Noen flere som må ta

• Trådstarter Trådstarter *Nyperose*
  • Opprettet Opprettet
N

*Nyperose*

Guest
Glukosetest?

Jeg skal ta det om 2 uker, pga at mamma har diabetes. Bah, syns det høres så grusomt ut. Noen andre som har tatt det eller skal ta, erfaringer?

Hvis det er den jeg tror,så har jeg tatt den. Har selv ligget i faresonen for diabetes,men har,bank i bordet, ikke fått det enda. For meg var den testen grusom,det var VELDIG søtt og kvalmende.Og jeg er ganske så glad i søtt,men klarte nesten ikke drikke den miksen.Måtte tvinge den i meg etter over en halvtime med mye fram og tilbake. Men alle reagerer forskjellig på den,mamma hadde ingen problemer da hun tok den.Har også hørt om flere som ikke har problemer med den.

Ikke sikker på om det er det samme, men tok en sånn sukkerbelastningstest på tirsdagen. Da målte de blodsukkeret(først i fingern så i armen), så fikk jeg noe som for meg i all fall var ekstremt søtt og egentli kvalmende å drikke. Så var det bare å vente på eget rom i to timer, de kom innom av og til å såg at alt gikk bra, men følte meg litt kvalm av og til+var jo veldig sulten siden måtte være fastende. Så endelig etter to timer tok de ny prøve i andre armen å kunne da dra hjem. Får vel svar på mandag. Håper virkelig jeg ikke har fått sv.diabetes, har vært nok plaget med mye ifb svangerskapet... :S

Tok den 2 ganger forrige svangerskpa, og skal ta den igjen i neste uke :)

Jeg og skal:( har ikke klart å bestille time ennå. Gruer meg så sykt. Hater nåler. Er så gale at jeg virkelig vurderer å ikke gå på flere kontroller. Er det blodprøve eller bruker de blodsukkermåler og et stikk i fingeren?

Har tatt det en gang og må ta den en gang til :) Har en del diabetes i familien og litt høy bmi :)

Urk ser for at den sukkergugga er ekkel å drikke ja :-/

Aldri tatt dein,men har hørt at d itj e så ille som man skoill tru :)

Ikke som jeg veit hvertfall :)

Jeg tok den i forrige uke. Det verste var egentlig at jeg ikke kunne spise noe før jeg kom.. Jeg var så sulten! Men jeg fikk nå komme inn, tok blodprøve og drakk 3 dl sukkerlake. Det var veldig søtt og ikke særlig behagelig, men det gikk nå ned. Så måtte jeg vente 2 timer før ny blodprøve. Jeg ble litt svimmel og kvalm, men tror det var mest fordi jeg ikke hadde spist. Jeg hadde fine resultater, fastende 4,3 og 2-timers 5,3, så ingen svangerskapdiabetes her. 

Fikk et tips om å ta med sånn sitronsaft på flaske, for å gjøre det mindre kvalmende? Kanskje det kan være noe?

11.01.2013: De stikker i armen, noen ganger i fingeren også. Men det sikreste resultatet får de i armen. Husk at dette er en veldig viktig prøve å ta hvis du ligger i faresonen. Ubehandlet svangerskapsdiabetes kan få enorme konsekvenser for barnet ditt og for deg. Jeg er heller ikke glad i nålestikk, men noen ganger må man dessverre... Heldigvis er de svært forståelsesfulle på legekontoret her, så det går veldig greit å ta prøve.. Du kan ikke ta med deg noen som støtte da?

Nei jeg ligger ikke i faresonen. Derfor jeg ikke skjønner at jeg må ta den.

Jeg er vel heller egentli ikke i faresonen, nermeste i familien min som ha(hadde) diabetes var min farmor, og min BMI er på grensen(BMI for meg er bare tull i og me jeg er veldig lav og trente fitness styrke før jeg ble gravid-noe jeg har slutten med pga ha hatt mye plager). Men jordmor ville at jeg skulle ta testen pga  at nå for tia så er det lavere terskel som skal til for at de anbefaler å ta den pga at de ser en økning av gravide som får svangerskapsdiabetes. Men håper jeg ikke har det :)

Jeg testa meg i går (torsdag), det er det søteste jeg noen gang har smakt.
holdt på å kaste opp flere ganger på de 2 timene, men det er fordi jeg blir dårlig av å ikke spise frokost :P

Jeg fikk bare stikk i fingeren før og etter de 2 timene.
Og svaret fikk jeg med en gang (ikke svangerskaps diabetes på meg).

Tips til dere som skal drikke den :
sykepleieren som ga meg min drikk helte den over i et glass og hadde isbiter i.
Det var mye lettere å drikke det når det var iskaldt (smakte som en veldig søt sitron saftis :P ).

Tok glukosetest for 2 uker siden og synes ikke det var noe problem i det hele tatt .Drakk alt sammen i løpet av 5 min.Er som å drikke sukkervann,Tror at testen blir verre viss man ser nagativt på det.
Det eneste som kan være kjedelig er å vente i 2 timer.Men jeg heklet så tida gikk fort :)

Blodsukkeret mitt var bra selv med forholdsvis høy bmi. 4.6 fastende og 5,7 etter sukkervannet:)

Jeg gjorde dette for endel uker siden, bare fordi jeg har blitt så gammel (>35 år). Gikk greit, og hadde heldigvis ikke diabetes. Før så var det >38 år, og som andre har nevnt er det mye lavere terskel for å sjekke dette nå. Og det e jo bra for både oss og bebisene.

Back
Topp