noen erfaringer med hydrokortison-krem ?

x1x*HeffaOgMini*

Forumet er livet
jeg var hos helsesøster idag. mini har noen utslett som vi skal prøve den kremen på.
 
har noen prøvd denne kremen?
fornøyde?
 
Har brukt selv på hendene på eksem pga latexallergi. Ikke meningen å skremme deg [:)], men huden min er ganske så ødelagt. Veldig tynn og "rynkete". Brukte det ikke lenge heller...
 
Har brukt selv på hendene på eksem pga latexallergi. Ikke meningen å skremme deg , men huden min er ganske så ødelagt. Veldig tynn og "rynkete". Brukte det ikke lenge heller...

 
hendene ble ikke ødelagt av kremen?
 
ORIGINAL: *HeffaOgMini*

Har brukt selv på hendene på eksem pga latexallergi. Ikke meningen å skremme deg , men huden min er ganske så ødelagt. Veldig tynn og "rynkete". Brukte det ikke lenge heller...


hendene ble ikke ødelagt av kremen?

Huden ble tynn av kortisonen.
 
Men har en venninne som brukte det i ansiktet på sønnen sin da han var baby. Brukte det i flere mnd. Ingen problemer der [:)].
 
jeg fikk anbefalt og ikke bruke den mer enn 1 uke 2 ganger om dagen...etter en uke skal man ha et opphold.
 
jeg er ikke veldig glad i og smøre gutten min med alle slags kremer, men syntes ikke akrem og aderma har funket..
utslettene er der enda, så får prøve denne hydrokremen.
 
så en ting jeg også skulle kutte ut med var skyllemiddel. bruker den sensitiv, men skulle kutte ut fordet.
se om det hjalp.
 
Hvor mye utslett er det? Og hvor? Karina har fått litt eksem på armene og en del utslett over hele kroppen. Kanskje vi skulle prøve å ikke bruke skyllemiddel. Men har har tenkt at hun ville sikkert reagert tidligere hvis det var det. Ikke vet jeg...
Viste det til HS sist vi var der. Fikk bare til svar, ja jeg ser det... [&:]
 
Jeg fikk resept da jeg var på sykehuset til bw, vi skulle først prøve om det var melkealergi, så om ikke det hjalp skulle jeg prøve og smøre veldig tynt med det 2 ganger daglig i 10 dager trur jeg det var. Helst ikke mer.
 
hydrokortison er jo ikke av de sterkeste steroidkremene. Bør gå veldig greit å bruke det for en begrenset periode. Skyllemiddel bør man ikke bruke i det hele tatt hvis barnet har/er disponert for atopisk eksem. Selvom det er av den allergivennlige typen sitter det igjen kjemiske stoffer i tøyet som barnet kan reagere på. Det kan gå lang tid før allergien utvikles, så det at barnet ikke har tålt det tidligere betyr ikke at de ikke plutselig kan bli allergiske...
 
Hei
 
er ikke den salven i klasse 1, det er jo den mildeste av de. Jeg har selv brukt sterkere enn det, og det har gått fint. ikke for lenge om gangen, huden trenger pause.
 bruker nøytral merke til klærne og holder meg og ungene helt vekke fra ull. De har arva eksemet etter meg[:'(]
Klør han seg er det lurt å bruke votter på natta.
Annet tips senere er å holde seg vekke fra sitroske frukter.
Masse lykke til[:)]
 
Er litt skeptisk til hydrokortison, men har fått den anbefalt av hs selv. Har sett hvor tynn og stygg huden har blitt det av den kremen når vi har måtte bruke den på pasienter på jobb. Men med moderat bruk over en kort periode må vel gå.
 
Hadde noe utslett på hendene for ei stund tilbake siden, og da fikk jeg sånn krem. Kjempeflott krem! Slutta og klø og alt!! [:D]
 
Hydrokortison er et legemiddel, bare så du er klar over det.

Egentlig er det bare leger som kan rekvirere det til så små babyer, men om du er helt sikker på at det er nødvendig, så kan kortison hjelpe godt på utslett altså.

Men det er overhodet ikke bra å bruke, så best å unngå det i det lengste. Her må jeg dessverre bruke det på M, han har utrolig mye eksem som er veldig plagsomt for ham, men jeg er VELDIG skeptisk til å bruke det. Og når man bruker det skal man utvise stor forsiktighet, altså,- selv vaske hendene godt etter du har smørt det på, passe på at han lille ikke får det øynene og smøre med vanlig fuktighetskrem ca 10 minutter etterpå for å forhindre uttørring av huden. Og selvfølgelig smøre et tynt lag, og ha opphold på minimum 1 uke mellom behandlingene.

Er S veldig plaget med disse utslettene eller?
 
Vi har brukt hydrokortison på babyen to ganger når utslettet har vært for ille. Han hadde kjempegod virkning, fikk dempet eksemet og kløen veldig raskt.[:)] Hydrokortison er den mildeste kortisonkremen, og jeg er ikke bekymret for å bruke den i korte perioder. Det er jo en grunn til at helsesøster anbefaler deg å bruke den, han har jo tydeligvis utslett han ikke blir kvitt på annen måte. Bare husk å smøre med en god fuktighetskrem i tillegg.
 
Vi bruker heller ikke skyllemiddel, det går an å reagere på den parfymefrie sorten også, og skyllemiddel kan gjøre at tøyet puster dårligere, noe som også kan forverre eksem. Bruker parfymefritt vaskepulver, og setter alltid vaskemaskinen på program med ekstra skylling.
 
ORIGINAL: Sukkertopp

Vi har brukt hydrokortison på babyen to ganger når utslettet har vært for ille. Han hadde kjempegod virkning, fikk dempet eksemet og kløen veldig raskt.[:)] Hydrokortison er den mildeste kortisonkremen, og jeg er ikke bekymret for å bruke den i korte perioder. Det er jo en grunn til at helsesøster anbefaler deg å bruke den, han har jo tydeligvis utslett han ikke blir kvitt på annen måte. Bare husk å smøre med en god fuktighetskrem i tillegg.

Vi bruker heller ikke skyllemiddel, det går an å reagere på den parfymefrie sorten også, og skyllemiddel kan gjøre at tøyet puster dårligere, noe som også kan forverre eksem. Bruker parfymefritt vaskepulver, og setter alltid vaskemaskinen på program med ekstra skylling.

 
Det var et godt tups, det skal jeg prøve. Her har jeg brukt skyllemiddel til nå, neutral selvfølgelig, men prøve uten å se om det blir forbedring.[:)]
 
zol80: han har litt på brystet, en del på ryggen, litt på lår og noen tørre flekker på armen.
 
 
AnineT: bruker blenda sensitiv vi også, aldri brukt noe annet.
 
 
maiken_78: jupp er den mildeste, den får man reseptfritt fra apoteket.
 
eaks: jeg har null erfaring med denne kremen, egentlig aldri hørt om den. var hs idag som sa jeg skulle bruke den 1 uke 2 ganger pr dag på de røde områdene. jeg er litt redd for å bruke for mye sånt, men siden hs anbefalte den håper jeg den ikke er "farlig".
hun nevnte ingenting om at jeg skulle smøre krem oppå der igjen etter 10 min :S hmmmm....bør jeg det?
han har alltid hatt littebitt tørre flekker/utslett, men nå er det mye, spesielt på ryggen.
 
 
 
hvorfor sa ikke hs at man skulle smøre med krem etter å ha smurt på med hydrokort??
blir redd jeg nå...jeg har smurt mini med den kremen og han er lagt seg for kvelden..
er det farlig ????
 
Slapp helt av, det er ikke farlig at du ikke har smurt ham i kveld.[:D] Eksemhud er tørr hud, den må alltid smøres, og hydrokortison erstatter ikke fuktighetskrem. De fleste med barneeksem har tørr hud hele livet, og må fortsette med fuktighetskremer selv om de vokser av seg eksemet. Det å smøre med en god fuktighetskrem er det viktigste du kan gjøre for å forebygge at han får unødvendig mye eksem, og dermed at du slipper å bruke kortisonkremer unødvendig ofte.
 
den kremen er ikke farlig.. men for mye bruk av den kan ødelegge huden. men hør hs sa at shnupp hadde atopisk eksem.. jeg fikk beskjed å smøre med den kremen. så sa jeg at på bruksanv. står det at man skal smøre 2-3ganger pr. dag og ta en pause etter en uke, og hjelper det ik skal man kontakte lege... hun sa at jeg bare kunne bruke den da frem til jeg fikk time hos hudlege....
jeg synes det virket veldig rart at jeg da plutselig kan bruke masse av den kremen...
men det er den eneste kremen som fungerer har prøvd alt annet...
det er ikke farlig at du har smurt han med kremen altså...
 
Slapp helt av, det er ikke farlig at du ikke har smurt ham i kveld. Eksemhud er tørr hud, den må alltid smøres, og hydrokortison erstatter ikke fuktighetskrem. De fleste med barneeksem har tørr hud hele livet, og må fortsette med fuktighetskremer selv om de vokser av seg eksemet. Det å smøre med en god fuktighetskrem er det viktigste du kan gjøre for å forebygge at han får unødvendig mye eksem, og dermed at du slipper å bruke kortisonkremer unødvendig ofte.

 
 
ble redd jeg nå.
helsesøster sa liksom ingenting om denne kremen, og jeg aner ingenting om den heller.
trodde jeg bare skulle smøre på jeg, men nå vet jeg at det er en skikkelig krem eller hva jeg skal si.
jeg har både a-derma og a-krem her hjemme.
de siste dagene har det blitt mer utslett - da spesielt på ryggen, mini har vært mer grinete, snørrete og varm i kinnene sine.
lurer på om det er tenner her jeg altså ?
men a-derma og a-krem er vel fine fuktighetskremer?
jeg har ikke villet smøre han for mye, så har ikke smurt hver dag, men må kanskje gjøre det nå så jeg forebygger hvis det er noe.
jeg vil jo helst ikke bruke spesialtkremer, men kommer absolutt til å kutte ut skyllemiddel, kan være det han reagerer på, tross for at jeg bruker blenda sensitiv.
 
Back
Topp