Noen her i uke 13-14?

kve85

Flørter med forumet
Jeg er 13+2 ut fra egen beregning (ikke vært til førstekontroll enda, er om 1,5 uke.. synes det er ALT for lenge til).

Spørsmål 1: Noen av dere har sikkert vært på førstekontroll hos legen? Hva gjøres? lyttes det til hjerte etc?
SPørsmål 2: Når begynte magen deres og "vokse" / ligamentstrekk etc?

I starten av denne uken har jeg for første gang følt at magen ser "feit" ut. Har en aktiv jobb og trener en del i jobb, og har derfor flat mage og god funksjon av muskler. Men nå plutselig føler jeg at stramheten er vekk og det bare disser der nede. Forstår jo at jeg ikke får 2 kg ekstra fett ila en natt, men kan det komme så tydelig når det begynner å strekke på seg? Har ikke vært noe vanskelig å sjule graviditeten frem til nå med normale ettersittende klær, men det kan jeg så absolutt ikke gjøre nå! Ser ikke gravid ut heller, mest dvassmage-feit. Ikke akkurat gøy utseendemessig, men veldig glad for at det skjer noe!

Spørsmål 3: Dere som ikke har hatt mase symptomer: klarer dere å forstå at det er noe der? Jeg synes dette er vanskelig, spesielt når jeg ikke har vært på første kontroll enda. Tenk om barnet er dødt der inni og ikke har hjerte som slår? Men da hadde jeg vel ikke fått ligamentstrekk og plutselig vekst?

Som dere sikkert forstår; førstegangsfødende og litt engstelig. Skal bli godt å komme til legen om 9 dager!

Jeg er 13+2 ut fra egen beregning (ikke vært til førstekontroll enda, er om 1,5 uke.. synes det er ALT for lenge til).

Spørsmål 1: Noen av dere har sikkert vært på førstekontroll hos legen? Hva gjøres? lyttes det til hjerte etc?

I starten av denne uken har jeg for første gang følt at magen ser "feit" ut. Har en aktiv jobb og trener en del i jobb, og har derfor flat mage og god funksjon av muskler. Men nå plutselig føler jeg at stramheten er vekk og det bare disser der nede. Forstår jo at jeg ikke får 2 kg ekstra fett ila en natt, men kan det komme så tydelig når det begynner å strekke på seg? Har ikke vært noe vanskelig å sjule graviditeten frem til nå med normale ettersittende klær, men det kan jeg så absolutt ikke gjøre nå! Ser ikke gravid ut heller, mest dvassmage-feit. Ikke akkurat gøy utseendemessig, men veldig glad for at det skjer noe!

Spørsmål 3: Dere som ikke har hatt mase symptomer: klarer dere å forstå at det er noe der? Jeg synes dette er vanskelig, spesielt når jeg ikke har vært på første kontroll enda. Tenk om barnet er dødt der inni og ikke har hjerte som slår? Men da hadde jeg vel ikke fått ligamentstrekk og plutselig vekst?

Som dere sikkert forstår; førstegangsfødende og litt engstelig. Skal bli godt å komme til legen om 9 dager!

Jeg er uke 15 nå, var hos legen i uke 10, så da var det for tidlig å lytte...tok bare blodtrykk, vekt, fylte ut papirer og blodprøve...magen min begynte å vokse i uke 9, har tatt bilder hver uke så ser tydelig litt forskjell fra uke til uke...føle meg litt "feit" innimellom men kjenner at den er litt hard og ligner mere og mere på gravidmage..heldigvis! Jeg har ikke hatt masse symptomer, kun litt ømme pupper og utrolig trøtt og sliten, men er som deg- førstegangs gravid og klare ikke skjønne at det er noe der, kjenne jo at det strekker seg i magen og ser den vokser, men allikevel forstår jeg ikke helt at det er noen inni der...å da i tillegg var jeg så tidlig både hos lege og jordmor så ingen av de hørte etter hjertelyden, så jeg må vente enda 3 uker til UL så jeg faktisk får se det , tror det blir mere virkelig da...:) masse lykke til på første legetime!:)

Jeg kan svare på spørsmål 1: Hos oss skjedde det sååå lite, ble ordentlig skuffa.. Hehe.. Legen tok ikke på magen min en gang.. Bare spørsmål om personalia og sykdomshistorie til meg og faren.. Var der i uke 10, så fikk heller ikke tatt de nødvendige blodprøvene..

Spørsmål 2 kan jeg ikke svare på enda, er i uke 12 og ingenting er synlig annet enn oppblåst mage..

Spørsmål 3: Jeg har hatt en del symptomer, slitt med hyperemesis, men kjenner fremdeles på den "frykten" for at det ikke skal være i live der inne.. Aner jo ikke hvordan det står til der inne, annet enn strekningene og "voksesmerter" som stadig dukker opp.. Jeg er også førstegangsfødende som du forstår :-)

ble satt til litt over 13 uker i dag, ca 5 - 6 dager lenger frem enn jeg har regnet ut selv, men litt usikkert. Begynte tidlig med ligamentsmerter, ca i uke 5 - 6. men de er blitt kraftigere og kommer oftere nå som magen begynner å komme <3

1 legebesøk gikk ut på en del informasjon, fikk beskjed om å lese en del selv og, fikk med en liten bok +++.. gikk gjennom vekt og høyde for å finne BMI, i forhold til svangerskapsdiabetes osv. tok masse bl.prøver, det ble bestilt oul, info om de obligatoriske timene det var vanlig og gå til, når man burde til jm og lege. Legen min valgte å ikke lytte etter hjertet :( noe jeg syns var veldig kjedelig.

2: magen begynte å komme litt i uke 10, men la også på meg en del. så liten mage begynte da, har nå vokst litt til uke 13 :D
har vært igjennom perioden hvor jeg bare ser feit ut, begynte å gå litt over i uke 12, fortsatt litt, men ser og litt mer gravid ut :P

3: Jeg ble hysterisk, jugde på meg en blødning pga ingen symptomer bortsett fra ligamentsmerter og søvnighet. Fikk ul i dag, og så et bankende hjerte og bevegende armer og ben, føler meg glad og rolig nå <3 men har hatt det kjempe vanskelig frem til nå. du hadde nok ikke hatt ligamentsmerter og vokst om den var død nei. Vet tanken er ekstremt vanskelig å unngå :/

Takk for flotte svar, godt å høre at mange andre er litt i samme situasjon! Man blir bare gående på vent frem til første UL, så forstår at noen velger og ta det privat. Staheten i meg har sagt til meg at jeg skal klare å vente til den ordinære. Men ja, man har jo ingen anelse hvordan ståa er inni der, men mest sannsynlig er det jo at det går helt fint! (men tror det er rimelig normalt og engste seg?).

Håper lege velger og sjekke hjerteslag, ikke vært mye hos lege, men de gangene jeg har vært der har hun vært veldig trivelig og brukt god tid. Så da krysser jeg fingrene for at hun gjør det denne gangen også!
Dette blir en helt utrolig spennende tid fremover, alt som skjer bare frem til jul med undersøkelser etc. etter det kan man lissom roe seg litt ned og nyte graviditeten :)

Back
Topp