noen her med barn som har hatt mycoplasma lungebetennelse?

LiljeBlomst

Forelsket i forumet
Lurer på om jenta mi har det, det har visst gått i bhg. Nå har hu hatt feber i flere dager, tørrhoste og dårlig matlyst. Fått time hos legen etterpå. Men er det behandling for det? evt hvor fort ble barna deres bra igjen til å gå i bhg?

Jeg har hatt det. Fikk penicillin, og den virka fort. Var i fin form igjen etter et par dager.

Gutten min på snart 16 mnd har det nå...Ble oppdaget på røntgen, og er i gang med antibiotikabehandling. Han har fått Klacid.

Gutten min på fem år hadde det i fem uker før jul (visste ikke at det var det, før prøver bekreftet det i etterkant). Ingen behandling da. Han har nettopp hatt en runde med ordinær pneumoni nå igjen og ble da selvsagt medisinert. Han er astmatiker og får omtrent alltid lungebetennelse etter forkjølelser (og blir svært dårlig).

takk for svar alle sammen ;) blir spennende hva legen sier

her fikk barne pencillin og vi merket bedring etter 2 dager

Her har småen på 19 mnd lungebetennelse.. om det er mycoplasma vet jeg ikke, men kjente igjen lungebetennelse med en gang.. 
Han hostet ikke og hadde bare litt feber men han pustet som om han hadde løpt en mil ..
Så veldig godt på brystet hans at han brukte hjelpemusklene for å puste! 

Når han lå i ro og pustet så bevegde hodet og overkroppen seg! 

Etter 3 doser med medisin var han MYE bedre og virker helt frisk idag, 4 dager etter vi begynte på medisin! =)

Her har både ungene og jeg hatt det for en måneds tid siden. Alle tre begynte på Ery-max, jeg og jenta ble kjapt mye bedre, men minste tok det et par dager før jeg merka forbedring på. Men han var veldig dårlig da, hadde så høy feber at han besvimte og spiste knapt. Gikk ned over 2 kg på ei uke han, er først nå appetitten hans har blitt god igjen. 

God bedring til jenta di! :)

frykter at mini har fått det nå   =(

vært til legen to ganger, men de hører ingenting på ham. men han blir jo bare verre.
gir meg ikke!!  lege for 3 gang i morgen.

Vi var hos lege igår og fikk beskjed om at det er ganske sikkert at det er det hun har. Høy crp, feber over 40, lyd på lungene, stygg tørrhoste og nedsatt almenntilstand talte visst alle for at det er mycoplasma. Vi fikk abboticin, og jeg håper medisinen begynner å virke snart, for jenta er fryktelig dårlig..

*Becca* skrev:
Vi var hos lege igår og fikk beskjed om at det er ganske sikkert at det er det hun har. Høy crp, feber over 40, lyd på lungene, stygg tørrhoste og nedsatt almenntilstand talte visst alle for at det er mycoplasma. Vi fikk abboticin, og jeg håper medisinen begynner å virke snart, for jenta er fryktelig dårlig..

uff, så slitsomt =(    tok de noe test eller prøver?   her lytter bare legen, men står jo på nettet om speselle blodprøver, og slimprøver.

¤Sunshine¤ skrev:

*Becca* skrev:

uff, så slitsomt =(    tok de noe test eller prøver?   her lytter bare legen, men står jo på nettet om speselle blodprøver, og slimprøver.

det som ofte er med mykoplasma pneumonien, er jo nettopp det at den ikke alltid høres. Ei jeg jobber med fikk først konstatert det på sin datter etter maange uker ut og inn av sykehus og lege. Da tok de sånn slimprøve, så det er nok lurt å presse litt på ang denne..
Jeg har selv akkurat hatt det, vært syk i ca 6 uker. Vet ikke hvordan det er hos unger, iforhold til hvor lang tid det tar. Det er uansett noe herk, og så kiipt at de stort sett prøver med vanlig penicillin først og så må man tilbake for å bytte fordi det ikke hjelper på mykoplasmaen. Alt tar liksom så tid før man kommer igang med behandling. 

ja, er ikke verdt at han skal gå slik i flere uker, bare fordi ikke legen vil sjekke det.

var jo mannefall i barnehagen for noen uker siden pga denne typen smittsom lungebetennelse.
og nå har han alle symptomer.
men "så lenge han drakk nokk, og hun ikke hørte noe , så ville hun ikke ta noe mer prøver." =(

men krever ny time i morgen.   skal kreve slimprøve! 

LiljeBlomst skrev:
Lurer på om jenta mi har det, det har visst gått i bhg. Nå har hu hatt feber i flere dager, tørrhoste og dårlig matlyst. Fått time hos legen etterpå. Men er det behandling for det? evt hvor fort ble barna deres bra igjen til å gå i bhg?

Lille hadde lungebetennelse to gongar i fjor, ein gong i mars og ein gong i november/desember. Det blei ikkje bekrefta mycoplasma, men lungebetennelse var det, og crp'en var for lav til at det skulle vere vanleg bakteriell lungebetennelse.

Begge gongar fekk ho antibiotika (Ery-Max) etter ca ei veke med feber, tett og tidvis veldig hurtig pust (på det verste 70 pust i minuttet). Kasta opp slim. Crp'en var under 40 begge gongar. Men ery-max fungerte ingen av gongane, og begge gongar fekk ho også penicillin (Apocillin) seinare. Andre gongen hadde då crp'en stige til 80, så då var det truleg andre bakterier som hadde "tatt over festen". Ho har trengt astmamedisin begge gongar + ei stund etter (så lenge ho hosta). Hadde inf. utløyst astma som lita, men har ikkje brukt faste medisiner på lenge.

Første gongen var ho tilbake i barnehagen etter drøyt to veker. Andre gongen sat det i lengre. Ho kunne gått i barnehagen etter tre veker, men då var vi så nære jul at vi tok ferie...

Her har vi hatt det hele familien, flere ganger.
Lillegutt begynte med første runde i November. Tok halsprøve og fikk bekrefta Mykoplasma, og fikk antibiotika som er beregnet på det (er jo en blanding av bakterie og virus). Crp var lav, rundt 25-30, lav feber, ganske opplagt men dårlig matlyst og sov dårlig. Hosta ikke allverdens men var rimelig forkjøla og tungpusta.
Men legen vår sier at" Mykoen" ikke alltid gir seg så lett, og det kan vi bekrefte. Lillegutt har akkurat hatt runde tre med mykoplasma og tredje antibiotikakur på 2 mnd. Denne ganga fikk han antibiotika som hjelper mot klamydia- og den funka annerledes og bedre virker det som.
Småen har vært borte fire uker fra barnehagen tilsammen, siden November..

Håper virkelig ikke dere får det så hardt.. i utgangspunktet er mykoplasma en "mildere" form for lungebetennelse og sånn, meeeen de kan jo ikke i barnehagen med feber og vi vasser jo ikke akkurat i sykedager...sååååh vi er ganske lei her vi sitter å "venter" på runde fire!
Mannen og jeg har hatt to runder... håper vi er ferdige..

Back
Topp