Hei! Skal under permisjonen oppholde meg i utlandet (norden). Tar ut permisjon noe før, så planen er å føde i landet jeg skal oppholde meg i. Har prøvd å høre med nav hvordan dette fingerer, men får så diffuse svar. De sier at dette fint går an, så lenge jeg har opptjent mine rettigheter i Norge (hvilket jeg har), og ikke er lengre enn 12. mnder. Jeg har forstått det slik at for å få foreldrepenger, må jeg være medlem av folketrygden, hvilket er helt ok, men så har jeg også hørt at om jeg melder flytting til utlandet mister jeg medlemskapet i folketrygden??? Jeg er jo fortsatt ansatt i norge ogpliktig medlem av folketrygden, så skjønner ikke helt greia.
En annen ting er at man kan vel ikke være medlem av to trygdeordninger, eller? Og om jeg ikke er medlem i oppholdslandet er det jo ikke rett frem med oppfølging og fødsel?
Noen som har vært borti en sånn situasjon og forklare meg hva de gjorde?
En annen ting er at man kan vel ikke være medlem av to trygdeordninger, eller? Og om jeg ikke er medlem i oppholdslandet er det jo ikke rett frem med oppfølging og fødsel?
Noen som har vært borti en sånn situasjon og forklare meg hva de gjorde?