på en stund pga. naturlige årsaker - stor mage. [8D] Barnet skal ha passert ett år, og man må ha sluttet med amming.

Selve tappingen tar ikke så lang tid, 10 min, kanskje. Det går ganske fort. [:)] Bare husk at du må fylle ut papirer (spørreskjema) for hver gang. Spis godt på forhånd og drikk vann. Du får slå ihjel litt tid etterpå mens du venter, spise kjeks og drikke brus eller et eller annet. [:D]

Hvordan blir man blodgiver? Jeg kjenner ei som er......men har faktisk ikke kommet på å spørre henne....

Hun er sånn type som nesten ingen er, så hun trengs virkelig.....men er det slik at alle kan få 0rh+??

Snickers: http://www.giblod.no, så får man innkalling til time hvor de først og fremst vil sjekke blodet for godkjenning. Deretter går det slag i slag. [:)]

Litt fakta:

A- kan gi til A og AB (Men kan kun motta fra A og 0)
B- kan gi til B og AB (Men kan motta fra B og 0)
AB- kan kun gi til AB, men kan mota fra A, B og 0 (universalmottager)
0- kan gi til alle (universalgiver), men kan bare motta fra 0.

tillegg har vi rehsus, som er rhs+ eller rhs- (dette kommer itillegg til AB0... Eks, A+, AB-)
Rhs+ kan kun gi til andre med rhs postivt blod.
Rhs- kan gi til begge typer.

Pappa har en sjelden blodtype han også, så jeg skal få han til å registrere seg.

Har ingen plass her i Alta kor vi kan gjøre sånt, dessverre.
Treng nån blod-overføring må man reise ut av byen..

eg har nettopp registrert meg!!:) Eller, gjorde det i desember:P

Og eg som haaater sprøyter:P Haha:P

Nope.....ikke noe vits når det er seks måneders karantene for flåttbitt og jeg blir bitt maaaange ganger hver sommer......

Det har jeg lyst til å gjøre. Men er det ikke veldig strenge krav?

ORIGINAL: februar jente

Neh, JEG ble jo godkjent [:D]

Er jo bare å stikke innom dem og sjekke. Det tok noen mnd før jeg fikk beskjed om at jeg var godkjent, mener jeg å huske. Og så tok det en evighet før jeg ble kalt inn til 1. gangs tapping, men da var jeg blitt gravid. Så derfor har det drøyd ut for min del.

ORIGINAL: Escuro

ORIGINAL: februar jente

Neh, JEG ble jo godkjent [:D]

Er jo bare å stikke innom dem og sjekke. Det tok noen mnd før jeg fikk beskjed om at jeg var godkjent, mener jeg å huske. Og så tok det en evighet før jeg ble kalt inn til 1. gangs tapping, men da var jeg blitt gravid. Så derfor har det drøyd ut for min del.

Hehe. Var ei jeg jobbet med før som sa de var så strenge. Kunne ikke være syk, ikke går på medisiner, ikke ha nye sexpartnere ( ikke at jeg trenger å tenke på det, for jeg har mannen i mitt liv[:)]) Husker bare hun snakket om masse greier. Men er kanksje ikke sånn lenger[:)] 
Tror jeg skal ta dette steget jeg. Kanskje jeg redder noen :)

Husk å se på livet på vent kl 21.40 i dag[:)]

Man får bare karantene. Bytter man sexpartner, må man feks vente 6 mnd. Har man vært hos tannlegen, må man vente 24 timer. Kan forsåvidt gi deg hele listen:

- Enkel tannbehandling: 24 timer
- Forkjølelse uten feber: 1 uke
- Munnsår/åpne sår: 14 dager etter det er grodd
- Rotfylling/tanntrekking etc: 1 uke
- Oppkast/diarè: 14 dager etter du er frisk
- Tatt tablettkur: 14 dager etter avsluttet kur
- Feber og influensa: 14 dager etter du er frisk
- Opphold i USA/Canada: 4 uker etter hjemkomst
- Opphold i Østen/Afrika: Ta kontakt
- Flåttbitt: 4 uker (Om infeksjon: 6 mnd)
- Bytte av sexpartner: 6 mnd
- Vært i malariaområde: ta kontakt
- Tattoo og piercing: 6 mnd*
- Vært i Storbritannia mer enn 1 år tilsammen i perioden 1980-1996: ta kontakt

*-jeg hadde hull i nesa, fikk beskjed om at den måtte ha vært ute i 1 mnd før jeg fikk gi.

Edit: Man får ikke gi når man er gravid/ammer.

Back
Topp