Noen her som driver med hundeopprett?

Jeg lurer på.. er det vanlig å selge valper uten 8 ukers vaksinen? Ser det er flere som ikke har med den i "pakken".. hun ene jeg snakket med, som virket som en veldig seriøs oppdretter sa at hun ikke gav vaksiner til sine 8 ukers valper.. fikk ikke med meg alt.. bare halvt øre.. men hun snakket om noe vedr å viderebringe sykdommer eller noe...

Er det vanlig å selge uten 8 uker vaksinen?

Skal ikke alle valper som selges være vaksinert, chippet og reg i NKK?

Ganska mange oppdrettere velger å vente til valpen er 12 uker før de vaksinerer pga større fare for bivirkninger hos valpen. Er det stort smittepress i hundenes miljø kan man vaksinere mot parvo fra 6 ukers alder. Chip og helseattest er vanlig ja, de aller fleste jeg kjenner leverer valper som er chippet og fått attest hos vet.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg lurer på.. er det vanlig å selge valper uten 8 ukers vaksinen? Ser det er flere som ikke har med den i "pakken".. hun ene jeg snakket med, som virket som en veldig seriøs oppdretter sa at hun ikke gav vaksiner til sine 8 ukers valper.. fikk ikke med meg alt.. bare halvt øre.. men hun snakket om noe vedr å viderebringe sykdommer eller noe...

Er det vanlig å selge uten 8 uker vaksinen?

Skal ikke alle valper som selges være vaksinert, chippet og reg i NKK?

Dette blir et dårlig svar fra min side for jeg husker ikke så konkret, MEN; oppdretteren vår droppet en vaksine, slik at vi skulle ta den når vi fikk hunden/da han var 11-12 uker, fordi hun tørte ikke å ta risken ved å gi den for tidlig for det hadde vært noen tilfeller..av..noe.... husker på halvt øre[8D]

Vår valp var ikke vaksinert ved 8 ukers alder. De får jo det dem trenger fra mora når de dier, og man mener at det er unødvendig å vaksinere både ved 8ukers alder og ved 12ukers alder

Det er blitt mer og mer vanlig å vente med vaksine til valpen er 12 uker, så lenge mor er vaksinert. Det viser seg at valpene får god beskyttelse ved å die mor, så det er ofte ikke nødvendig før den tid. Om valpen er utsatt for mye smittepress (utstilling, kennel o.l.) kan de vaksineres ved 8 ukers alder, og så igjen ved 12 ukers alder.

Om mor ikke er vaksinert skal valpene vakisneres ved 8 ukers alder.
Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe valp som er uvaksinert om den kom fra en vaksinert mor.

Hilsen dyrepleier [:)]

Vår var vaksinert,også var vi å vaksinerte henne ca
1 mnd etter vi fikk henne.[:)]

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Det er blitt mer og mer vanlig å vente med vaksine til valpen er 12 uker, så lenge mor er vaksinert. Det viser seg at valpene får god beskyttelse ved å die mor, så det er ofte ikke nødvendig før den tid. Om valpen er utsatt for mye smittepress (utstilling, kennel o.l.) kan de vaksineres ved 8 ukers alder, og så igjen ved 12 ukers alder.

Om mor ikke er vaksinert skal valpene vakisneres ved 8 ukers alder.
Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe valp som er uvaksinert om den kom fra en vaksinert mor.

Hilsen dyrepleier [:)]

det var godt å høre[:)] Var redd det var uvanlig.. og at det var noe suspekt med oppdretter jeg har snakket med

men det var godt da[:)] takk!

Og en oppdretter ser det vel ikke negativt om jeg ber om å få se helseattest fra foreldrene til valpen?

Den rasen jeg skal kjøpe ser stort sett sunne og friske hunder.. men det kan forekomme katarakt, og patellaluksasjon. Katarak er jo en øyesykdom.. og foreldrene skal visst være sjekket for denne sykdommen 1 år før parringen. Da skal de ha en øyelysningsattest... Jeg kan kreve.. eller be om å få se denne sant?

Foreldredyrene skal også være undersøkt av veterinær og være fri for patellaluksasjon... dette kan jeg også be om å få se?

ORIGINAL: BitzyhogJulia

Og en oppdretter ser det vel ikke negativt om jeg ber om å få se helseattest fra foreldrene til valpen?

Den rasen jeg skal kjøpe ser stort sett sunne og friske hunder.. men det kan forekomme katarakt, og patellaluksasjon. Katarak er jo en øyesykdom.. og foreldrene skal visst være sjekket for denne sykdommen 1 år før parringen. Da skal de ha en øyelysningsattest... Jeg kan kreve.. eller be om å få se denne sant?

Kom ikke noe tekst fra deg Bitzy[:)]

Foreldredyrene skal også være undersøkt av veterinær og være fri for patellaluksasjon... dette kan jeg også be om å få se?

vi fikk valp for 1 mnd siden vi fikk med alt av papirer av valpen og helseattester, undersøkelser og alt på begge foreldrene også så vi skulle vite at alle er friske så det burte jo følge me da

ORIGINAL: *Frk.Mamma

vi fikk valp for 1 mnd siden vi fikk med alt av papirer av valpen og helseattester, undersøkelser og alt på begge foreldrene også så vi skulle vite at alle er friske så det burte jo følge me da

Okay.. så sånt kan følge med altså

Jeg ser på hjemmesiden deres at det står at tispa og hannen er fri for øyensykdommen.. men jeg vil gjerne se papirer på det.. håper det følger med da[:)]

Jeg ser på hjemmesiden deres at det står at tispa og hannen er fri for øyensykdommen.. men jeg vil gjerne se papirer på det.. håper det følger med da[:)]

Øyelysningsattester er tilgjengelige på dogweb (på www.nkk.no) for de som er medlem i en hundeklubb. Du må logge inn for å se det[;)]
Hvis du vil, så kan du sende meg en pm med rase og reg.nr på foreldra, så kan jeg sjekke det for deg[:)]

ORIGINAL: @ne

Øyelysningsattester er tilgjengelige på dogweb (på www.nkk.no) for de som er medlem i en hundeklubb. Du må logge inn for å se det[;)]
Hvis du vil, så kan du sende meg en pm med rase og reg.nr på foreldra, så kan jeg sjekke det for deg[:)]

Det hadde vært snilt[:D] Jeg har ikke tilgang til Dogweb..

Men jeg kan ikke sende pm... da må du sende meg.. også kan jeg svare deg.. Har ikke regn på foreldrene da.. men har oppdretters side.. hvor det står fullt navn på foreldrene..

Mener å huske at man kan sjekke ut fra det også på Dogweb..

Nå driver jeg ikke oppdrett da, men er aktiv innen hundemiljøet og har hanner til utlån [:D]

Hadde jeg fått valpekjøpere som ville hatt dokumentasjon på helsesjekker hadde jeg blitt OVERlykkelig! DE finnes det ikke mange av i min rase ihvertfall, selvom det har blitt bedre enn det var [:)] Sender alltid med dokumentasjon på helsesjekking når jeg låner ut hannene mine :)

Det må IKKE ha gått over 1 år siden øyelysning når du parrer.... Har det gått ca 10 mnd siden sist, så hadde jeg lyst igjen før jeg hadde parra! [:D] Gutta mine, som går i avl, blir lyst hvert eneste år [:)] Patellasjekk tar jeg en gang ca rundt 18 mnd, også tar jeg det igjen når de er 4 år, bare for å være sikker, og da er det HELT ferdig utvokst! [:)] Noen kan ha slark i leddbånd når de er små, uten at dette er patella lux :)

Sååå er det mange andre helsesjekker min rase skal ta, men vet ikke hvordan det er på den rasen du ønsker deg!

Lykke til med valpekjøp! [:D]

Back
Topp