Jeg har vært sykmeldt for det samme i ei uke nå. Ser ikke for meg at jeg klarer å jobbe enda..
Sjefen min sier at selv om jeg er sykmeldt så kan det være små ting jeg kan gjøre på jobb osv av administrative oppgaver (er sykepleier) men er det egentlig lov? Jeg har jo skrevet under på sykmeldingen at jeg ikke skal jobbe og jeg er jo 100% sykmeldt?
Kan ho kreve at jeg stiller opp på et møte som er obligatorisk feks? Lege har jo erklært meg 100% sykmeldt.. Hadde vært noe annet om jeg var 50% feks. Men sånn formen er nå så vet jeg ikke om jeg er i form til noe som helst før tida er der..
Alle tror man er sykemeldt i timer. Det stemmer ikke.
Man er sykemeldt fra arbeidsevne.
Som 100% sykemeldt kan du jobbe. Men jobben er i så fall så minimal og eller tar veldig lang tid.
I noen tilfeller trenger noen en halv dag av en grunn. Da må legen presisere det.
Å være sykemeldt i la oss si 50 % vil si at du kan gjøre bare 50% av jobben din. Hvor lang tid du trenger for å gjøre jobben er noe annet. For hvis man er syk er det veldig rart at man klarer å gjennomføre 100% altså som om du er frisk i halve arbeidsdagen. Og ingenting resten.
Jeg er 60% sykemeldt. I tillegg til at jeg har søk om fritak fra arbeidsgiveransvar i de 16 første dagene grunnet svangerskap. (Fikk brev om at det er godkjent i dag) Det vi si at jeg slipper dårlig samvittighet ovenfor jobben. For når jeg da blir syk betaler jobben for meg de første 16 dagene men får pengene igjen av nav.
Det vil si at den jobben jeg ikke klarer kan da bli erstattet av noen andre. Slik at jobben lever videre og blir ikke belastet. For hvis jeg skal jobbe 100 % jobb så må jeg også utføre det. Ellers henger vi etter.
Jeg jobber ca fra 8 til 13-14. Har da mulighet til mange pauser for å spise. Ta meg litt luft. Jobbe saktere, gjøre ting i min og kvalmen sitt tempo.
Arbeidsgiver er pliktig til å prøve å få deg i jobb. For jo fortere man får i gang om så 10% jobb jo fortere bra blir den ansatte og kommer tilbake.
Jeg var sykemeldt i 100% i forrige uke i 2 dager. Var på jobb i 1 t.