Noen her inne som har greie på puls?

Buffi

Forumet er livet
Tenker da trening og pulsklokken

og hvordan pulsen bør være og hvordan min er og hva som er bra og slikt

Anyone[8|]

ORIGINAL: Fru Katthult

Makspulsen din kan ikke trenes opp. Den varierer fra person til person og synker med alderen. Men man kan trene seg opp slik at man bruker lengre tid på å komme opp til makspuls.

220-alder, er en regel på utregning av makspuls. Men det stemmer sjelden helt korrekt. Beste måten å finne makspuls på er å ta en test [:)]

Takk for svar men dette viste jeg. Men tenkte mer på hvordan pulsen fungerer under trening. Om den skal stige fort eller sakte. Om den går fort eller sent ned igjen..Og er det bra vis pulsen er f.eks 180 vis man tar i på elipsemaskinen[8|]

Hvor fort den går opp og ned kommer an på hvor godt trent du er. Er du godt trent så vil du naturlig bruke lengre tid på å komme opp i høy puls, eller du må ta i mer for å komme fort opp.

Om 180 i puls er bra kommer an på hvor høy makspulsen din er [:)]

Hvordan pulsen skal "oppføre" seg under ei treningsøkt er avhengig av hva målet med treninga er [:)]

Ok for min puls går sakte opp når jeg starter på trening. tar litt tid før den har kommet seg opp litt..Når jeg er på tredemøllen i veldig rask gange får jeg kan ikke jogge pga rygg..Da pleier den å ligge på rundt 145-150 og når jeg er ferdig der så tar den ca et halvt min så er den nede i rundt 110 for så å gå ned til rundt 100 når det har gått et minutt..tar vel ca 4-5 min før jeg når 140 i puls

På styrken så er den ikke rask med å gå opp..da holder den seg mer stabilt på rundt 100-110

Men på elipsemaskinen så går den raskere opp. har jo høyere tempo men da kan jeg gå fra 90 og opp til 160-170 tja innen et par min..Men her også går pulsen ganske greit ned igjen innen kort tid..

Så derfor jeg lurer sjønner du..er bare veldig nysjerrig på hvordan kondisjonen min er...

145-150 er en forholdsvis lav puls, og da er det ganske naturlig at den bruker lengre tid på å komme ned til 110 igjen. Regner med du merker at pulsen faller ganske raskt ned fra f.eks 180 til 150-140, for så å bruke litt lengre tid de siste 30-40 slagene?

Dette merker jeg veldig godt

145-150 er en forholdsvis lav puls, og da er det ganske naturlig at den bruker lengre tid på å komme ned til 110 igjen. Regner med du merker at pulsen faller ganske raskt ned fra f.eks 180 til 150-140, for så å bruke litt lengre tid de siste 30-40 slagene?

Edit: når det er sagt bør man bruke 8-10min på oppvarming, og å få pulsen opp mot 60-70% av makspuls før man pusher den videre opp for å unngå at man går på en "smell" og får raskt syre i beina [:)]

Hele treningen min er først som oppvarming på tredemøllen i 30 min. Starter først i tempo 6.5 for så etter 10 min ta den opp til 7..Kan da vis jeg vil jogge sakte..Så jeg går fort...Så bruker jeg vel 15-20 på styrke..ben og armer annen hver dag...Så tar jeg 30 min på elipsemaskinen på slutten og da kjører jeg hard..For så å avslutte hele treningen min med 120 situps...Før jeg bruker god tid på utøyningen..Og når jeg er ferdig på elipsemaskinen så er jeg litt kortpustet men vil si allerede etter et par sek at jeg puster så og si normalt igjen..

Føler at jeg er ganske bra trent derfor nysjerrig på puls

Men takk for svar[:D]

Edit: når det er sagt bør man bruke 8-10min på oppvarming, og å få pulsen opp mot 60-70% av makspuls før man pusher den videre opp for å unngå at man går på en "smell" og får raskt syre i beina [:)]

Syre i beina kan jeg ikke huske sist jeg hadde....[:)]

Back
Topp