Noen her med menn som tok ditt etternavn? Hvilke reaksjoner?

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Etterhvert skal mannen ta mitt etternavn når vi gifter oss, da vi begge ønsker det. Familien hans vet det ikke enda, og vi gruer oss til å si det da de lett blir sure og har til vane for å bestemme alt. De har mange generasjoner der førstefødte gutt har samme navn som sin far osv, og det stopper hos oss hvis vi får en gutt neste gang. Dette kommer heller ikke til å falle i god jord.

Hvordan var reaksjonene til svigers når de fikk vite at sønnen deres skulle velge bort familienavnet?
 
Ikke helt det samme, men ex-svigermor begynte å diskutere på det da hun fikk vite at barnet til meg og eksen skulle hete: *fornavn* *hans etternavn* *mitt etternavn*.
Dvs, mitt navn til sist. For det ble jo helt feil i forhold til hennes tankesett.
Hun fikk dog klar beskjed om at det ikke var hennes sak overhodet.. :p
 
Etterhvert skal mannen ta mitt etternavn når vi gifter oss, da vi begge ønsker det. Familien hans vet det ikke enda, og vi gruer oss til å si det da de lett blir sure og har til vane for å bestemme alt. De har mange generasjoner der førstefødte gutt har samme navn som sin far osv, og det stopper hos oss hvis vi får en gutt neste gang. Dette kommer heller ikke til å falle i god jord.

Hvordan var reaksjonene til svigers når de fikk vite at sønnen deres skulle velge bort familienavnet?
Har ikke samme situasjon selv, men har inntrykk at det er mange flere som i dag enten lager et felles etternavn av sine to navn, eller at mannen også tar dama sitt etternavn gjerne sammen med sitt eget. :) Før var det veldig sjelden, men vet om mange der mannen også har tatt dama sitt navn, alene eller sammen med sitron eget.
 
Min mann tok mitt, jeg ønsket ikke å bytte da det er sjeldent og beskyttet. Han hadde typisk -sen navn, han ønsket felles etternavn og syntes det var greit å bytte.
Sikkert noen som surmuler for det, men vi bryr oss virkelig ikke!
 
Jeg hadde en kollega som tok kona sitt etternavn. Var ingen reaksjoner på det utover at navnet til kona var et veldig spesielt et så det ble lagt merke til
 
Vi har også mitt etternavn som felles etternavn på alle fire, og mannens (tidligere) etternavn som felles mellomnavn. Ingen som har turt å si noe på det i alle fall. ;) Men mannen har fått positive kommentarer på at han har tatt mitt navn. Han hadde et mer vanlig, fint, men litt kjedelig navn. Mitt er sjeldnere.
 
Min samboer og meg har snakket om at vi skal ta begge sitt. *Fornavn* *Samboers etternavn* *mitt etternavn*
Har fått blanda følelser siden mange er tradisjonelle, men jeg tenker at man velger det man blir enig om og er andre uenige får di bare være det. Så lenge alt er slik dere ønsker :Heartred
 
Back
Topp