noen erfaringer med PCOS og behandling?

Stor&liten

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hei alle dere fine damer.
Da havnet jeg også her - trodde graviditet skulle bli en lek "for bruker man ikke prevensjon blir man gravid med en gang".

Jeg har nylig fått påvist PCOS - ikke en alvorlig grad sa legen men han fant 60-70 (eggposer?) på ultralyd og jeg har ustabile sykluser. Får visstnok ikke el selv om jeg har positive el-tester.
Jeg skal starte på femar x 2 (fra CD4-CD9) og ta ovitrelle når jeg får beskjed om det etter ultralyd. Også progesteron vagitorier etter el.

Er det noen som har erfaringer å komme med? Jeg kjente at jeg gikk litt i grus - og tenkte at nå må jeg holde på i 2 år til før jeg kan få noe barn. Jeg er 33 år og har ingen barn fra før (og jeg ønsker meg jo minst 2!) (Har mistet 4 ganger totalt nå).

Vi har satt opp inseminasjon etter påsken (rekker ikke før fordi mensen kommer aldri når den skal).
Tenkte å prøve selv i ventetiden. Må jeg ta inn til ultralyd osv for å kunne ta ovitrelle? Eller finnes det noen "fast dag" i syklusen denne tas på?

Jeg kan spørre klinikken om dette også. Tenkte bare høre fra noen av dere som (dessverre) kan dette veldig godt :Heartred

Hei, kanskje litt sent me svar. Jeg har ikke helt samme situasjon, men jeg har veldig lange og uregelmessig syklus samt antageligvis anovulasjon innimellom da det ofte kan gå 2-3 måneder mellom hver syklus.

Ovitrelle fås av gynekolog (og kanskje av fastlege?). Fra det jeg vet er det ikke noe fast syklus dag å ta Ovitrelle på, men du bør ta den når follikelen er stor nok slik at du ikke trigger en liten follikel/umodent egg.

Når du skal spørre om resept for Ovitrelle kan det være lurt å måle follikel ved ultralyd i samme slengen. Og hvis du vil sikre at naturlig eggløsning ikke kommer/har kommet før du skal sette Ovitrelle, bør du ta eggløsningstest.

Jeg har nettopp hatt inseminasjon (med donor). Vet ikke helt om det ble suksess men er håpefull. Følte ihvertfall at det klaffet. Venter fortsatt på enten positiv test eller menstruasjon. Er nå 23dpo:clock

Back
Topp