Noen her inne som har oppfølging i forhold til celleforandringer i livmorhalsen?

nøffenaff

Forelsket i forumet
jeg tok en celleprøve like før jeg ble gravid som viste celleforandringer. for ca 1 mnd siden var jeg å tok en ny prøve; den viser samme som sist. og det er påvist hpv-virus.
Jeg vet at hpv-virus er ganske normalt og at alle i løpet av live vil bli smittet av hpv.
Nå skal jeg ta ny celleprøve igjen om 3 mnd.
siden jeg er gravid blir det ikke tadd noen vevsprøve av livmorhalsen. dette vil bli gjort etter fødsel.
Men jeg må si jeg synes ikke dette er spesielt hyggelig :-( jeg tenker mye på det og er redd dette skal utvikle seg. Nå blir jeg fulgt opp med jevne celleprøver. men føler ikke at det direkte er betryggende siden de ikke får tadd noen vevsprøve så kan man på en måte ikke være 100% sikker på hva dette er.
Er det noen her inne med erfaring; eller evt er i samme båt?
 
Jeg fikk påvist celleforandringer i fjor sommer og måtte ta vevsprøve. Den viste at det ikke var alvorlige forandringer, men jeg fikk beskjed om å sjekke igjen om ett år, dvs. denne sommeren.

Men, siden jeg var gravid så ble det jo ikke gjort og jeg må vente til etter fødsel. Kjenner litt på at jeg er redd det kan utvikle seg uten at jeg får sjekket det, men det er liksom lite å gjøre med det før i februar/mars uansett...
 
Jeg fikk påvist celleforandringer i fjor sommer og måtte ta vevsprøve. Den viste at det ikke var alvorlige forandringer, men jeg fikk beskjed om å sjekke igjen om ett år, dvs. denne sommeren.

Men, siden jeg var gravid så ble det jo ikke gjort og jeg må vente til etter fødsel. Kjenner litt på at jeg er redd det kan utvikle seg uten at jeg får sjekket det, men det er liksom lite å gjøre med det før i februar/mars uansett...
Skjønner veldig godt hva du mener. det samme er jeg redd for. jeg har i det siste lest mye rundt dette. som det står skrevet og som legen har sagt: som regel går det over av seg selv, immunforsvaret rydder opp. og de fleste er kvitt både virus og celleforandringene innen en viss tid.
men jeg tenker: hva om jeg er blant de der kroppen ikke ordner opp? det er umulig å la være å tenke på det skumle rundt dette med celleforandringer, HPV og livmorhalskreft.
 
Skjønner veldig godt hva du mener. det samme er jeg redd for. jeg har i det siste lest mye rundt dette. som det står skrevet og som legen har sagt: som regel går det over av seg selv, immunforsvaret rydder opp. og de fleste er kvitt både virus og celleforandringene innen en viss tid.
men jeg tenker: hva om jeg er blant de der kroppen ikke ordner opp? det er umulig å la være å tenke på det skumle rundt dette med celleforandringer, HPV og livmorhalskreft.
Det hender jeg også tenker at jeg kan være en av dem der kroppen ikke ordner opp, men jeg må bare tvinge meg selv til å heller tenke at det ikke er så lenge til jeg kan ta en ny celleprøve og at jeg "bare" er et halv år forsinket ca. i forhold til når jeg skulle ha tatt den.
Det er ikke lett, men jeg må for min egen del tenke sånn ellers tror jeg jeg blir sprø :confused:
 
Jeg er konisert- fjernet en del av livmortappen pga HPV. Gikk til mange kontroller over tid, uten at kroppen selv ordnet opp. Og måtte da koniseres. Har født 2 barn etterpå og merker ikke noe til det. Blusset litt opp igjen mellom barn 2 og den i magen nå, men da ordnet kroppen opp selv. Er gravid med 3 mann nå, og har ikke. Ofte oppdages det så tidlig at det ikke er noe problem. De sa også at svangerskap og fødsel kunne få det til å blusse opp/ gi vorter. Men under graviditet kunne de ikle behandle dette..
 
Jeg er konisert- fjernet en del av livmortappen pga HPV. Gikk til mange kontroller over tid, uten at kroppen selv ordnet opp. Og måtte da koniseres. Har født 2 barn etterpå og merker ikke noe til det. Blusset litt opp igjen mellom barn 2 og den i magen nå, men da ordnet kroppen opp selv. Er gravid med 3 mann nå, og har ikke. Ofte oppdages det så tidlig at det ikke er noe problem. De sa også at svangerskap og fødsel kunne få det til å blusse opp/ gi vorter. Men under graviditet kunne de ikle behandle dette..
celleprøven ble tatt like før jeg ble gravid. den viste celleforandringer. tok en ny en stund etterpå som viser det samme og med hpv-virus. har fådd beskjed fra legen at mest trolig må jeg koniseres etter fødselen. :-/
 
celleprøven ble tatt like før jeg ble gravid. den viste celleforandringer. tok en ny en stund etterpå som viser det samme og med hpv-virus. har fådd beskjed fra legen at mest trolig må jeg koniseres etter fødselen. :-/

Det kan jo forandre seg, men uansett ikke noe å bekymre seg for, om man kan si det [emoji849] Et kjapt og greit inngrep. Legene bet Hba de driver med og er flinke [emoji1316] Brukte laser på meg. Fikk beskjed om muligheter for for tidlig fødsel, osv. Jeg ble veldig stresset av det. Gikk så fint. Ikke noen av "advarslene" ble aktuelle for meg.. Masse lykke til [emoji1303][emoji4]
 
Hei, jeg hadde celleforandringer i flere år. Ble undersøkt på sykehus med utvidet prøver osv alt fra hver 3måned til 6måned intervaller.. jeg ble så gravid og de tok celleprøve av meg fordet på sykehuset når jeg var 6mnd på vei. Så dersom de virkelig føler det er nødvendig tar de en prøve. Jeg forstår godt at du bekymrer deg, følte det var noe av det verste var hvordan det var psykisk og man gruet seg til å ta utvidet prøver. I mitt tilfelle måtte jeg ta celleprøve etter fødselen igjen å da fant man ut etter lang blødning enten pga celleforandringer eller minipille at jeg måtte gjøre konisering, 7mnd etter fødsel ca. Et familiemedlem måtte også operere bort alt, men fikk tid til å bære frem ett barn til.
 
Back
Topp