Noen erfaringer med foreldrepenger i utlandet, fødsel osv???

Anof

Glad i forumet
Desemberskattene 2014
Hei! Skal under permisjonen oppholde meg i utlandet (norden). Tar ut permisjon noe før, så planen er å føde i landet jeg skal oppholde meg i. Har prøvd å høre med nav hvordan dette fingerer, men får så diffuse svar. De sier at dette fint går an, så lenge jeg har opptjent mine rettigheter i Norge (hvilket jeg har), og ikke er lengre enn 12. mnder. Jeg har forstått det slik at for å få foreldrepenger, må jeg være medlem av folketrygden, hvilket er helt ok, men så har jeg også hørt at om jeg melder flytting til utlandet mister jeg medlemskapet i folketrygden??? Jeg er jo fortsatt ansatt i norge ogpliktig medlem av folketrygden, så skjønner ikke helt greia.

En annen ting er at man kan vel ikke være medlem av to trygdeordninger, eller? Og om jeg ikke er medlem i oppholdslandet er det jo ikke rett frem med oppfølging og fødsel?

Noen som har vært borti en sånn situasjon og forklare meg hva de gjorde?

Hvis du melder flytting ut av landet er du utvandret og ikke lengre medlem av folketrygden. Men du kan være utenlands i inntil 12 mnder i strekk uten å miste medlemskapet. Så jeg tror ikke du bør melde flytting. Som eøs borger har du rett på samme type hjelp som innbyggerne i landet du er, så har du trygdekort med deg tror jeg ikke det med sykehus etc. blir noe problem.. Og de nordiske landene har jo enda bedre avtaler seg i mellom så det er nok ganske "trygt" å bo der.. Ring landet du skal flytte til og hør om du er usikker..

Jeg er i samme case som deg og har prøvd å søke litt rundt.
Må man melde flytting så lenge man er i permisjon? Hva skjer om man oppholder seg lengre enn 12 mnd i det "nye" landet?

Har også tenkt til å føde i det "nye" landet, og drar dit cirka 4mnd før termin.

Man må vel kanskje ikke melde flytting, men her (Finland) har man ikke lov til å oppholde seg i mer enn 3 måneder uten å melde innflytting.
Jeg fikk beskjed av jordmor i Finland at om ikke jeg skaffer meg et finsk id-nummer, så må jeg dra på et sykehus og betale for fødselen på forhånd. Kan ikke få finsk personnummer uten å melde flytting, og kan ikke flytte uten å miste medlemskapet i folketrygden. Fødselen kan da koste fra 15-30.000 om jeg ikke har personnummer.

Jeg har jo hatt med meg trygdekortet mitt, og får riktignok akutthjelp, men får på langt nær de samme rettighetene som statsborgerne her fordi jeg mangler personnummer. Jeg må punge ut ganske mange tusen for oppfølging i graviditeten fordi jeg må gå privat.

Hadde det ikke vært for at jeg er gift med en finne som på grunn av ting og tang i familien, må være i sitt hjemland i en periode framover, hadde jeg ikke orket dette her. Er dessverre ikke noe alternativ å være alene igjen i Norge heller, siden jeg ikke har noe familie. Er kjempefrustrert:(

Jeg er i samme case som deg og har prøvd å søke litt rundt.
Må man melde flytting så lenge man er i permisjon? Hva skjer om man oppholder seg lengre enn 12 mnd i det "nye" landet?

Har også tenkt til å føde i det "nye" landet, og drar dit cirka 4mnd før termin.

Litt godt å lese at jeg ihvertfall ikke er alene! Vi kan jo nå dele erfringer med hverandre om vi klarer å løse dette på en måte:P

Jeg ser jo at man kan krysse av i foreldrepengeskjemaet for at man skal oppholde seg i et annet land.. hørte med nav om hva om ville skje om det ble lengre enn 12 måneder, og fikk beskjed om at jeg måtte melde fra om det ble sånn, men da jeg spurte om hva som skjer da, fikk jeg bare som svar at jeg kan risikere å måtte betale tilbake masse penger.

Jeg får foreldrepenger fra finland om jeg melder permanent flytting, riktignok betydelig mindre enn i norge.. Men jeg har jo ikke sagt opp jobben min i norge, jeg skal jo tilbake dit, og da MÅ jeg jo være medlem av folketrygden... skjønner ikke dette her :bounce

Jeg skjønner heller ikke.
Om jeg har opptjent til foreldrepenger i Norge, flytter til et annet nordisk land. Har permisjon der i 12 mnd, blir boende i oppholdslandet for å søke ny jobb og om jeg da melder meg ut fra folketrygden så må vel alt være ok?

Jeg skjønner heller ikke.
Om jeg har opptjent til foreldrepenger i Norge, flytter til et annet nordisk land. Har permisjon der i 12 mnd, blir boende i oppholdslandet for å søke ny jobb og om jeg da melder meg ut fra folketrygden så må vel alt være ok?

Jo, det er sånn jeg håper at det fungerer. Så håper jeg også at det å ha europeisk helsetrygdekort gjör at jeg kan få ungen i finland uten å måtte betale en formue for det.

Jeg kommer også til å flytte hit permanent etter et år, men kommer til å jobbe en måned i Norge etter permisjonen.

Tolker det sånn at om man melder tilbakeflytting innen 12 måneder en dag, og flytter tilbake til utlandet kort tid etter, kan de ikke ta deg på det:P

Du kan ikke flytte til utlandet men du kan være der "på ferie". Altså ha adresse i Norge og ha godkjent opphold i det andre landet.

Du kan ikke flytte til utlandet men du kan være der "på ferie". Altså ha adresse i Norge og ha godkjent opphold i det andre landet.

Regner med midlertidig flytting teller som ferie:P Blir spennende dette, å se hvordan det går... Nav sa man godt kan melde flytting, men at man som regel ikke kan være medlem av to trygdeordninger i eøs. Så lenge man er i norden vil man alltid være dekket av en trygdeordning, enten i det ene eller andre landet (i prinsipp). Man kan være bosatt i sverige og jobbe i norge og man vil da pga jobben være medlem av folketrygden.

Regner med midlertidig flytting teller som ferie:P Blir spennende dette, å se hvordan det går... Nav sa man godt kan melde flytting, men at man som regel ikke kan være medlem av to trygdeordninger i eøs. Så lenge man er i norden vil man alltid være dekket av en trygdeordning, enten i det ene eller andre landet (i prinsipp). Man kan være bosatt i sverige og jobbe i norge og man vil da pga jobben være medlem av folketrygden.
Ah ja det er sikkert forskjell hvilke land ja. Pappa bor i Thailand og må "bo" her og søker visum der hver tredje måned.

Prøvde å chatte litt med NAV, ble ikke så mye klokere da det var en del ting de ikke kunne svare på chatten. Fant i hvertfall ut at far mister permisjonen da vi flytter, så jeg må tar hele.

Prøvde å chatte litt med NAV, ble ikke så mye klokere da det var en del ting de ikke kunne svare på chatten. Fant i hvertfall ut at far mister permisjonen da vi flytter, så jeg må tar hele.

Stemmer det:P Men er han norsk statsborger?

Ja, vi flytter til utlandet sammen pga hans jobb. Nå har ikke jeg noe ny jobb der vi flytter, så kansje like greit at jeg får all permisjon.

Snakk med NAV internasjonal. Jeg har flyttet til Danmark, men har opptjent rett til foreldrepenger i Norge. Har fått godkjent søknaden om foreldrepenger. Var også usikker før jeg ringte NAV internasjonal, men de var kjempeflinke til å forklare! Og behandlingen av søknaden gikk knirkefritt! ;)

Snakk med NAV internasjonal. Jeg har flyttet til Danmark, men har opptjent rett til foreldrepenger i Norge. Har fått godkjent søknaden om foreldrepenger. Var også usikker før jeg ringte NAV internasjonal, men de var kjempeflinke til å forklare! Og behandlingen av søknaden gikk knirkefritt! ;)

Takk for tips!:D Kanskje det sparer meg for mye stress:)

har du blitt noe klokere?

Jeg har snakket med NAV, og de sier jeg kan flytte til det andre landet (folkeregistrere meg der for å få fødeplass i det nye landet), føde der og motta foreldrepenger fra Norge så lenge jeg ikke tar jobb der før permisjonen.

har du blitt noe klokere?

Jeg har snakket med NAV, og de sier jeg kan flytte til det andre landet (folkeregistrere meg der for å få fødeplass i det nye landet), føde der og motta foreldrepenger fra Norge så lenge jeg ikke tar jobb der før permisjonen.
Fikk jeg vite, jeg også:) Sa de noe om hvordan de skulle gjøre det? var det bare å søke, så flytte og melde flytting i folkeregisteret?

Jeg har jo gått ut i permisjon nå, og bor i Finland, men ikke meldt til folkeregisteret, og det begynner jo å bli på høy tid... Fikk beskjed om å ringe NAV internasjonal når permisjonen startet ogjeg flyttet, hvilket jeg gjorde, men hun jeg snakket med i dag sa at de da måtte vurdere søknad på nytt, hvilket tar 2 mnd... Så fikk beskjed om å ringe mitt lokale nav-kontor og få dem til å sende over dokumentene til internasjonal. Har ikke nummeret til det spesifikke kontoret, og når jeg ringte det vanlige nr fikk jeg bare beskjed om å ringe nav internasjonal igjen. SÅ nå satser jeg på å melde til folkeregisteret her og at resten skjer mer eller mindre automatisk:P

Fikk jeg vite, jeg også:) Sa de noe om hvordan de skulle gjøre det? var det bare å søke, så flytte og melde flytting i folkeregisteret?

Jeg har jo gått ut i permisjon nå, og bor i Finland, men ikke meldt til folkeregisteret, og det begynner jo å bli på høy tid... Fikk beskjed om å ringe NAV internasjonal når permisjonen startet ogjeg flyttet, hvilket jeg gjorde, men hun jeg snakket med i dag sa at de da måtte vurdere søknad på nytt, hvilket tar 2 mnd... Så fikk beskjed om å ringe mitt lokale nav-kontor og få dem til å sende over dokumentene til internasjonal. Har ikke nummeret til det spesifikke kontoret, og når jeg ringte det vanlige nr fikk jeg bare beskjed om å ringe nav internasjonal igjen. SÅ nå satser jeg på å melde til folkeregisteret her og at resten skjer mer eller mindre automatisk:p

Ja, søke, flytte og melde flytting. Jeg søker foreldrepenger før vi melder folkeregistrering med info om at vi kommer til å bo i utlandet. Det skulle ikke være noe problem. Men jeg blir også slengt mellom NAV internasjonalt og foreldrepenger.

Back
Topp