Noen her som er arbeidsledig og mottar dagpenger?

Stibli

Forumet er livet
På Nav sine sider står det at dersom man melder seg arbeidsledig og mottar dagpenger, så må man ta imot den jobben Nav tilbyr, uavhengig av hva det er og hvor det er så sant man er kvalifisert til det. Men andre jeg snakker med sier at man slett ikke MÅ ta imot den første jobben Nav kommer med, at man kan søke aktivt selv og takke nei til jobbene Nav tilbyr så sant man informerer om at man selv er aktiv i jobbsøking. Hvilke erfaringer har dere? MÅ/MÅTTE dere ta den første jobben de kom med, eller krysser dere av på meldeskjema om at dere søker selv? Er Nav "snill" når det gjelder slike ting? Tenker jo som så at dersom man MÅTTE takke ja til den første jobben de kom med, så hadde jo få mottatt dagpenger så sant dem var frisk, med tanke på at dem måtte ta hvilken som helst jobb.

Trenger mange erfaringer her damer. Gjerne om dere ikke går på dagpenger selv, men vet om noen som får det osv. Kanskje noen her jobber i Nav?[:)]

Edit: Må legge til at dette gjelder noen som har fått oppsigelse grunnet kutt i firmaet, ikke noen som har fått sparken grunnet dårlig arbeid eller lignende.

I utgangspunktet må du si ja til den jobben de tilbyr. Men jeg sa faktisk nei til en jobb via de, fordi jeg rett og slett ikke hadde muligheten, arbeidstiden passet ikke overens med barnehagetiden, og det gikk fint.

Men, om man aktivt søker, skriver en slik jobbsøkedagbok, og står godt på, så godtar de nok et nei i ny og ne. Men sitter man på ræva hjemme, ikke gjør noe selv, men bare ikke liker jobben de tilbyr, da tror jeg de raskt straffer deg med å stoppe dagpengene for en periode ja.

ORIGINAL: Lykketrolle

I utgangspunktet må du si ja til den jobben de tilbyr. Men jeg sa faktisk nei til en jobb via de, fordi jeg rett og slett ikke hadde muligheten, arbeidstiden passet ikke overens med barnehagetiden, og det gikk fint.

Men, om man aktivt søker, skriver en slik jobbsøkedagbok, og står godt på, så godtar de nok et nei i ny og ne. Men sitter man på ræva hjemme, ikke gjør noe selv, men bare ikke liker jobben de tilbyr, da tror jeg de raskt straffer deg med å stoppe dagpengene for en periode ja.

Måtte du begrunne hvorfor du sa nei til den jobben?

Jeg vet om ei som mottar dagpenger. Du kan si nei en gang, og to ganger men sier du nei tre ganger så må du betale tilbake de pengene du har motatt.

Jeg går på dagpenger hos nav, har kun gjort det i 1 mnd og har ikke hørt noe fra de ang jobb...kjenner flere som har gått i 1 år og aldri har hørt noe. Man kan takke nei første gangen har jeg hørt mens nr 2 så må man si ja eller så mister man dagpengene..men er ikke sikker. Men nav står ikke akkurat hardt på for å skaffe en noen jobb så at man blir nedringt av de er det nok ingen fare for.[8D]

ORIGINAL: stibli

ORIGINAL: Lykketrolle

Måtte du begrunne hvorfor du sa nei til den jobben?

Jeg sa som det var. Jeg er den som MÅ levere i barnehagen, da sambo starter på jobb kl. 7. Barnehagen åpner 07.45, og den jobben hadde fast arbeidstid fra 8-16. Så jeg hadde ikke sjans til å rekke dit før kl. 8. Og det var helt greit, det skjønte hun jeg snakket med.

Men tror igjen det (dessverre) kommer an på hvem man prater med og. Er nok noen i NAV-systemet som er ordentlige regelryttere, og som kunne ha kranglet mer på det avslaget der.

ORIGINAL: Krølle_

Jeg vet om ei som mottar dagpenger. Du kan si nei en gang, og to ganger men sier du nei tre ganger så må du betale tilbake de pengene du har motatt.

Må du betale tilbake pengene du har fått? Mister du ikke bare retten til dagpenger fremover da? Aldri hørt om noen som må betale tilbake det de allerede har fått [&:] 

Nei, du må ikke betale tilbake pengene du har mottatt. Men sier du nei 3 ganger, så mister du retten på å få dagpenger.

Har aldri vært borti at noen må betale tilbake dagpengene fordi de har sagt nei til jobb.

Min erfaring er at Nav er veldig forskjellig fra sted til sted.
Hadde en kundebehandler før jeg fløtta hit og ho var skikkelig grinete og lite hjelpsom.
Fikk tilbud om et vikariat som jeg måtte pendle flere timer hver dag og det kosta rett og slett for mye å reise i forhold til hva jeg tjente. Det spilte ingen rolle for henne, enten tok jeg jobben eller så mista jeg dagpengene i 8 uker.

Etter at jeg flytta hit er det mange som har ringt fordi de har sett meg i nav sine arbeidslister.
Blei innkalt til møte i vår, men ringte å sa det ikke passet fordi jeg skulle snakke med noen om vikariat.
Hun var veldig snill og hjelpsom og jeg har ikke hørt noe fra Nav siden. Er utmeldt derfra nå og mottar ikke dagpenger.

Jeg har stått på listene deres i snart 1 år, men har enda ikke hørt om jobb eller kurs. Søker på det jeg kommer over, men uten utdanning er det mange som går før meg. Skal be om møte med de selv snart for å høre om de ikke kan hjelpe meg litt. Har jo bare rett på dagpenger i litt over 1 år til.

jeg hadde dagpenger. De maste veldig på meg! Ikke med jobber, men at jeg måtte møte opp på kurs. Et 36 timers jobbsøkerkurs blandt annet[&:] Jeg søkte aktivt og fikk heldigvis jobb før jeg måtte på det. Mener at jeg kan å søke, hehe...men hjelper ikke å kunne det da jobben ikke var der[;)] Men jeg fikk maxbeløpet i dagpenger så....kanskje derfor de var så masete på meg[:D] 

Ser det er utrolig mye forskjellig informasjon ute og går. Forstår det sånn at det kanskje er store forskjeller fra NAV-kontor til NAV-kontor. Og som andre her skriver, det kommer vel (desverre) an på hvem man møter på. 

Takk for svar damer, og om andre vet noe mer så er det bare å hive det inn her eller sende meg en PM. All info tas imot med STOR takk! [:)] 

d at man kan si nei til 3 jobbtilbud er en myte. Dersom nav blir kjent med at noen har takket nei til jobb så mister man dagpengene eller får 8 karensuker.....ihvertfall er det slik der jeg jobber

ORIGINAL: akra

d at man kan si nei til 3 jobbtilbud er en myte. Dersom nav blir kjent med at noen har takket nei til jobb så mister man dagpengene eller får 8 karensuker.....ihvertfall er det slik der jeg jobber

Karensuker? Altså 8 uker uten dagpenger? Hvorfor er ting så forskjellig daaaa. Blir jo helt gal her. Samtlige av de jeg har snakket med har sagt at man kan takke nei til minst 1 jobb. Eneste forskjellen på hva folk sier er hvor mange ganger man faktisk kan si nei, ikke om man kan si nei eller ikke.

Det letteste er vel å ta en telefon til det lokale NAV-kontoret. Men det er vel ikke akkurat positivt å ringe og spørre "Hei, hvor mange ganger kan man si nei til et jobbtilbud når man får dagpenger?". Da virker man jo sååå interessert i å gjøre noe med situasjonen [8D]

Æsj jaja. Takk for svar igjen [:)]

*dytt* [:)]

Jeg var arbeidsledig i 2 måneder tidligere i år, grunnet nedlagt arbeidsplass. Jeg søkte aldri på noen jobb (ingen som passet meg som gravid og med en ett-åring uten barnehageplass..), og fikk heller ingen tilbud eller forslag fra hverken NAV eller andre.
Spurte også om hvor mange ganger man evt kunne takke nei til jobber, men det var det ingen fasitsvar på. De sa da at det folk sa om at man bare kunne si nei 3 ganger bare var tull, det kom helt an på situasjonen til hver enkelt person! [:)]

Back
Topp