Vil bare si at det er lurt for deg selv å la være å lese skrekkhistorier om å føde store barn. For da blir du mer redd, anspent osv, og det i seg selv kan skape en både lengre men også mer smertefull fødsel, og DET vil vi jo ikke!

hørt om boka Positiv fødsel? Den er faktisk helt fantastisk, masse god informasjon. Ho har faktisk forenklet boka også på nettsiden sin, med 12 tips til en positiv fødsel. Men boka er svært lettlest og veldig informativ!
Vil legge til en positiv fødselsopplevelse, med stor baby. Min nr 2 kom 39+4, veide 4190g, var 53 cm lang og 38cm i hodeomkrets!

likevel hadde jeg valgt den fødselen igjen om jeg kunne velge mellom de to opplevelsene jeg har hatt. Nr 1 var mindre i størrelse på alle mål, men fødselen tok SÅ lang tid og var så vondt. Med nr 2 kom jeg inn på sykehuset med 4cm åpning og helt overkommelige smerter. Satt oppreist på en yogaball mesteparten av tida under åpningsfasen og pustet lystgass. Jeg som var klar for å få epidural den gangen etter god effekt første gang, fant meg selv i å takke nei til det da jeg ble spurt to ganger (fordi jeg hadde sagt at jeg trodde jeg ville ha det). Var på sykehuset i underkant av 5t før han var født.
En helt fantastisk opplevelse, ingen lang utdrivningsfase, og fullstendig sjokk da jeg fant ut hvor stor han var etter de hadde tatt målene hans en stund etter fødsel

var opp på beina og dusja og følte meg veldig bra, bare 1t etterpå. Så det KAN gå veldig veldig fint
Vil legge til: det som var mest overraskende med hans størrelse var at jeg egentlig ikke hadde noe veldig stort sf mål, og hadde kunne gått opp 2kg i svangerskapet

alle var liksom så redde for at det skulle gå ut over baby at jeg ikke klarte å legge på meg nok pga kvalmen