Noen her med katt?

Trollveitja

Elsker forumet
Det er mye styr på nett om katt og graviditet, har sett flere som har katt hvor dette har gått bra. Lurer derfor på hva dere legger i det, er det hysteri eller ren fakta?

Selv har vi to innekatter og har fått beskjed om at det går bra i og med at jeg er vandt med bakteriene. Men alikevell tar vi forhåndsregler og mannen tar kassen.

Problemet er at når lillemor kommer i ansiktet for å få kos vil jeg ikke avvise, det er jo så deilig. Dilemma for pusemor :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har innekatt og jeg koser med han som før, mannen tar kassa ( men det gjør han alltid :p )

Katten her gjør fra seg ute heldigvis :) Men ellers gjør jeg som før, litt ekstra påpasselig med håndhygiene :) Har vokst opp med katt så sjansen for at jeg er immun er jo der også :)

Har to katter. Koser med de som før å som ei over sa så tar mannen kassen :P Passer bare på å vaske hendene litt oftere :)

Har katt, Gjør ikke noe mer spesielt, bare at mannen tømmer kattedoen ;-) ellers koser eg like mye som før :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Har katt også. Manne tar kassen. Koser som før. Om du har hatt katt lenge er det mulig du allerede er smittet av toksmoplasmose og da er ikke faren så stor. Det er visst du blir smittet mens du er gravid at det er verre tror jeg. Du kan få tatt en blodprøve pinne ut om du har vert smittet el ikke hos legen om du lurer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Snedig å snakke med flere som har katt, her har jeg hatt katt hele livet og det finnes ikke et liv uten. Skal snakke litt med legen om det, greit å føle seg tryggere :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har katt også. Manne tar kassen. Koser som før. Om du har hatt katt lenge er det mulig du allerede er smittet av toksmoplasmose og da er ikke faren så stor. Det er visst du blir smittet mens du er gravid at det er verre tror jeg. Du kan få tatt en blodprøve pinne ut om du har vert smittet el ikke hos legen om du lurer.

Er det lurt å ta den blodprøven før man er på første svangerskapskontroll?

Er det lurt å ta den blodprøven før man er på første svangerskapskontroll?

Vet ikke helt jeg. Spørs når du skal på første kontroll. Det viktigste er vel å være nøye med håndhygienen tenker jeg. Om en et bekymret er det nok best å høre med fastlegen tenker jeg.

Vet ikke helt jeg. Spørs når du skal på første kontroll. Det viktigste er vel å være nøye med håndhygienen tenker jeg. Om en et bekymret er det nok best å høre med fastlegen tenker jeg.

Er ca en mnd til, men er vell ikke så mye de kan gjøre fra eller til uansett.. :) Passer godt på og pus har ikke dritekasse, så jeg slipper hvertfall det :)

Vi har flere katter, og eneste forandringen er at mannen tar kassa og at jeg er mer påpasselig med håndhygienen.

Du får ta blodprøve å se om du har antistoff mot topoplaxmose (eller hva det nå heter) på første kontroll. Jeg har også innekatt , og fikk beskjed at hvis jeg ikke var smittet til nå var sjansen ørliten! så kos me katten med god samvittighet!

Har ei frøken som er veldig mammadalt, hun vil gjerne ligge på brystet og kose ansiktet. Derfor blir man litt redd da mange sier at man bør kvitte seg med kattene dersom man blir gravid (hadde aldri kommet til å skje, hehe), mye rart man finner på nett. :)

Man skal få katteavføring i munnen for å få toxoplasmose, så det er vanskelig å få det i utgangspunktet, er man ekstra påpasselig meg hygiene skal det nærmest være umulig :)

Back
Topp