Noen forslag fra sjefen... Hjelp?

kariness

Elsker forumet
Sjefen snakket med meg i dag om sykdom/ferie/permisjon.. Og jeg blir litt forvirra.

Jeg jobber til og med 31. Mars og skulle gått ut i permisjon 17. April. Dermed 17. Dager uten lønn.

Her foreslo sjefen først at jeg kunne tatt dagpenger i de 17. Dagene.
I dag foreslo hun at "hun kunne være snill å gi meg ferie de dagene, sånn at jeg fikk betalt fra barnehagen istedet for fra NAV"... Noe som da gir bedre betalt..
Men dette måtte hun se an formen min på først.

For som et første alternativ foreslo hun at jeg kunne bruke noen av feriedagene mine innimellom hvis jeg hadde noen tunge dager på jobb.. Med andre ord at jeg skylle bruke feriedagene istedet for å sykemelde meg eller levere egenmelding.. Hun sa at "jeg vil jo samle opp mest mulig penger og da er det bedre med ferie enn sykemelding".. Stemmer dette? Er ikke sykemelding og egenmelding bedre for meg? Så slipper jeg å bruke opp feriedagene mine som jeg da vil få etterbetalt som lønn når jeg slutter?

Noen som kan hjelpe meg?
Vil sjefen min meg mitt beste eller høres det ut som hun vil sitt beste men sjuler det litt?
 
Hvis du slutter 31. mars ut fra kontrakt / oppsigelse, så hjelper det ikke at hun er "snill". Arbeidsforholdet er slutt, da er det ikke snakk om noe feriedager eller egenmeldingsdager. Da har du kun mulighet for dagpenger, med egne regler som du finner her.

Høres egentlig ut som sjefen vil bare utnytte din arbeidskraft så mye som mulig før du forsvinner, uten å måtte registrere og betale sykefravær.

Er man syk, så tar man sykemelding, uansett hvor sleip sjefen prøver å være. Særlig hvis ikke du skal jobbe der noe særlig lenger..

Lykke til.. :)
 
Sykemeld deg, da gjelder ikke oppsigelsen før du går ut i permisjon.
 
Sykemeld deg, da gjelder ikke oppsigelsen før du går ut i permisjon.

Det høres veldig rart ut... Er oppsigelsen levert og mottat, så hjelper det ikke å "flytte" den med sykemelding. Samme om det gjelder tidsbegrenset vikariat, selv uten oppsigelse...
 
Nei jeg skjønte ikke helt det jeg heller... Kanskje hun tenkte å forlenge kontrakten min og gi meg ferie de siste dagene? Jeg skjønte det ikke helt, men når hun snakket så høres alt så logisk ut.. :S

Jeg skal til jordmor i morgen og kroppen begynner å skrante og ettermiddagene mine eksisterer ikke lenger :/ så jeg hadde tenkt til å snakke med henne om sykemelding i hvert fall. Men når sjefen begynte å snakke om å ta noen dager ferie midt i uka istedet så virker jo det som om jeg bare ender opp med å bruke opp feriedagene mine når jeg like så godt kunne vært sykemeldt..
 
Det høres veldig rart ut... Er oppsigelsen levert og mottat, så hjelper det ikke å "flytte" den med sykemelding. Samme om det gjelder tidsbegrenset vikariat, selv uten oppsigelse...

Jo, så lenge du er sjukemeldt vil du få sjukepenger fram til du går i annet tiltak. Jobben vår blir flyttet 1April. Vi har mange som har levert oppsigelse og var ferdig 1.februar men fortsatt er sjukemeldte. Sjukemelding trumfer alt, også en oppsigelse. Ei som har termin i juni har gjort det samme, og fått beskjed på Nav at så lenge ho er sykemeldt så kan ho ikke søke om dagpenger. Ho bare fortsetter med sykepenger fram til permisjon starter.

Kan jo selvfølgelig hende at dette kun gjelder om du er "syk over 16" og det er Nav som betaler.
 
Faktisk så ville jeg spurt Nav i denne saken. Virker som hun prøver og slippe billig unna. Nav vil kunne fortelle deg om du vil fortsette med sykepenger eller hvordan det blir.
 
Hørtes litt rart ut dette...
Jeg ville ikke ha brukt opp feriedagene mine, de er jo gull verdt for å kunne strekke permisjonen lengst mulig... noe vi nesten er avhengig av når vi får barn i mai.
 
Hørtes litt rart ut dette...
Jeg ville ikke ha brukt opp feriedagene mine, de er jo gull verdt for å kunne strekke permisjonen lengst mulig... noe vi nesten er avhengig av når vi får barn i mai.
Ja dette var jo det jeg tenkte og..

Og hvis jeg får 20% sykemelding f.eks og da har fri en dag i uka, så er jo det mye mer økonomisk for meg? Jeg sparer fridagene mine, og får fortsatt lønn som vanlig? Og det påvirker jo ikke permisjonen min for alle penger (inkludert sykepenger) er jo regnet på samme linje?
 
Enig, snakk med nav...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tror kanskje jeg må det igjen.. Sist jeg var der så snakket jeg bare om dagpenger liksom..

Men hva med de 17 dagene.. Hvis jeg bare er 20-50% sykemeldt f.eks? Når kontrakten går ut?
 
Tror jeg ville snakket med noen som kan rekne over det og si hva som er dt beste løsningen for deg.....


Sent from my GT-P7310 using BV Forum
 
Regner med at du må ha vært sykemeldt i over 16 dager for at NAV skal overta utbetalingene . Hadde jeg vært deg, hadde jeg startet permisjonen 17 dager tidligere, du har jo ikke noe jobb du skal tilbake til!
 
Utrolig hvor frekke noen arbeidsgivere er :O

"jeg vil jo samle opp mest mulig penger og da er det bedre med ferie enn sykemelding".? Der sier hun jo rett ut at HUN vil samle opp mer penger til SEGSELV,derfor bør du bruke av feriedagene dine.. Sånn at hun slipper å lønne deg for disse dagene.. Få deg en sykemelding,så går det ihvertfall ikke utover din egen lønn!!

Jeg har også en sjef som prøver seg på mye tull.. Sånn som for eksempel at nå som jeg er 50% sykemeldt kan jeg velge om jeg vil jobbe fulle dager,men gjøre ting litt 'treigere'.. Eller jobbe halve dager,og virkelig STÅ PÅ og få alt gjort! Er helt utrolig hva de finner på å si fornoe,,. Er man sykemeldt,så er det fordi man er redusert.. Og skal jobbe redusert!

Nei,hør på det alle over her sier og få deg en sykemelding.. Feriedagene har du brukt for,til å strekke permisjonen med :)
 
Du må som ho over her sier være sykemeldt 16 dager før kontrakten din går ut for at NAV skal overta utbetalingene. Det mest økonomiske for deg er å sykemelde deg fullt innen det er 17 dager igjen til kontrakten går ut eller du kan begynne permisjonen din tidligere enn planlagt. Jeg ville ikke brukt opp feriedagene mine slik sjefen din sier. Synes det virker som hun vil utnytte deg litt...
 
Du må som ho over her sier være sykemeldt 16 dager før kontrakten din går ut for at NAV skal overta utbetalingene. Det mest økonomiske for deg er å sykemelde deg fullt innen det er 17 dager igjen til kontrakten går ut eller du kan begynne permisjonen din tidligere enn planlagt. Jeg ville ikke brukt opp feriedagene mine slik sjefen din sier. Synes det virker som hun vil utnytte deg litt...

Ja jeg syns også det hørtes litt ut som utnytting istedet for hjelp.. Derfor jeg tenkte dere kunne høre saken..

Men 16 dager er ikke virkedager? Det er 16. Fysiske dager? Og hva skjer når påsken er midt oppi dette? (Jeg prøvde å Google hvor disse reglene sto men jeg fant ikke noe om de 16 dagene...)
 
De 16 dagene kalles arbeidsgiverperioden, og jeg er faktisk ikke sikker på om det er antall dager eller virkedager ......
 
Ja jeg syns også det hørtes litt ut som utnytting istedet for hjelp.. Derfor jeg tenkte dere kunne høre saken..

Men 16 dager er ikke virkedager? Det er 16. Fysiske dager? Og hva skjer når påsken er midt oppi dette? (Jeg prøvde å Google hvor disse reglene sto men jeg fant ikke noe om de 16 dagene...)

Man regner 16 kalenderdager fra første sykemeldingsdag...helligdager regnes med i de 16 dagene:

"Arbeidsgiverperioden omfatter fravær både på grunnlag av egenmelding og sykmelding. Søndager, lovbestemte helge- og høytidsdager og andre fridager medregnes i den løpende arbeidsgiverperioden. Arbeidsgiverperioden beregnes derfor som 16 kalenderdager fortløpende fra første hele fraværsdag"
 
Dere er flotte å ha! Er så vanskelig å vite hva man skal søke på!
Da er det flott å vite at jeg skal til legen den uken jeg kommer til å måtte få sykemelding om jeg trenger det på den tiden. Bra å planlegge legetimer i forhold til det hvis jeg faktisk kommer til å trenge det!

Jordmor sendte meg forresten direkte til legen for å få vurdering om sykemelding og henvisning til fysioterapaut og for å sjekke on mulig UVI... Så hurra for alt på en gang! Men min lege kunne ikke i dag så skal snakke med en annen dame... Krysser fingre for at hun er en hyggelig person! :)
 
Back
Topp