Noen flinke til å strikke her?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg prøver å lære meg å strikke, men jeg får ikke til å snu for å strikke høyere bak på shorts eller bukser.
Så jeg begynner på nye ting isteden.
Den ene oppskriften skal jeg strikke vrangbord og etter 5 cm skal jeg strikke vrangbord høyere bak enn foran. Det blir ikke pent, blir hull og vrengte masker. Noen som klare å forklare enkelt hvordan man gjør dette? Vet dere om noen gode filmer?
Fant en film,men da ble det ikke strikket vrangbord og jeg skjønte den ikke :p

Jeg prøver å lære meg å strikke, men jeg får ikke til å snu for å strikke høyere bak på shorts eller bukser.
Så jeg begynner på nye ting isteden.
Den ene oppskriften skal jeg strikke vrangbord og etter 5 cm skal jeg strikke vrangbord høyere bak enn foran. Det blir ikke pent, blir hull og vrengte masker. Noen som klare å forklare enkelt hvordan man gjør dette? Vet dere om noen gode filmer?
Fant en film,men da ble det ikke strikket vrangbord og jeg skjønte den ikke :p
Eg vet ikke hva de mener men sånn er iallfall vrangbord :-)

https://youtu.be/Xr5ZS8gkQfM

Det skjønte jeg ikke mye av.
Hva står det i oppskriften?

Ja, det er akkurat slik jeg skal gjøre. Bare med vrangbord.. Jeg får det ikke til, har sett på denne filmen nå flere ganger. Skulle ønske det var en film der de viste hvordan man snur når man strikker vrangbord :)
Dette står i oppskriften.Vis vedlegget 190565
mm regner jeg er midt masken dersom jeg ikke tar helt feil
Når du strikker første omgang strikker du fra starten og 5 masker forbi midten.
Snur og strikker 10 masker tilbake.

NB: Husk at når du snur blir de rette maskene vrange, og det vrange rett.
Så dersom siste maske før du snudde var rett, så skal du starte med vrang når du snur.

Så snur du igjen og strikker 15 masker.
Snur og strikker 20 masker.
Snur og strikker pinnen ut

Høres det fornuftig ut?

mm regner jeg er midt masken dersom jeg ikke tar helt feil
Når du strikker første omgang strikker du fra starten og 5 masker forbi midten.
Snur og strikker 10 masker tilbake.

NB: Husk at når du snur blir de rette maskene vrange, og det vrange rett.
Så dersom siste maske før du snudde var rett, så skal du starte med vrang når du snur.

Så snur du igjen og strikker 15 masker.
Snur og strikker 20 masker.
Snur og strikker pinnen ut

Høres det fornuftig ut?

Ja, slik har jeg gjort, men jeg får ikke til å snu det blir ikke pent der jeg snur.
Og den første masken jeg strikker når jeg snur blir bare en rare knute :(
Jeg er håpløs:p

Ja, slik har jeg gjort, men jeg får ikke til å snu det blir ikke pent der jeg snur.
Og den første masken jeg strikker når jeg snur blir bare en rare knute :(
Jeg er håpløs:p
Gjorde det på buksen til mini også.
Jeg bare dyttet på den slik at knuten kom på innsiden, og der hvor jeg ikke klarte å få den til å ligge der det sydde jeg litt med tråd i samme farge mens jeg festet tråder og det ble bra.
Men det var bare glattstrikk, har ikke prøvd det på vrangbord

Gjorde det på buksen til mini også.
Jeg bare dyttet på den slik at knuten kom på innsiden, og der hvor jeg ikke klarte å få den til å ligge der det sydde jeg litt med tråd i samme farge mens jeg festet tråder og det ble bra.
Men det var bare glattstrikk, har ikke prøvd det på vrangbord

Det ses så veldig at det ikke stemmer i vrangborden liksom. Skulle ønske strikking var enkelt :p

Jeg tok opp alt igjen og startet på en kyse :p men vil så gjerne klare det så tenkte å spørre her inne :p
Nå er jeg egentlig ikke så veldig erfaren, men knuten kommer av ar masken strikkes to ganger etter hverandre.
Kanskje du kan prøve å se om det blir bedre dersom du bare fører over første masken istedenfor å strikke den?

Søk på wrap and turn/youtube. Bruker du den teknikken lukkes hullet når du snur. Ulik framgangsmåte for rett og vrang mener jeg, så hold tunga rett i munnen:p
Eller, det lukkes når du strikker over maskene neste omgang.

Søk opp strikke rumpe uten huller eller noe på YouTube veit det er mange fine filmer... Jeg har en god en som ikke lager hull hvis deg finner den igjen. Eller spør på strikkesiden på face ;)

Pickles.no har grei video av dette, var slik jeg fikk det til :) skal se om jeg finner link

Denne hjalp meg å få det til... men blir alltid finere for meg på den ene siden en den andre, men ikke hull i det minste...

http://www.pickles.no/vendinger

Back
Topp