Noen fler som er arbeidsledige??

Tiemi

Flørter med forumet
Jeg er nå 8 uker på vei, har jobbet i mange år (er 23 år), men sa opp jobben min etter jul! Dette pga dårlig miljø, vi jobbet på ren provisjon, det var ofte vi satt på jobb i 8 timer uten noe å gjøre og da tjente vi altså 0 kr den dagen, så etter å ha jobbet der fulltid i et halvt år med Ca 7000 kr utbetalt i mnd så bestemte jeg meg for at dette ikke gikk lenger. En mnd senere satt jeg med en positiv test i hånden. Og nå en mnd senere sitter jeg med store bekymringer om hvordan dette kommer til å gå økonomisk! Dette ble egentlig et lite klage innlegg, men er det noen her i samme situasjon? Eller noen som har peiling på lover og regler? Jeg er sammen med bf, og har lest at jeg må ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd for å få foreldrepenger, må disse 6 mnd da være sammenhengende?

De trenger ikke å være sammenhengende, tror jeg.

Jeg er ikke arbeidsledig, men 1 april går jeg ned fra 90% stilling til 40%. Det er en god del mindre penger hver mnd, og det kan bli vanskelig. 

Det skjønner jeg! Prøver så godt jeg kan å finne meg en ny jobb, men er ikke akkurat lett når man er kvalm, slapp og trøtt! Men får håpe det ordner seg.. Samboeren min tjener heldigvis bra, men er ikke akkurat kult og måtte leve på han heller hvis jeg ikke får meg ny jobb! Jeg har nemlig ikke opptjent rett til dagpenger heller, siden jeg har tjent såpass dårlig det siste året og ikke jobbet sammenhengende de siste 12 mnd..

Høres ikke noe morro ut med så mye jobb og så lite utbetalt lønn.
Jeg også er arbeidsledig  og 23 år :) Jeg søker i hytt og pine på alle mulige slags jobber.Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Så det blir nok en tur på Nav kontoret for å snakke med en veileder. Forhåpentligvis så kan de hjelpe meg.

For håpe det ordner seg for deg og att du finner deg en jobb du vil trives i :)

Takk! Det blir nok en tur til NAV snart på meg og. Håper det ordner seg for deg også :)

Jeg er arbeidsledig innimellom... er nyutdannet fysioterapeut og da er det vanskelig å få jobb. Fast jobb kan jeg bare glemme, men håper på å få nok vikariater til å ha lønnet arbeid 6 av siste 10 mnd. Jeg jobbet frem til jul (vikariat) gikk en mnd uten, har nå 2 mnd vikariat, kommer til å gå april uten, så 2 mnd vikariat igjen... vet ingenting om sommer eller høst... kjipt og vanskelig å planlegge! Hadde ikke mannen min hatt stabil og god inntekt kunne vi aldri planlagt baby!

Har du jobbet nok til å få dagpenger? Tror man kan beregne foreldrepenger av dagpenger og sykepenger også! Jeg håper såklart at jeg jobber nok til at jeg kan beregne av lønn og ikke dagpenger, som blir en del mindre, men det kan kanskje være løsningen for deg om du ikke kommer i jobb med en gang? 

"Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader
Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig."

kilde: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Beregning+av+foreldrepenger.805351686.cms

*Edit: så nå at du ikke har rett på dagpenger. Håper virkelig du finner en jobb og at det ordner seg for deg!

Er akkurat det med dagpenger som er problemet! Men jeg har kanskje en plan om jeg ikke skulle få meg jobb! Har vært sykmeldt fra jeg sa opp jobben min og er det ut mars. Og på NAV står det at man kan starte stønadsperioden inntil 12 uker før termin. Det vil si at den kan starte Ca midt i august. Og siste utbetaling med sykepenger er 1. april. Kanskje det går akkurat? Da blir det vell ca 4 mnd uten inntekt og 6 mnd med inntekt. Hvis det er sånn at de ti siste mnd telles fra man begynner stønadsperioden og ikke fra termin? Og hvis de 6 mnd ikke må være sammenhengende innenfor de 10 mnd. Håper i såfall at det går akkurat!

Jepp, gått på dagpenger siden 1. aug.

Jeg er utdannet lærer men får verken jobb eller vikartimer... Jeg jobbet ræva av meg i fjor som lærer (i en meget utfordrende klasse og med kollegaer som behandlet meg som en ussel student - slet meg helt ut) og holdt ut bare fordi jeg regnet med å få et årsvikariat i år, men neida! Ikke fått en dritt!! - Men de ansatte ei som ikke var ferdig utdannet da...... Gjett om jeg følte meg snytt!!

JEg får dagpenger. Gikk så over i svangerskapspermisjon i august 2011 og har permisjon til mai 2012. nå går jeg rett på dagpenger igjen og går ut i ny permisjon september/ oktober en gang tror jeg. =)

skjønte ikke hvorfor du ikke fikk dagpenger jeg?

permisjonspenger blir beregnet av sykepenger dagpenger. på lik linje som vanlig inntekt

på mitt NAV kontor fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha hatt inntekt de 12 siste mnd, og det har jeg ikke for jeg begynte i min nye jobb (som jeg nå har sagt opp) i juni 2011, før det var jeg arbeidsledig noen mnd uten inntekt. Så jeg har bare hatt sammenhengende inntekt fra juni til mars. Pluss at jeg visstnok hadde tjent for lite de mnd uansett. I underkant av 10000 kr før skatt. Vet ikke om dette er riktig jeg så skal bestille en time der :) vet at sykepenger regnes som inntekt, men jeg tror ikke jeg får sykmelding lenger enn ut mars.. Og da er jeg usikker på hvordan det blir med foreldrepenger.. Jeg tror det akkurat ikke går, skulle nok blitt gravid en mnd før! Eller prøve å få sykmelding ut april, da går det med at jeg har hatt inntekt 6 av de siste 10 mnd før jeg går ut i permisjon. Men regnes disse 10 mnd fra termin eller fra når man går ut i permisjon? Noen som vet??

Til permisjonen din.

Det er bare tull.. Ville besdtilt meg en time jeg. Dagpenger får man når man ikke har jobb og har inntekt. det er ingen grense på hva man må ha tjent før man kan få det! sier de det må de seriøst lese seg opp litt...

Skal bestille møte der over påske! Men hva med det de sier om at man må ha hatt inntekt i 12 mnd? Er det riktig??

På den siden står det forresten at man må ha tjent minst 1,5 G forrige kalenderår, tror det er der problemet ligger. Tjente 53000 kr i fjor, siden jeg ikke jobbet januar-mai.

Lille*spire skrev:
Det er bare tull.. Ville besdtilt meg en time jeg. Dagpenger får man når man ikke har jobb og har inntekt. det er ingen grense på hva man må ha tjent før man kan få det! sier de det må de seriøst lese seg opp litt...

Sniker fra oktober og må bare svare her...
Jo,man må ha tjent en viss sum for å ha krav på dagpenger, hvis du har fått det uten har du hatt griseflaks!

Når det kommer til permisjonspenger har de gjort om regelen, det er ikke lenger de 6 beste av de 10 siste mnd som teller, men hva ditt reelle økonomiske tap vil være. Får du f.eks. en fast jobb i august vil de beregne summen du har rett på utifra den lønnen du skulle hatt i den nye jobben.

fra nav.no

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for arbeidstaker

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. NAV legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Eksempel: 

Søkeren opplyser at hun nettopp er ferdig med studiene og har begynt i fast jobb med en årsinntekt på 350 000 kroner. Søkeren hadde en deltidsjobb mens hun studerte, slik at gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene er 130 000 kroner. NAV konkluderer med at inntekten når stønadsperioden starter, er representativ for arbeidsinntekten. Ved avgjørelsen er det lagt på vekt på at søkeren er ferdig med studiene og er i fast jobb. Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes derfor til 350 000 kroner.

Jeg har ingen fast jobb, er nyutdannet helefagarbeider å arbeider ekstra på to forskjellige sykehjem, så jeg er helt avhengig av de ekstra vaktene jeg får! Er jo helt umulig å få fast jobb i den kommunen jeg bor i! Jeg arbeider mye akkurat nå, men kjenner det tærer på på grunn av gaviditeten, er mye sliten og kvalm. Så er veldig spennt på hvordan det blir framover, om jeg kommer til å få like mye jobb som nå når de får vite at jeg er gravid, om jeg må sykmeldes, hva gjør jeg da? hva og hvor mye får jeg rett på? får jeg rett på sykepenger i det hele tatt? Når jeg en gang går ut i fødselsermisjon, hvor my får jeg da? kanskje har jeg jobbet så lite den siste tiden at d bli knappt med penger? å hvordan blir det når jeg skal ut i jobb igjen etter på, blir det noe jobb å få?

Så jeg er veldig bekymret når det gjeder det økonomiske! Men heldigvis så har bf fast 100% jobb:-) så slik er vi kanskje heldigere enn noen.

Verra skrev:

Jeg har ingen fast jobb, er nyutdannet helefagarbeider å arbeider ekstra på to forskjellige sykehjem, så jeg er helt avhengig av de ekstra vaktene jeg får! Er jo helt umulig å få fast jobb i den kommunen jeg bor i! Jeg arbeider mye akkurat nå, men kjenner det tærer på på grunn av gaviditeten, er mye sliten og kvalm. Så er veldig spennt på hvordan det blir framover, om jeg kommer til å få like mye jobb som nå når de får vite at jeg er gravid, om jeg må sykmeldes, hva gjør jeg da? hva og hvor mye får jeg rett på? får jeg rett på sykepenger i det hele tatt? Når jeg en gang går ut i fødselsermisjon, hvor my får jeg da? kanskje har jeg jobbet så lite den siste tiden at d bli knappt med penger? å hvordan blir det når jeg skal ut i jobb igjen etter på, blir det noe jobb å få?

Så jeg er veldig bekymret når det gjeder det økonomiske! Men heldigvis så har bf fast 100% jobb:-) så slik er vi kanskje heldigere enn noen.

Du sykemelder deg til NAV og de utbetaler sykepengene dine.
Håper det var litt avklarende for deg og ikke bare svada :)

Back
Topp