Noen fotoeksperter?

Chevron

Gift med forumet
Julibarna 2019
Juliknøttene 2022
Går det an å forstørre et bilde tatt med 14 pixel kamera, til fotoplakat 70x100?

Det står under bestilling at bildet er for dårlig, men når jeg søker på nett så får jeg motstridende svar. Bildet blir i svart/hvitt eller sepia (?), og skal henge på lang avstand, så om "feil" vises på nært hold så er ikke det så farlig [;)]

HVa tror dere? Går det an å få bra resultat?

ORIGINAL: *April*

Hmm, har du redigert det mye? Tok du bildet i JPG eller RAW?

Ikke mye redigert, nei, bare endra til svart/hvitt evt sepia. Jpeg-fil står det [:)]

Mulig?

Ja, er mulig. Husk å lagre som 300dpi når du lagrer bildet (i Photoshop) og pass på at det svarte ikke er helt svart (fargeverdi på 0) eller at noe er alt for hvitt (225+), for da kan fargen skli litt ut eller bli for intens. Du sjekker det ved å holde pekeren over det lyseste og mørkeste og lese av verdien på Info ved siden av Navigator og Histogram oppe til høyre i PS.

Håper det hjalp litt!

ORIGINAL: brownies

Ja, er mulig. Husk å lagre som 300dpi når du lagrer bildet (i Photoshop) og pass på at det svarte ikke er helt svart (fargeverdi på 0) eller at noe er alt for hvitt (225+), for da kan fargen skli litt ut eller bli for intens. Du sjekker det ved å holde pekeren over det lyseste og mørkeste og lese av verdien på Info ved siden av Navigator og Histogram oppe til høyre i PS.

Håper det hjalp litt!

Takk for svar [:)]

Har bare Photoscape.. Noen som vet hvordan jeg sjekker tilsvarende her?

Har du faktisk BRUKT 14 megapixler når du tok bildet? Du har valgt største og beste kvalitet?

ORIGINAL: Drea89

Har du faktisk BRUKT 14 megapixler når du tok bildet? Du har valgt største og beste kvalitet?

Haha, artig at du spurte, for jeg ser nå at jeg har prøvd med bilde fra det gamle kameraet, som jo er 5 piksler.. [8D] *klask i pannen*

Prøvde nå med bilde fra nye kameraet, og det var jo no problemo [:D]

Søren altså, for det var jo bilder fra det gamle kameaet som var interessante som plakat [:@]

Jaja, sorry for mas da! Fant jo ut av det iallefall [8D]

Back
Topp