Hva liker hun da? Min på 3,5 kunne sikkert holdt seg opptatt på kjøkkenet hele dagene dersom han fikk bake, lage mat og grise. Fyll opp fryseren litt, og bak grove rundstykker hver dag i stedet for å kjøpe brød? Les/ fortell/ se film om barn i en annen kultur, google en oppskrift, og lag mat sammen fra landet dere lærte om? Det synes min er morsomt.
Hva har dere av hobbysaker? Hva med å la barnet lage trolldeig i kjøkkenmaskinen til hun blir lei av å bråke, lage alt hun vil av trolldeigen etterpå, og male den etter at den er stekt? Det slår ihjel en del timer her. Finn et gammelt garnnøste, og lær henne å fingerstrikke og å lage dusker? Plukk blomster nærmest mulig huset (hvis du ikke kan gå noe særlig), bind blomsterkrans, press blomster, tørk dem osv? Se om dere kan lage noe "kunstverk" av stein, kvister og småting hun finner ute?
Hva med å la henne kle seg ut med alt hun finner i ditt klesskap, prøve alle dine smykker, og sminke seg selv med din sminke eller med ansiktsmaling? Ta bilde av henne, og eventuelt la henne sende på sms til pappa eller bestemor, det kan være morsomt. Liker hun det, så si at du tar nytt bilde når hun har skiftet alt på nytt. :P
Er været bra ville jeg absolutt prøvd å gå eller ta buss til en litt stor lekeplass. Nå i sommerferien er det mye flere barn enn vanlig ute på dagtid også. Hvis du tar med matpakke er det stor sjanse for at du kan sitte rolig på en benk mens hun finner noen å leke med.