Noen fra Tromsø her?

plingrid

Forelsket i forumet
Bare lurer... fordi både jeg og sambo skal søke på noen stillinger der nå (han har fast her vi bor, men ikke jeg, og markedet er regelrett håpløst). Regner med jeg ikke får noen jobb der heller, men man må jo forsøke... og for en som ikke har vært så langt nord som Namsos en gang, er dette veldig eksotisk kan man si...

Vil bare høre hvordan det er der oppe? Koselig? Kaldt? Bomuligheter? Synes det er stive priser på både salgs- og utleieobjektene på finn.no for å si det slik...

Kjenner magen vrenger seg bare ved tanken på å flytte et annet sted enn her vi bor. Hjemplassen min, all familie i nærheten og. Men å gå uten jobb tar livet av meg. Jobber jo som vikar, og har mer enn nok å gjøre. Men det er så utforutsigbart.

Nå ser det jo nesten ut som vi flytter i morgen ut fra det jeg skriver her, men. Først må jeg jo i det hele tatt søke [:D]

jepp, født og oppvokst. æ trives veldig godt her og kunne ikke ha tenkt mæ og bodd en anna plass så æ er nok litt innhabil der ja.
Det er ganske dyrt både og leie og kjøpe. Tror Tromsø ligg ganske høyt opp på lista på dyreste lista på kjøping av hus.
Kaldt? Det variere veldig, blir sjelden mer enn 12-15 minus om vinteren og om sommern blir det sjelden varmere enn 18-19 grader. Men så er det vel ingen som bor i Tromsø på grunn av været.....
Når det er fine sommere her er det ingenting som kan måle seg med midnattsol, da kan man sitte ute hele natta og ingenting er så fantastisk som og gå hjem fra fest med midnattsola/sola i ansiktet [:)]
Vinteren variere veldig, enkelte vintre har vi mye snø og enkelte år nesten ingenting. Du har nok fått med deg den berømte snørekorden som er fra 28 APRIL og er på 240 cm.
Folk som flytter hit sier vi er åpne, sosial, pratsomme og bannes mye[8D]

hei søte du! jeg er ikke fra tromsø, men har bodd her i ca 5 år [:)]

Emigrert fra Finnmark. hehe.
Jeg liker byen veldig godt, det er gode shoppingmuligheter, vi har mange sentre og de bygger ut et av de store til å bli enda større nå. Eneste jeg kan si jeg virkelig savner er IKEA. offentlig transport finnes jo og er et ganske OK tilbud der. Folk kan være veldig hyggelige og åpne her i nord!

Men som du sier, boligprisene her er forferdelige. Både på leie og kjøpe markedet. Men det ser ut til at det blir liiitt bedre på salgs markedet, jeg har funnet noen fine selv eier leiligheter som ikke koster skjorta. Jeg sjekker ofte for å si det sånn ;P Men man kan jo være veldig heldige også! Og mange billige leiligheter blir annonsert i avisa, ikke på nett. Og man får visst bra napp om man setter annonse i avisen.

Jeg syns ikke det er så kaldt her, men det er vel kanskje noe annerledes enn hva du er vant til? været kan skifte ganske fort, på vinteren har vi plutselig plussgrader, for så å gå tilbake til minus. Men det blir sjeldent iskaldt, type 20 minus liksom. Vi har myyyeeee snø som oftest da! Nå feks, tipper jeg lett at det er rundt 30-40 cm utenfor døra.

Vi har jo utrolig nydelig natur da, og mange skjønne omgivelser. Toppen av øya er flott! her har vi lysløypa og mange fine turstier. Også er det jo så mange fine kyst plasser og øyer rundt omrking. Nordlysene man ser her er fantastiske! Sykehuset syns jeg også er et stort pluss, det er et veldig bra sykehus så man har det meste man kanskje vil trenge der. Også har vi tannlege skolen, som gjør at man kan få billig og supergo hjelp på det området. (ca halv pris) MAsse kultur i form av kunst, dans, musikk og sånt. Mange flotte tilbud for barn, feks konservatoriet som har mange flotte kurs for barn innen musikk, dans og kunst!

Jeg trives i alle fall veldig godt her, og hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan! Jeg ønsker deg i alle fall hjertelig velkommen om du skulle ende opp her i nordlys byen [:D]

haha, æ er en skikkelig god ambassadør æ da, glømte alt om kultur og naturlivet...Bra du supplerte så bra Ulvemamma[;)]
Veldig mange som kommer hit syns det er så fantastisk at det er så nært både til natur og samtidig nært til det urbane. Det ligg ganske mange fine fjellturer bare en liten svipptur herifra.
Og en gang sto det i dagbladet (tror det egentlig var noen fra radio som testet ut forskjellige byer) når det stenger ute på byen i Tromsø springer de innfødte rundt i sentrum og roper; etterpåfæst, kor e d etterpåfæst[:D]
Ellers er det veldig mange bra kulturarrangement her sånn som Nordlysfestivalen (klassisk musikk), filmfestivalen, BUKTA open air festival, Døgnvill, Insomniafestivalen.
Vi har også et ganske nytt teaterbygg som har hatt en del bra stykker.
For barn er det også en masse aktiviteter, kulturskolen, onsdagsskirenn, fotball, handball osv. I vinter åpnet også den første ishallen her.
Ellers er det masse turterreng på Tromsøya, lysløype sammenhengende fra nordspissen til sydspissen. Også flere områder som er lagt opp til rene ake/skilekområder for famiiler

Tusen takk for gode og utfyllende svar Ulvemamma og høstbebis [:D] Dere kan virkelig å reklamere for byen deres, det er sikkert! Høres jo kjempebra ut da. Turterreng er et kjempepluss, da vi begge er friluftsmennesker. Det er de husprisene da, men det må jo ordne seg på et vis med en plass å bo hvis det skulle bli aktuelt [;)] Eneste "kjipe" er at vi trenger mye plass, siden vi er to voksne og tre barn!

Er det slik at været kanskje er mer stabilt kanskje? Jeg er trønder, og her kan det går fra to meter snø til omtrent ingenting på null tid. Fra 10 minus til 5 pluss over natta... egentlig bryr jeg meg fint lite om været da, men [:D] Hehe! Er veldig glad i snø da... liker å stå på ski [:D]

Hm, dette blir spennende føler jeg... sjelden vi ser ledige stillinger for mitt og sambos yrke på samme plassen samtidig. Han er førskolelærer og jeg er ergoterapeut. Sikker på det kommer til å være 100 stk som søker på den stillinga! Uff... jaja, jeg kan ikke ta sorgene på forskudd!

æ er også førskolelærer, og æ tippe at det ikke blir alt for vanskelig for han og finne jobb siden det er ganske få mannlige førskolelærera. Det er jo på våren de fleste kommunale stillingen blir utlyst. Æ var ferdig for 4 år siden og det var 2 gutta i min klasse. Ergoterapautmarkedet vet æ svært lite om desverre.

Ja, han har ikke vært arbeidsledig siden han ble ferdig for å si det sånn... hehe [:D] Gikk rett inn som styrer i en bhg etter endte studier. Nå har han fast da, men siden jeg ikke har noe fast må vi bare se på andre muligheter [:)] Hadde vært spennende å prøve noe "nytt" også da [:D]

Ergoterapimarkedet er egentlig håpløst over hele landet. Per d.d. ligger det 13 stillinger ute på Navs hjemmesider, og under halvparten er faste stillinger. Blæh.... jeg har ikke valgt riktig yrke ifht jobbmuligheter, men jeg valgte "desverre" med hjertet [;)]

ORIGINAL: plingrid

Tusen takk for gode og utfyllende svar Ulvemamma og høstbebis [:D] Dere kan virkelig å reklamere for byen deres, det er sikkert! Høres jo kjempebra ut da. Turterreng er et kjempepluss, da vi begge er friluftsmennesker. Det er de husprisene da, men det må jo ordne seg på et vis med en plass å bo hvis det skulle bli aktuelt [;)] Eneste "kjipe" er at vi trenger mye plass, siden vi er to voksne og tre barn!

Er det slik at været kanskje er mer stabilt kanskje? Jeg er trønder, og her kan det går fra to meter snø til omtrent ingenting på null tid. Fra 10 minus til 5 pluss over natta... egentlig bryr jeg meg fint lite om været da, men [:D] Hehe! Er veldig glad i snø da... liker å stå på ski [:D]

Hm, dette blir spennende føler jeg... sjelden vi ser ledige stillinger for mitt og sambos yrke på samme plassen samtidig. Han er førskolelærer og jeg er ergoterapeut. Sikker på det kommer til å være 100 stk som søker på den stillinga! Uff... jaja, jeg kan ikke ta sorgene på forskudd!

Reklamerer gjerne jeg! Jeg bor jo her for en grunn. Hadde det ikke vært for boligprisene (og flyprisene da),og mangel på ikea :P så hadde jeg vært super uber fornøyd. [:D] Det er liksom bare det lille ekstra som mangler om du skjønner [;)] Men det ryktes om at ikea kommer da..

Boligprisene håper jeg virkelig stabiliserer seg. For mange har vansker med å etablere seg pga de.[&:] Men så finnes det jo også startlån fra kommunen så man kan få hjelp til det da! Og hvis man er villig å bo litt uttafor, så kan man jo sikkert finne noen perler av noen eneboliger! Kvaløya (helst sletta) syns jeg er flott, mtp på natur, og det har det meste. Også er det ikke så langt unna sentrum om man har bil, og shopping sentre på langnes [:)] Der håper jeg å finne hus!

Jeg syns været er litt opp og ned, ikke fult så stabilt at det gjør noe. Kan vel gentlig sammenlignes med det dere har. Men snø har vi,og fin lysløype så ski kan du vel gå på så mye du vil! Jeg er veldig glad i naturen og tur områdene her. Selv elsker jeg å gå tur i skog og mark med hundene mine [:)]

Og det høres jo veldig bra ut da, om du skulle fått fast stilling her. I og med at det sjeldent er å finne. Men forstår at det er et vanskelig valg, er jo ikke bare bare å flytte fra familie og alt kjært. Men du skal i alle fall vite at det ikke er et forblåst lite høl i alle fall [8D]

ORIGINAL: Ulve~Mamma

hei søte du! jeg er ikke fra tromsø, men har bodd her i ca 5 år [:)]

Emigrert fra Finnmark. hehe.
Jeg liker byen veldig godt, det er gode shoppingmuligheter, vi har mange sentre og de bygger ut et av de store til å bli enda større nå. Eneste jeg kan si jeg virkelig savner er IKEA. offentlig transport finnes jo og er et ganske OK tilbud der. Folk kan være veldig hyggelige og åpne her i nord!

Men som du sier, boligprisene her er forferdelige. Både på leie og kjøpe markedet. Men det ser ut til at det blir liiitt bedre på salgs markedet, jeg har funnet noen fine selv eier leiligheter som ikke koster skjorta. Jeg sjekker ofte for å si det sånn ;P Men man kan jo være veldig heldige også! Og mange billige leiligheter blir annonsert i avisa, ikke på nett. Og man får visst bra napp om man setter annonse i avisen.

Jeg syns ikke det er så kaldt her, men det er vel kanskje noe annerledes enn hva du er vant til? været kan skifte ganske fort, på vinteren har vi plutselig plussgrader, for så å gå tilbake til minus. Men det blir sjeldent iskaldt, type 20 minus liksom. Vi har myyyeeee snø som oftest da! Nå feks, tipper jeg lett at det er rundt 30-40 cm utenfor døra.

Vi har jo utrolig nydelig natur da, og mange skjønne omgivelser. Toppen av øya er flott! her har vi lysløypa og mange fine turstier. Også er det jo så mange fine kyst plasser og øyer rundt omrking. Nordlysene man ser her er fantastiske! Sykehuset syns jeg også er et stort pluss, det er et veldig bra sykehus så man har det meste man kanskje vil trenge der. Også har vi tannlege skolen, som gjør at man kan få billig og supergo hjelp på det området. (ca halv pris) MAsse kultur i form av kunst, dans, musikk og sånt. Mange flotte tilbud for barn, feks konservatoriet som har mange flotte kurs for barn innen musikk, dans og kunst!

Jeg trives i alle fall veldig godt her, og hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan! Jeg ønsker deg i alle fall hjertelig velkommen om du skulle ende opp her i nordlys byen [:D]

signerer denne, bare at æ har bodd hær i 15 år, å har ikke hunder ;P 

borte

ORIGINAL: Saralu

Var en del på augustforumet før, men fikk noe trøbbel med brukernavnet og har ikke skrevet noe på leeenge. Fikk lyst til å svare på denne, så lagde meg nytt brukernavn nå!

Jeg bodde i Tromsø i tre år, fram til juni -2010, og trivdes sånn middels. Jeg synes vinteren var særdeles lang og mørk. Spesielt synes jeg perioden april-juni var stusselig, da snøen fortsatt lå i Tromsø og vinterjakken var i full bruk, mens våren var i full gang resten av landet.

En annen ting jeg ikke likte med byen er de laange avstandene det er for å besøke andre byer etc. Spesielt om man ikke har bil. Her sørpå kommer man til flere byer på et par timer, mens man der må kjøre langt. Er selv trønder, men har bodd i Oslo en del år før vi flyttet til Tromsø. Og er nok vant til å ha det meste nært. Men dette tror jeg bare er en vanesak [;)]

Men for all del, det er flere ting med Tromsø vi likte:
- Kort vei til flyplassen fra hele byen
- Jeg elsket midnattsola
- Vennlige folk
- Og for dere trøndere: det er en forening for trøndere i Tromsø som møtes innemellom, spiser sodd og drikker dahls pils etc. [:D]
. Laaang skisesong for friluftsmennesker
- Er selv utdannet fysioterapeut og uten noe særlig erfaring fikk jeg meg først et vikariat på et sykehjem og så 100 % stilling på UNN. Trives kjempegodt! Og fysiomarkedet er jo også rimelig håpløst, så umulig er det ikke!

Mye av grunnen til at vi trives bedre i Oslo er rett og slett at her har vi mer familie og venner her. Og fly til Værnes er billigere herfra! Vi hadde ikke noe tilknytningsfølelse til Tromsø. Og vi visste jo hele tida at vi skulle sørover igjen etter tre år, så vi gjorde kanskje ikke all verden for å trives den siste tida heller. Men for all del, jeg skjønner godt at folk nordfra trives og vil bo i Tromsø, selv om det ikke var byen for oss! [:)]

Haha, høres jo flott ut den foreninga da [:D]
Det er avstanden til venner og familie som er verst for oss også. Men, ingenting er jo avgjort enda, så får bare ta det som det kommer [:)]

Back
Topp