Noen erfaringer?

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Har i kveld etter vi spiste middag fått skikkelige smerter i magen. Helst øverst. Hver minste lille bevegelse gjør vondt, til og med å puste.
Har funnet en liggestilling med pute under ryggen så jeg ligger i svai. Skikkelig ubehagelig i resten av kroppen, men da er det ikke fullt så smertefullt.
Noen som har opplevd det samme? Vet hva det kan være?

Nei..
Føle det av og til er fult i magen og det er ikke en god følelse..
Men ikke som du beskriver.

Har hatt det et par ganger.. Legen mente det var magesekk/tarm som ble presset der.. Så trang passasje for maten

Jeg har opplevd dette et par ganger, det er veldig ubehagelig og skummelt når du føler at du ikke får puste ordentlig. Hvis du googler kommer det mye opp om svangerskapsforgiftning dersom du har smerter øverst i magen, men jeg tror ikke det er grunn til bekymring hvis du ikke har feber i tillegg eller hvis du ikke er på slutten av svangeskapet. Jeg leste også dette: "Svangerskap. Gravide plages ofte med sure oppstøt, smerter øverst i magen og følelse av oppfylthet. Årsaken er at hormonene som dannes i morkaken får lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken til å bli slapp. Da kan mageinnhold lettere flyte feil vei, opp i spiserøret."
Hvis du har halsbrann/sure oppstøt kan dette være årsaken :-)

Jeg har opplevd dette et par ganger, det er veldig ubehagelig og skummelt når du føler at du ikke får puste ordentlig. Hvis du googler kommer det mye opp om svangerskapsforgiftning dersom du har smerter øverst i magen, men jeg tror ikke det er grunn til bekymring hvis du ikke har feber i tillegg eller hvis du ikke er på slutten av svangeskapet. Jeg leste også dette: "Svangerskap. Gravide plages ofte med sure oppstøt, smerter øverst i magen og følelse av oppfylthet. Årsaken er at hormonene som dannes i morkaken får lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken til å bli slapp. Da kan mageinnhold lettere flyte feil vei, opp i spiserøret."
Hvis du har halsbrann/sure oppstøt kan dette være årsaken :)

Sliter med halsbrann og kjenner igjen den oppfylte følelsen og sure oppstøt, men det føles ikke som det. Bare veldige stikkende smerter

Har i kveld etter vi spiste middag fått skikkelige smerter i magen. Helst øverst. Hver minste lille bevegelse gjør vondt, til og med å puste.
Har funnet en liggestilling med pute under ryggen så jeg ligger i svai. Skikkelig ubehagelig i resten av kroppen, men da er det ikke fullt så smertefullt.
Noen som har opplevd det samme? Vet hva det kan være?
Jeg har hatt det sånn både i graviditeten og før jeg ble gravid! Legen mente det var magesår/magekatarr smerter! I fjor fikk jeg noen piller som het Somac som hjalp masse og smertene var borte i et år! Så kom de tilbake for noen dager siden! Og denne gangen fikk jeg Gaviscon ettersom jeg er gravid! Det er tyggetabletter som egentlig skal hjelpe mot halsbrann og sure oppstøt, men det er jo egentlig ikke det jeg har slitt med! Men forhåpentligvis funker dette og! For min del så prøver jeg å være forsiktig med hva jeg spiser når jeg kjenner smertene! Mat og drikke med syre er ikke bra! Blir nesten en diett,.. Føler jeg ikke kan spise noe!

Tja. Jeg våknet en natt av intense smerter under ribbeinsbuen. Det var vondt rundt hele der, og inn i ryggen. Jeg trodde jeg skulle stryke med, men det avtok etter hvert. Vet ikke hva det var, men fikk høre at det kan ha vært luftsmerter. Ellers så ville jeg lest litt om gallestein hvis det ikke gir seg, det kan jo være det. Det kommer gjerne etter måltid, og graviditet øker sjansen.

Det er sikkert enten luft eller tarmene som presses oppover, men ville gjøre deg oppmerksom på det i det minste :)

Last edited:
Hva har du spist? Hatt smerter det før? Man kan nemlig få problemer med gallestein under graviditeten og det gjør j***** vondt.

Off det høres skikkelig ubehagelig ut! Har ikke opplevd det selv. Kanskje du skal ringe legen i morgen og høre visst ikke det har gitt seg. Du kan jo ikke ha det sånn. God bedring :)

Prøv å skvise masse sitron i et glass med vann flere ganger daglig. Jeg har hatt dette problemet av og på, og det kommer ofte etter at jeg har spist og sitter i et par dager før det gradvis går over.

Unngå sukker, sterkt krydder og mat med mye syre (sitron er basisk, så det skal hjelpe systemet til å bli mindre surt).

Har du hatt mye halsbrann kan man feks få litt sår nederst i spiserør? Det er veldig vondt i det området du beskriver ihvertfall..

Back
Topp