Noen gode tips ang svigemor?? *lang*

dingdoria

Forelsket i forumet
Først må jeg starte med og si at jeg og svigermor har ett supert forhold og jeg liker henne kjempegodt.
Hun er litt sånn mor jeg skulle ønske min var..[:)]

Og har jo forsåvidt ikke noe problem med henne enda,men vet det kommer til å komme når vesle gullet blir født..
Har forsåvidt begynt litt allerede.. Hun er 60 år og er av typen som : hvorfor gjør du ikke sånn og sånn for det gjorde jeg når guttene mine var små osv osv.. Skjønner?

Jeg vet at hun helt bare mener godt og vel og noen av rådene hun kommer til å komme med er sikkert veldig bra... MEN vi er ganske mye og ofte sammen med svigerfamilien og jeg vet med meg selv at jeg kommer til å reagere hvis det blir for mye innblanding..

Noen råd til hvordan jeg kan håndtere dette når tiden er inne uten at jeg lommer til å ødelegge det ellers så veldig fine forholdet til svigers uten og virke sur/snerpete osv..?[:)]

Sambo fortalte meg at moren hans var ekstrem på det området og jeg spurte han om han kom til å evnt si ifra at nok var nok på mine vegne iom at han kjenner meg såpass til å se når jeg blir veldig irritert,men han trodde ikke det,så er ikke mye hjelp og få fra den kanten..

ORIGINAL: Marlu

tja...tror jeg ville ventet med å irretere meg til det faktisk var noe å irretere seg over da [;)]

Det MÅ jo ikke skje, selvom det kan virke sånn på forhånd

Er ikke irritert nå[;)]

Dersom hun eventuelt kommer til å blande seg i noe du gjør med babyen-om hun sier "gjør sånn og sånn", så kan du jo svare på ordentlig måte "takk for rådet, men jeg syns det er best å gjøre det på denne måten"... Eller noe i den duren... ikke lett det der nei...
Lykke til da[:)]

ORIGINAL: lnie

Hvis dere har veldig godt forhold, så kan du jo invitere henne ut på en kafé eller lignende og ta en ordentlig prat med henne? Fortelle henne hvordan du føler det, og at du faktisk ikke vil at dette skal ødelegge forholdet deres når minstemann kommer? :\ 

prøv å si at du godt kunne tenke deg å prøve deg frem selv ang alt rundt barnet, men at du setter pris på om du kan høre med henne dersom det er noe du lurer på. lurt å si dette litt tidlig i såfall. lykke til[:)]

Nå har ikke jeg barn ennå, men har akkurat giftet meg, og i forbindelse med bryllupsplanleggingen inviterte vi min mor, hans mor, hans far og stemor til middag hos oss hvor vi fortalte litt hva vi hadde tenkt og sånn. Så snakket vi litt rundt om det var noen tips de ville gi oss, noe vi burde tenke på osv osv. Og kom fram til en god enighet om at tips og råd er velkomne, alle mødrene måtte gjerne komme med sine innspill om hvordan de ville gjort det, men det er vi som har siste ord og bestemmer alt... Fungerte veldig bra for oss.

Tror det kan fungere i forhold til "allvitende" bestemødre også, ta en prat om at du setter pris på at hun har mange innspill, siden hun tross alt har vært gjennom det meste. legg evt også vekt på at det har vært veldig mye forskning de årene som har gått siden hun var småbarnsmor (hvis du føler at det er relevant) og at du/dere gjør deres beste for å holde dere oppdatert om hvilke ulike meninger som finnes, for så å selv bli enige om hvordan dere ønsker å gjøre ting.

Og så setter du på "filteret" når hun evt kommer med råd du ikke er enig i; husk at hun bare mener det som et innspill som gjør at du har bedre basis for å bestemme hva du vil gjøre. Så slipper du å irritere deg, og hun slipper å få inntrykk av at du ikke vil høre det hun mener er viktige/hjelpsomme tips.

Back
Topp