Jeg gikk 3 år på noe som het Estetisk allmennfag på vgs, det er egentlig tegning, form og farge + generell studiekompentanse-
Så var jeg nettelev 1 år på Multimediadesign på Noroff Instittuttet, etter det begynte jeg i lære hos en portrettfotograf.
Læretiden er i utgangspunktet 4 år når man ikke har gått fotolinje eller hva man no går, på vgs, men man får fratrekk for relevant skolegang, så jeg endte opp med en læretid på 2,5 år, i tillegg gikk jeg på skole en dag i uken det siste året og tok fototeorieksamen.
Til slutt tok jeg fagbrev, og vips, så var jeg fotograf.
Jeg har desverre aldri brukt utdannelsen min, kun på hobbybasis.
Unntatt en liten periode hvor jeg tok bilder av hus/leiligheter som skulle selges for Notar, de leiet meg inn når de hadde salgsobjekter som skulle taes bilder av.
Man kan jobbe som veldig mye, kommer litt an på hva man er flink til og hva man vil.
Noen jobber kun i studio, andre jobber mer på location, noen tar kun bilder av mennesker, andre driver med produktfoto, eksteriørfoto... motefoto... man kan jobbe for seg selv, hos en etablert fotograf, hos magasiner, aviser eller som frilanser... det finnes nesten ingen grenser...