Noen hageinteresserte som kan hjelpe?

Førstegangs<3

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2016
Vi har nettopp kjøpt et hus som vi flytter inn i om noen mnd. Det er lite beplantning og forholdsvis liten plen der, men til gjengjeld en stor terrasse og stor gruset gårdsplass. Går derfor med tanker om å plante blomstrende trær i store krukker som jeg kan plassere rundt omkring for å unngå å "spise opp" det som er av plen.

Hvilke trær/planter er det som egner seg i krukker året rundt? Ønsker diverse trær som gir blomster, og gjerne noen trær som også kan bidra med litt blomster/farge utover sensommeren/tidlig høst så ikke alt blomstrer fra seg på våren. Bor i sørøst-Norge med relativt fine solforhold.

På forhånd tusen takk :)

Vi har ett tre i krukke, med gule blomster på sensommeren... men jeg husker jo ikke hva det heter. Må ta det inn i garasjen på vinteren da. Det er et tre som ikke trenger så mye sol og tåler greit om man glemmer å vanne innimellom. Så det passet perfekt der det står hos oss. Jeg gikk bare på plantasjen og så på hva de hadde og fant et som passet.

Japansk blodlønn er også fin og finns som små som passer i krukker.

Ville hatt hanske stor krukke da.

Magnolia, prydkirsebær og en del frukttrær kan bo i potte, magnolia må du kanskje pakke litt inn om vinteren. Er masse flotte lønnetrær også, som ikke blomstrer men har veldig fine blader i f eks mørkerødt eller lysende gulgrønt.

Vet du hvilken klimasone du bor i?
Hvis du vil slippe å ta hele busken inn og ut må du ha noe som tåler en høyere klimasone, stor nok potte og god drenering i potta.
Å pakke inn potta er ikke godt nok for alle busker/trær om det er hardt klima.

Magnolia, prydkirsebær og en del frukttrær kan bo i potte, magnolia må du kanskje pakke litt inn om vinteren. Er masse flotte lønnetrær også, som ikke blomstrer men har veldig fine blader i f eks mørkerødt eller lysende gulgrønt.

Magnolia har relativt stort rotsystem, skal ikke beskjæres og kan bli 3-5 meter høye i Norge. Men det er om de settes ned i bakken. I potte er jeg redd den blir for frossen...

Hva med syrin? Den blomstrer og er veldig lite krevende. Tett men grunt rotsystem og mye sideskudd. Den kan kanskje trives.

Magnolia har relativt stort rotsystem, skal ikke beskjæres og kan bli 3-5 meter høye i Norge. Men det er om de settes ned i bakken. I potte er jeg redd den blir for frossen...

Hva med syrin? Den blomstrer og er veldig lite krevende. Tett men grunt rotsystem og mye sideskudd. Den kan kanskje trives.
Jeg tror det går om du har stor nok potte. Men da må den være veldig stor da...kanskje litt risikabelt, kommer jo an på hvor kaldt det blir der du bor også. Men syrin ja, den har jeg ikke tenkt på!

Back
Topp