Noen her med irritabel tarm?

Senator Malin

Elsker forumet
Nå er tarmen min virkelig irritert for tiden. 12 gang på dass i dag og noe det samme i går. Jeg blir gal snart.. Kostholdet mitt har vært plettfritt òg, så nå skjønner jeg ingenting.

Men over til det jeg lurer på, har dere erfaring med å bruke Idoform til daglig? Ble det bedre? Er det skadelig på noen måte å bruke det fast?

Idoform er kun ment til å brukes midlertidig. Har du IBS så hjelper det å forandre måten man tenker på. Det er nemlig en kobling mellom mage og hodet som gjør disse smertene (trangen om du vil kalle det) værre. Du kan Google "mind gut connection" om du vil vite mer. Det som hjelper er å forandre måten man tenker på. Dette ligger i underbevisstheten. Det er mulig å bli helt frisk av IBS ved å forandre underbevisstheten, dette kan en hypnotisør eller meditasjon hjelpe med... Idoform er ikke løsningen i lengden, men å forandre underbevisstheten derimot ER løsningen. Dette tar tid, så kanskje Idoform kan hjelpe i mellomtiden. Det finnes masse bøker om hjelp mot IBS. En god bok er "hypnotize yourself out of pain now". Lykke til ;-)

Krysén skrev:
Idoform er kun ment til å brukes midlertidig. Har du IBS så hjelper det å forandre måten man tenker på. Det er nemlig en kobling mellom mage og hodet som gjør disse smertene (trangen om du vil kalle det) værre. Du kan Google "mind gut connection" om du vil vite mer. Det som hjelper er å forandre måten man tenker på. Dette ligger i underbevisstheten. Det er mulig å bli helt frisk av IBS ved å forandre underbevisstheten, dette kan en hypnotisør eller meditasjon hjelpe med... Idoform er ikke løsningen i lengden, men å forandre underbevisstheten derimot ER løsningen. Dette tar tid, så kanskje Idoform kan hjelpe i mellomtiden. Det finnes masse bøker om hjelp mot IBS. En god bok er "hypnotize yourself out of pain now". Lykke til ;-)

Sorry altså.. Men det der er jeg skeptisk på. Jeg har lest opp og ned i mente om denne tilstanden og ja, psyken slår inn. Men jeg er verken deprimert eller stresset, så det er maten generelt jeg reagerer på. 

Min samboer har det og han sier han ble bare værre når han prøvde idoform, men det er sikkert individuelt.

http://www.webpsykologen.no/artikler/hypnose-er-ingen-spok/ http://www.helpforibs.com/hypnosis/ http://ibs.about.com/od/treatmentofibs/p/hypnorx.htm Her er tre sider som omhandler temaet. Hypnose i seg selv høres litt alternativt ut, det synes også jeg. Men dette med smerte i kroppen ligger i hvordan bevisstheten vår reagerer. For eksempel så kan en person som har amputert armen sin fortsatt kunne kjenne smerte eller at det klør i armen som ikke lenger finnes. Dette tyder jo på at hjernen vår styrer VELDIG mye av hvordan kroppen vår fungerer og hvordan den fungerer. Dette har ført til endel forskning som sier at selv ryggsmerter kan komme KUN av hjernen. Derfor kan dette også fjernes med en annen tankegang. Dette har hjulpet meg :-)

Jeg har IBS, og går vanligvis på en eller annen type probiotika fast (i samråd med lege).
I følge forskningsstudier er det påvist en viss bedring ved bruk av probiotika (i hvert fall for diarèvarianten), og ingen forverring/negative effekter.
Man er veldig usikker på HVILKEN type probiotika som er mest effektiv, og man rådes til å teste ut en type i fire uker for å se om det gir resultater, ellers bytter man.

Jeg bruker også Immodium/Loperamid kronisk, etter legens ordre, og det hjelper!
Hadde en periode nå i vinter hvor jeg var dårligere enn jeg noensinne har vært siden jeg fikk diagnosen - var sykmeldt i to perioder, dårlig mer eller mindre hver dag i flere måneder etc. Legen fikk høre hvor restriktiv jeg var på medisineringen, og ga meg beskjed om at jeg bare skulle kjøre på (ikke mer enn anbefalt på pakken, seff!) og da hjalp det endelig!

Når det gjelder mind-over-matter tankegangen, så har stress helt sikkert en viss effekt på IBS - men når man har fastslått at tykktarmen faktisk FUNGERER annerledes på IBS-pasienter (jeg var bl.a. inne til røntgen da jeg fikk stilt diagnosen), og at man i følge noen studier kan finne endringer i nervene i fordøyelsessystemet (i.e. luft i magen gir STERKE SMERTER i stedet for ubehag), så gidder ikke jeg jobbe så j*vla hardt med tankene mine - det har ikke hjulpet på noen av de faktisk rent psykosomatiske plagene jeg har, så hvorfor skal det gjøre susen på et syndrom som faktisk er FYSISK også? 
Vanskelig å "tenke seg frisk" når man sitter der og får flashback til rier, liksom. :(

Jepp, og jeg er EKSTREMT plaget!
Jeg får imodium på blå resept.
Uten imodium, hadde jeg ikke hatt mulighet til å gjøre noe..... :'(

Ooooh, kan man få det på blå resept? Det må jeg snakke med legen min om! Blir en VISS utgift i året, kan du si!

Jeg har ikke irritabel tarm, men morbus crohn, av den ekstremt hissige typen! Betent fra spiserør til endetarm omtrent. Jeg har prøvd immodium for diarèen, men det hjalp ikke. Ikke dette "tanke tullet" heller. Heller ikke uttallige operasjoner og cellegift. 

Jeg må på do ca 3-4 ganger i timen, døgnet rundt. Drikker jeg et glass vann, går det rett gjennom, ut kommer vann! Og slik fortsetter det. 
Ta en prat med legen, for det er noe som kan gjøre magen fastere, som kan lindre plager, men som egentlig ikke er ment for IBD og IBS pasienter, men det funker! Kan sende deg en pm med navnet på medisinen når jeg kommer på det! Jeg må vente i 4 mndr til pga ny cellegift før jeg får prøvd den.

Minerva skrev:
Ooooh, kan man få det på blå resept? Det må jeg snakke med legen min om! Blir en VISS utgift i året, kan du si!

Jepp! Betaler 35 kr for 100 stk!!

Jeg har ikke irritabel tarm, men Ulcerøs colitt. Kronisk betennelse i tykktarmen. Går på medisin innenfor 5ASA (type: Colazid, Salazopyrin osv). Dette funker veldig bra for meg, og har nesten ingen plager så lenge jeg bruker med. Men vet ikke om disse medisinene kan brukes på andre diagnoser. Kan jo høre med legen?

Jeg har veldig god erfaring med Idoform. Bruker Idoform tyggetablett. Og har nå mange gode dager, noe jeg ikke hadde før. Bruker det en månedestid og har et litet opphold, og starter igjen

Back
Topp