Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg var vegetarianer som barn. Men nå spiser jeg kun kylling og storfe, blir ikke skikkelig mett uten kjøtt lengre.
Jeg har vært vegetarianer i 15år
Litt til og fra veganer. Synes det krever litt ekstra å være veganer. Men spiser lite meieriprodukter da. Men ikke helt uten nei. Synes det kan være enklere å dra bort på middag feks.
Jeg startet da jeg var litt over 13 år. Hadde da tenkt på det lenge. Nå er det jo bare en del av meg som jeg knapt tenker på om du skjønnerHei!Jeg begynte med å lage masse vegansk mat fra veganmisjonen, også bestemte jeg meg ved nyttår å ta et år som veganer. Det gikk et par måneder, også skjønte jeg at jeg aldri kunne gå tilbake
Eneste jeg tenker litt på er om jeg skal spise egg fra hønene broren min har, for de lever godt og kommer aldri til å bli slaktet. Men det blir uansett ikke før jeg har holdt nyttårsforsettet mitt
Hvor gammel var du da du ble vegetarianer? (istedenfor å spør hvor gammel du er)
Jeg startet da jeg var litt over 13 år. Hadde da tenkt på det lenge. Nå er det jo bare en del av meg som jeg knapt tenker på om du skjønnerDet er bare normalen. Jeg lager jo hovedsakelig alt fra bunnen selv. Men det er nok en vane med å bli veganer på heltid
Med tiden har dyrevelferd og interessen og kunnskapen blitt bedre såklart. Kunne aldri gått tilbake. Ikke en sjanse.
Når begynte du som vegetarianer?
Jeg ønsker ikke å spise egg selv om de har det bra hønene. Vet ikke helt klarer bare ikke tanken på det. Selv om det ikke er et liv på samme måte. Men ja de hønene lever nok lykkelige liv![]()
Jeg er "nesten" vegetarianer!
Tipper jeg blir det 100% i løpet av kort tid. Jeg spiser aldri rødt kjøtt selv, svært lite hvitt kjøtt og kun fisk(det er vel innafor?)... Jeg liker det rett og slett ikke!
Ikke gelatib etc heller.
Eneste jeg liker er kyllingburger og kyllingpølse.
Men eneste grunnen til at jeg ikke har tatt det store steget og kutte kylling/kalkun, er fordi det virker som det er så utfordrende når man skal spise ute/borte hos noen.
Tenker at folk tenker man er så vanskelig... Pluss at jeg ikke har lest meg opp godt nok på hva jeg kan erstatte med, for å få riktig med tilskudd av vitaminer og mineraler.
Merker dere på kroppen at dere får mer energi/ikke er så trøtte/ikke så mye smerter i kroppen(migrene f.eks? )
Tar gjerne imot tips![]()
Jeg har kronisk migrene og spenningshode pine så ikke alle det fungerer for dessverreSpiser du fisk er du ikke vegetarianer, men pescetarianer.
Men hva er gelatib?
I begynnelsen kan det være utfordrerne, men det går mest på vane. Dessverre er det i begynnelsen også en del som har det med å si at "du kan vel spise det denne ene gangen? Du har jo spist det før...". Skal du på besøk så si i fra om kostholdsendringen din, og evt si at du kan ta med noe
Det med energi tror jeg har mer med hvor sunt du spiser, enn hva slags kosthold du har. Men jeg hadde faktisk migrene før, som jeg ikke har hatt siden jeg ble vegetarianer![]()
Jeg kjøper aldri ferdig mat eller noe særlig ferdig produkter. Glad i å lage matJa det å være vegetarianer ble en vane så jeg tenkte aldri over det. Etterhvert blir det å være veganer det sammeJeg spiser faktisk sunnere og mer variert som veganer, jeg kjøpte alt for ofte lettvint usunn mat som veggis. Nå lages det meste fra bunnen av, og jeg syns det er gøy å lage mat
Veganmisjonen var virkelig det som skulle til for hjelpe meg
Jeg vil heller spise egg enn melkeprodukter med tanke på dyrevelferd, men skjønner hva du mener med at tanken på å spise egg er ekkelt. Hvis jeg så navletråden i egget klarte jeg ikke å spise det før... Hjalp ikke at det ikke var befruktet da
Jeg ble vegetarianer da jeg var 15, har ikke angret et sekundVar mye vanskeligere da enn nå, husker hvor fantastisk det var da jeg fant en nettbutikk som kunne sende vegetariske pølser i posten! haha
Nå har til og med nærbutikken veggismat, og til all glede så begynner de fleste produktene å bli helt veganske
![]()
Ok, da blir det ikke vegetarianer nei. Takk for tipsetSpiser du fisk er du ikke vegetarianer, men pescetarianer.
Men hva er gelatib?
I begynnelsen kan det være utfordrerne, men det går mest på vane. Dessverre er det i begynnelsen også en del som har det med å si at "du kan vel spise det denne ene gangen? Du har jo spist det før...". Skal du på besøk så si i fra om kostholdsendringen din, og evt si at du kan ta med noe
Det med energi tror jeg har mer med hvor sunt du spiser, enn hva slags kosthold du har. Men jeg hadde faktisk migrene før, som jeg ikke har hatt siden jeg ble vegetarianer![]()
Tenker at folk tenker man er så vanskelig... Pluss at jeg ikke har lest meg opp godt nok på hva jeg kan erstatte med, for å få riktig med tilskudd av vitaminer og mineraler.
Jeg har vært veganer snart 1,5 årTenker du å kun gi barnet ditt vegansk mat når den tid kommer? Syns ikke det er noe problem i forhold til meg selv, men siden pappa til barnet er kjøttspiser og også resten av familien tror jeg at iallefall ting med melk/egg kan bli vanskelig å unngå etterhvert :-(
Er 19 uker på vei btw
Uff, min familie syns ennå det er litt vanskelig alt det som inneholder egg/melk/smør...Men de er flinke da, lager veganske vafler og kjøper inn kjeks og sånt jeg kan spise. Siden det er flere barn i familien som altid får fløteis og diverse uveganske greier på besøk hos foreldre/besteforeldre tenker jeg at jeg kan bli sett på som den kjipe som nekter barnet mitt å smake på sånt... Ser liksom for meg scener med en grinende unge som ikke får smake på is når de andre får osv.19 uker, da er du 13 uker lengre på vei enn meg
Barnet kommer bare til å få vegansk mat ja. Familien min er vant til meg, så ser ikke at det blir noe problem for dem å skjønne at barnet mitt heller ikke skal ha noe animalsk
Har du diskutert noe med pappaen om det?
Uff, min familie syns ennå det er litt vanskelig alt det som inneholder egg/melk/smør...Men de er flinke da, lager veganske vafler og kjøper inn kjeks og sånt jeg kan spise. Siden det er flere barn i familien som altid får fløteis og diverse uveganske greier på besøk hos foreldre/besteforeldre tenker jeg at jeg kan bli sett på som den kjipe som nekter barnet mitt å smake på sånt... Ser liksom for meg scener med en grinende unge som ikke får smake på is når de andre får osv.
Pappen er helt med på at bebisen skal spise vegansk, så det er jeg veldig glad for!![]()