Noen her med graves eller lavt stoffskifte???

Skinnende Perle

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Noen erfaringer her angående svangerskap og oppfølgning når man har graves sykdom eller lavt stoffskifte? Jeg har fjernet skoldbruskkjertelen og går på levaxin i dag.

Hei Hei!

Tilhører ikke Juni 2011, men tittet innom da jeg har veldig lyst ;) men det vil tiden vise.. Jeg har iallefall en gutt på snart 2 og et halvt, og har hypoterose (lavt stoffskifte-sykdom, medfødt). Da jeg gikk gravid med han, så var det ikke noe mer oppfølging enn vanlig før de siste tre mnd av svangerskapet, da var jeg å tok blodprøver gjerne hver 3 uke, fordi jeg da trengte høyre og høyre dose av Levaxin. De merket at behovet steg så raskt at de valgte å ha meg innom så ofte. I dag går jeg faktisk på nesten samme dose som helt på slutten, så det er tydeligvis mye som skjer i kroppen de 9 mnd:) Gikk fra 75-100mg til 210mg igjennom sv.skapet :)

Lykke til, håper du får en fin graviditet!:)

Jeg har lavt stoffskifte og går på Levaxin (skjertelen fungerer ikke). Ved mitt forrige svangerskap ble ikke dette fulgt opp i det hele tatt.....men det skal IKKE skje denne gangen! Sønnen min ble født med en del komplikasjoner, og jeg har vært kjempe redd for at det har vært pga eventuel feildosering under svangerskapet. Han er under full utredning, og det er ingen ting som indikerer at det hadde noe med saken å gjøre men man tenker jo sitt.... I dette svangerskapet skal jeg kreve å ta blodprøver så ofte som mulig for å forsikre meg om at jeg får rett dose. Snakk med legen din og jordmor og få de til å jevnlig ta blodprøver:)

Skinnende Perle skrev:
Noen erfaringer her angående svangerskap og oppfølgning når man har graves sykdom eller lavt stoffskifte? Jeg har fjernet skoldbruskkjertelen og går på levaxin i dag.

Jeg har også fjernet skjoldbukkjertlen, eller begge faktisk og bruker levaxin daglig. Begge mine tidligere svangerskap har blitt fulgt opp, og det har aldri vært noen risiko. Blir fulgt opp denne gangen også :)

Jeg har ogsaa fjernet kjertelen, og bruker levaxin til daglig, 175 mg 2 dager i uka, og 225 mg 5 dager. Jeg kjenner at jeg er litt bekymret, vil jo at alt skal gaa bra, og haaper paa god oppfoelging fra legen. Skal forresten paa aarlig kontroll paa Radiumhospitalet den 22, da skal jeg soerge for aa faa mye informasjon. Kom gjerne med innspill paa spm, saa skal jeg se hva jeg kan skvise inn ;-)

Jeg har også lavt stoffskifte. Har stått på stabil dose levaxin de siste 3 årene. Skal be om nøye oppfølging fra legen.

Back
Topp