Noen flere som er sykemeldte?

Ønskespiren <3

Andre møte med forumet
Jeg er 7+5, og sliter med kvalme og oppkast. Så jeg har blity sykemeldt! Men får så dårlig samvittighet ovenfor jobb :( men jeg må jo høre på kroppen.

Er redd for at jeg er sutrekopp eller kan jeg være hjemme med god samvittighet? [emoji28]

Jepp.. jeg har vært sykemeldt for det samme i 3 uker, og har enda 10 dager igjen før jeg skal til legen igjen.
Er 8+5 i dag [emoji173]️
Kos deg hjemme og gjør det beste ut av dagene, det er ikke noe kjekt å være dårlig på jobb [emoji6]

Takk, det hjalp på samvittigheten at noen andre er i samme båt! Sjefen min og de andre jeg jobber med har ikke barn! Så er litt redd for at de ikke skal "forstå" [emoji16]

Her også.. ble sykemeldt i dag.. tre uker til å begynne med :) Har ikke dårlig samvittighet, for jeg får ikke gjort noe med det. Var faktisk sjefen min som foreslo at jeg skulle sykemelde meg istedenfor å ha det så ille på jobb.

Jeg har vært sykmeldt for det samme i ei uke nå. Ser ikke for meg at jeg klarer å jobbe enda..
Sjefen min sier at selv om jeg er sykmeldt så kan det være små ting jeg kan gjøre på jobb osv av administrative oppgaver (er sykepleier) men er det egentlig lov? Jeg har jo skrevet under på sykmeldingen at jeg ikke skal jobbe og jeg er jo 100% sykmeldt?
Kan ho kreve at jeg stiller opp på et møte som er obligatorisk feks? Lege har jo erklært meg 100% sykmeldt.. Hadde vært noe annet om jeg var 50% feks. Men sånn formen er nå så vet jeg ikke om jeg er i form til noe som helst før tida er der..

Jeg har vært sykmeldt for det samme i ei uke nå. Ser ikke for meg at jeg klarer å jobbe enda..
Sjefen min sier at selv om jeg er sykmeldt så kan det være små ting jeg kan gjøre på jobb osv av administrative oppgaver (er sykepleier) men er det egentlig lov? Jeg har jo skrevet under på sykmeldingen at jeg ikke skal jobbe og jeg er jo 100% sykmeldt?
Kan ho kreve at jeg stiller opp på et møte som er obligatorisk feks? Lege har jo erklært meg 100% sykmeldt.. Hadde vært noe annet om jeg var 50% feks. Men sånn formen er nå så vet jeg ikke om jeg er i form til noe som helst før tida er der..
Nei arbeidsgiver kan IKKE pålegge deg oppgaver når du er 100% sykemeldt! Hvis du jobber ved siden av å være 100% sykemeldt i den jobben så er dette faktisk ulovlig om det ikke rapporteres timene du har arbeidet. Dersom arbeidsgiver derimot avtaler med deg i samråd med din lege, at du for eksempel kan jobbe 20% med adm oppgaver og være 80% sykmeldt, eller at du har fleksibel sykemelding da

Jeg tror ikke det er lov :) si at du er sykemeldt, og ikke er i stand til å få gjort jobb. Det er jo tross alt derfor du er synemeldt.. jeg blir så oppgitt av sånt..!

Jeg jobber selvstendig, så jeg får ikke sykemeldt meg på den måten. Men jeg har ligget rett ut i over 2 uker allerede. Er 6+6 i dag. Men jeg er faktisk bedre i dag (begynte i går) :) kanskje jeg kan få slippe unna mer kvalme :P

Arbeidsgiver kan vel ikke be deg gjøre noe når du er 100% sykemeldt? Det er vel hele poenget med å være helt borte fra jobb... skjønner at man føler på det å si nei når sjefen spør, men det må du jo bare. Og tror du har ditt på det rene, altså:)

Ha en god samvittighet :)! er ikke noe årleit for de på jobb at du er tilstede men ikke klarer gjøre det du skal, da er det bedre være hjemme :) håper formen kommer seg for oss alle snart <3

Nei, men er søkt om svangerskapspenger for 20 % av stillingen pga jeg har et risikosvangerskap, så jeg har gått ned i stillingsprosent selv om jeg i bunn og grunn er frisk (plages ikke med kvalme og sånt). Har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt, for det er viktigere å ta vare på seg selv og spira enn jobb. :)

Nei arbeidsgiver kan IKKE pålegge deg oppgaver når du er 100% sykemeldt! Hvis du jobber ved siden av å være 100% sykemeldt i den jobben så er dette faktisk ulovlig om det ikke rapporteres timene du har arbeidet. Dersom arbeidsgiver derimot avtaler med deg i samråd med din lege, at du for eksempel kan jobbe 20% med adm oppgaver og være 80% sykmeldt, eller at du har fleksibel sykemelding da

Jeg fortalte til ho sjefen at jeg ikke er i stand til å jobbe noe nå og at seinere så kan jeg kanskje gjøre det men da må det være sånn jeg kan gå og komme som jeg vil siden jeg ikke kan styre kvalmen. Er vanskelig å vite hva en skal tro når sjefen sa at ho var på nav kurs dagen før og at der var sånn det var..

Alle tror man er sykemeldt i timer. Det stemmer ikke.
Man er sykemeldt fra arbeidsevne.

Som 100% sykemeldt kan du jobbe. Men jobben er i så fall så minimal og eller tar veldig lang tid.

I noen tilfeller trenger noen en halv dag av en grunn. Da må legen presisere det.

Å være sykemeldt i la oss si 50 % vil si at du kan gjøre bare 50% av jobben din. Hvor lang tid du trenger for å gjøre jobben er noe annet. For hvis man er syk er det veldig rart at man klarer å gjennomføre 100% altså som om du er frisk i halve arbeidsdagen. Og ingenting resten.

Jeg er 60% sykemeldt. I tillegg til at jeg har søk om fritak fra arbeidsgiveransvar i de 16 første dagene grunnet svangerskap. (Fikk brev om at det er godkjent i dag) Det vi si at jeg slipper dårlig samvittighet ovenfor jobben. For når jeg da blir syk betaler jobben for meg de første 16 dagene men får pengene igjen av nav.

Det vil si at den jobben jeg ikke klarer kan da bli erstattet av noen andre. Slik at jobben lever videre og blir ikke belastet. For hvis jeg skal jobbe 100 % jobb så må jeg også utføre det. Ellers henger vi etter.

Jeg jobber ca fra 8 til 13-14. Har da mulighet til mange pauser for å spise. Ta meg litt luft. Jobbe saktere, gjøre ting i min og kvalmen sitt tempo.

Arbeidsgiver er pliktig til å prøve å få deg i jobb. For jo fortere man får i gang om så 10% jobb jo fortere bra blir den ansatte og kommer tilbake.

Jeg var sykemeldt i 100% i forrige uke i 2 dager. Var på jobb i 1 t.

Jeg tror ikke det er lov :) si at du er sykemeldt, og ikke er i stand til å få gjort jobb. Det er jo tross alt derfor du er synemeldt.. jeg blir så oppgitt av sånt..!

Jaa, jeg blir oppgitt selv.. Ho sjefen er i grunn kjent for å ikke være enkel med sykmeldinger :/ jeg har generelt lite fravær så syns det er irriterende at de ikke bare kan respektere det og ta det som det kommer :/

Alle tror man er sykemeldt i timer. Det stemmer ikke.
Man er sykemeldt fra arbeidsevne.

Som 100% sykemeldt kan du jobbe. Men jobben er i så fall så minimal og eller tar veldig lang tid.

Det første du sier er riktig, men er man 100% sykemeldt, så er man 100% sykemeldt. Da kan man ikke jobbe, med mindre man opplyser NAV om det og ber de gradere sykemeldingen i henhold til antall timer du har jobbet. Da har man en åpen sykemelding.

Det å jobbe når man er 100% sykemeldt kan få ganske alvorlige følger. Én ting er en eventuell feilutbetalings-sak med NAV, men om man skulle være så uheldig å skade seg på jobb, vil man være helt uten forsikring ift til yrkesskade noe som potensielt kan følge deg livet ut. Så om du er 100% sykemeldt og tenker deg en tur på jobb, skriv eller ring til NAV og opplys om det.

Det er riktig at man ikke er sykemeldt i et antall timer. Man kan ha en 50% sykemelding og være på jobb hele dagen (100% av arbeidsdagen), men bare jobbe med 50% "innsats" for å si det på den måten.

Men har man en 100% sykemelding er man altså helt sykemeldt. Da skal man ikke jobbe. Føler man at man har en viss restarbeidsevne er det kjempepositivt, men da må man be legen om en gradert sykemelding, eller avtale med NAV og arbeidsgiver at man har en åpen sykemelding og sier fra i ettertid hvor mange timer man har jobbet.

Last edited:
100% sykemeldt og absolutt ikke dårlig samvittighet. Helsa og lille spiren kommer først :) og hadde sjefen pålagt meg noen oppgaver eller prøvd å pushe meg hadde jeg blitt sinna. (Men har heldigvis en snill og hensynsfull sjef da).

Back
Topp