Noen diabetikere her?

JenteMammaTil2

❤️-knuser på vei
Marsmellows-15
Jeg er diabetiker, og reagerer på endel matvarer. Altså blodsukkeret blir skyhøyt.
Går mye i ryvita knekkebrød med ost eller leverpostei, riskake med smøreost.
Til middag blir det lite variasjon. Blodsukkeret er ikke glad i kokte grønnsaker (noe jeg er glad i), hvit saus o.l.
Pizza lager vi av Toro bunn rik på fiber. Pasta bruker vi bare fullkorn.

Noen andre diabetikere som vil dele gode mattips?

Samboeren er diabetiker, vi spiser fisk 2-3 ganger i uka, bruker bare fullkorn produkter. Siden vi også prøver å gå ned i vekt begge to, så spiser vi mye av den samme maten, Vi spiser kyllingwok,grønnsakswok salater, laks i lefse, fisk i alle mulige varianter, pannekaker med sammalt hvetemel, fiskesuppe, hjemmelagd tomatsuppe, hjemmelagd blomkålsuppe. Har en ide om at vi skal spise etter tallerken modellen med mest grønnsaker og mindre kjøtt og annet, men det funker ikke helt sånn her alltid :p. Vi spiser lite rødt kjøtt siden eldste jenta ikke vil ha det, men de gangene vi spiser det, så koser vi oss med det :)

Samboeren er diabetiker, vi spiser fisk 2-3 ganger i uka, bruker bare fullkorn produkter. Siden vi også prøver å gå ned i vekt begge to, så spiser vi mye av den samme maten, Vi spiser kyllingwok,grønnsakswok salater, laks i lefse, fisk i alle mulige varianter, pannekaker med sammalt hvetemel, fiskesuppe, hjemmelagd tomatsuppe, hjemmelagd blomkålsuppe. Har en ide om at vi skal spise etter tallerken modellen med mest grønnsaker og mindre kjøtt og annet, men det funker ikke helt sånn her alltid :p. Vi spiser lite rødt kjøtt siden eldste jenta ikke vil ha det, men de gangene vi spiser det, så koser vi oss med det :)
Bruker dere tortillalefser?
Har oppdaget at blodsukkeret mit stiger nokså mye av de. Selv de med fullkorn.
Har gått ned nesten 20 kg, er nazi på kostholdet, så har kommet ned i 5,1 i hba1c.
Derfor vil jeg ha nye tips til mat som ikke forstyrrer det :-)

Broren min, som er diabetiker, har veldig god effekt av ketolyse/lavkarbo livsstil :)

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Jeg er ikke diabetiker, men hadde sv.skapsdiabetes. Jeg reagerte veldig på melkesukker, hvit ris og frukt(spesielt banan). Grønnsaker med mindre stivelse som broccoli og blomkål gikk bra, men gulrot måtte jeg være forsiktig med. Jeg spiste mye omeletter, salat, reint kjøtt og fisk, mye grønnsaker og noe potet. Holdt meg også unna for mye brød, hvit ris og pasta :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Sjekk karbohydratinnhold. Grønnsaker får gjerne fler karber ved varmebehandling pga noe enzymgreier som endrer seg. Gulrot er en av verstingene der. Og rotgrønnsaker generelt. Potet og mais er jo og grønnsaker som inneholder nesten kun stivelse.

Familien min har godt utbytte av lavkarbokosthold for å holde blodsukkeret i sjakk. Lettbrus som Pepsi Max, Cola Zero, ol med kunstig søtning kan også være en trigger på blodsukker hos noen.

Back
Topp