Noen erfaringer av å bo langt unna egne foreldre (mtp barnepass)

Snart2barnsm0r

Betatt av forumet
Januar 2017
Jeg hører ofte venner og kollegaer snakker om hvor flott og helt nødvendig det er å ha foreldre i nærheten når man får barn, sånn at man har noen til å hjelpe seg med barnepass og sikkert andre ting. Flere jeg kjenner har også flyttet hjemover for å være i nærheten av egne foreldre...

Foreldrene mine er ikke norske, og mannen min sine foreldre bor nordpå, så vi har ikke særlig hjelp å ta av, annet enn ett søsken som bor i samme by.

Er det helt krise uten barnepass i nærheten?

Jeg hører ofte venner og kollegaer snakker om hvor flott og helt nødvendig det er å ha foreldre i nærheten når man får barn, sånn at man har noen til å hjelpe seg med barnepass og sikkert andre ting. Flere jeg kjenner har også flyttet hjemover for å være i nærheten av egne foreldre...

Foreldrene mine er ikke norske, og mannen min sine foreldre bor nordpå, så vi har ikke særlig hjelp å ta av, annet enn ett søsken som bor i samme by.

Min erfaring er at jo nærmere barnepass muligheter man har, desto mer trenger man det ;) bor du ikke i nærheten av noen har du heller ikke det samme behovet, for du tenker ikke over det.. Har man ikke barnevaktmuligheter så legger man heller ikke opp planer deretter, og finner seg i at én alltid må være med barnet :)

Men det kommer jo helt an på hvilke jobber, hvordan fritiden deres er osv.

Foreldrene mine bor i Spania. Det har de gjort nå i 5år. Merker nesten ikke noe til det, men merket det rett etter de flyttet. Da var det vanskeligere for meg å jobbe senvakt.

Nå har jeg blitt vant til det å klarer meg fint uten.

Vi har sambo sine foreldre i nærheten. De er det eneste av slektninger på denne kanten av landet. Det jeg er medt bekymret for er om jeg kommer til å savne støtten i mine foreldre under og etter graviditeten. Jeg ser hvor mye broren min og kjæresten støttes av å ha mye familie og slekt i samme by og det at barnet deres kjenner besteforeldrene like godt som mor og far. Redd jeg kommer til å savne dette :/

Ikke erfart det, er førstegangs men litt samme situasjon som deg, hans bor i utlandet og mine nordpå. Men vi har livet vår her og har masse venner som vi håper vi kan støtte oss på. Ikke mye å gjøre med det. :)

Går helt fint uten barnepass. Er det nødvendig av og til så finn ei på 16 som kan passe i noen timer.

Vi bor et stykke unna foreldrene våre. Vi klarer oss jo fint. Men jeg savner mer selskapet i familien vår. Enn selve den barnepass delen. Men vi har ikke noe særlig miljø der vi bor nå. Å jeg syns det er veldig ensomt. Så jeg ønsker veldig å flytte nærmere familie. Særlig nå som vi snart ha to små.

Takk for respons! Fint å se at det funker uten familien i nærheten også:)

Vi får jo bare se hvordan det går fremover nå:)

Jeg tenker at det er veldig individuelt. Noen har ikke så stort behov for barnepass, mens andre har kanskje en livssituasjon som gjør at de trenger barnepass oftere. Noen besteforeldre kan/vil ikke passe noe særlig selv om de bor i nærheten, så det er jo heller ingen selvfølge at man alltid har barnevakt uansett. Til syvende og sist er det vi selv som har tatt valget om å få egne barn, og dermed også vårt ansvar. Ikke dermed sagt at ikke man skal la besteforeldrene passe altså, absolutt ikke sånn ment, jeg sier bare at det er ingen selvfølge, så det kan jo godt hende at man må finne annen barnepass enn besteforeldrene uansett hvor nærme de bor. Tror nok at det som regel løser seg, uansett!

Jeg har min mamma i samme bygd, men både svigers og pappa bor et stykke unna. Jeg føler ikke noe behov for barnepass foreløpig (første er bare drøyt 7 mnd.). Vi gjør ikke så mye som mini ikke kan bli med på, og både mannen og jeg slapper best av og koser oss mest når mini er med oss. :-)

Mine foreldre og familie bor nordpå, så vi har heller ingen.
Problemet er at både jeg og mannen jobber turnus, så en av oss må bytte jobb for at ting skal gå rundt. Kan ikke belage meg på at en 16 åring kan passe ungen min hver gang jeg har kveldsvakt eller nattevakt (som regel 2-4 ganger i uken til tider)

Vi har nesten ikke Hatt barnevakt for vår på nesten 3. Har noe familie i nærheten. Men folk jobber og er opptatt med sitt. Bor 30-1 t unna så er ikke bare bare å komme innom for å passe litt.

Vi liker å være hjemme, men hadde jo vært koselig å kunne dratt på date og kunne kost seg ekstra. Hadde vært deilig med hjelp etter flytting så det ikke hadde tatt en evighet å komme i orden.

Som andre skriver så spørs det på hvordan man er som person. Noen må være mye sosial, mens andre trives godt hjemme ;)

Her bor nærmeste besteforeldre 2 timer unna, og det er bare min mor. Resten er fordelt i både Spania og nordnorge.
Ser at vi kunne trengt litt mer fri, bare for å være kjærester innimellom, samtidig så får vi det jo til noen ganger i året med god planlegging.
Blir veldig spent på hvordan det blir nå som det blir to.

Hadde forøvrig ALDRI latt en tilfeldig 16 åring sittet barnevakt.

Vi bor 21mil unna mine foreldre, men de stiller gladlig opp om de får beskjed i god tid, og det er helg. Mannen sine foreldre bor nærmere, men er ikke interessert. Har et nabopar som bor langt unna egne barn, som gjerne stiller opp. Ellers har vi måttet bruke bekjente. Trenger lite eller ingen barnevakt i ukedagene egentlig, selv med 3(4) barn. Ønsker meg foreldre som bor nærmere for å hente i bhg en gang i ny og ned, eller komme og spise middag hos en ukedag, men det er sjelden jeg ønsker :)

Vi har min familie langt unna, men sambo sin bor her. Dessverre har ikke de tid/lyst til å hjelpe der vi trenger (jeg jobber turnus og mannen har 12timers dager), så vi har ansatt ei herlig jente på 19 år som barnevakt. Ho er hos oss i snitt 2 ettermiddager i uka, hjelper ungene med lekser og lager middag. Uten ho hadde ikke hverdagen gått opp - så det ble den perfekte løsning for oss :)

Så lenge dere tilpasser jobbhverdagen osv( begge kan feks ikke jobbe seinvakt etter bhg. stenger, va der vi selv fikk problemer) så tennker jeg at det går helt fint, selvfølgelig, har du noen gode venninner som du stoler på, så kan jo kanskje de stille opp en skjelden gang om det er noe spesielt dere barnevakt for :)

Bonus på elleve har begynt å få litt ansvar for brødrene nå. Etter at de har lagt seg, mens vi har vært på butikken... Gutten har vokst skikkelig inn i rollen, men vi er aldri lang tid unna.

Tror det er mye som kan løses.
Har hatt alle besteforeldre over tre timer unna. Savner i perioder at mine skulle vært litt nærmere, men en legger opp helt anderledes om man bor ett stykke unna tror jeg. Så blir det ekstra stas for barna når besteforeldrene kommer på besøk.

Har ingen erfaring da dette er mitt første svangerskap, men har ingen av foreldrene mine eller svigers i nærheten. Så her må vi nok klare oss selv :)

Ikke bekymre deg for dette. Jeg bor i Nordland og min mamma og øvrig familie bor enten i nord-troms eller Finnmark og samboers familie bor 7 timer kjøring unna oss. Vi har ellers flyttet til ei lita bygd og her kjenner vi bare de nærmeste naboene. Men ikke så godt at de kan passe jenta vår på 1,5 år på dagtid. Men det går veldig bra. Jeg har fast jobb og vi har kjøpt hus. Følg magefølelsen din ! :)

Eg er blandt dei som har familie veldig nærme. Mine foreldre bur i same bygda og samboers mor og besteforeldre bur i same tunet. Har ikkje berre fordeler det heller...

Back
Topp