noen bilder fra oss:) eit stort bilderas! :P

BrittKari

Gift med forumet

eit siste magebilde som vart tatt, hadde store problem å ta handa på magen, ser kansje ikkje so veldig stor ut
men følte meg utrulig stor og tung på slutten.

bilde av lille kim-thomas.

første bæsjebleia[;)][:D] var utrulig sto jublen når den kom[:)] da fikk vi bekrefta at tarmene og systemet fra magen og ned fungerer slik det skal[:)][:)]
mannen fikk da æren av å ta bleia siden jeg ikke var der oppe[:D][:D][:D] hihi

kim-thomas fikk på seg klær for første gang[:)] ( den veneflonen han har i  handa er no borte vekk)
han har kun sonde inn i magesekken ( den røde slangen) så har han sonde i nesen og ned i spiserøret,og en liten dings på foten for å måle puls eller slike ting:P

litt sykehusklær og endleig fått seg en BLÅ smokk[:D]

ENDELIG fått ny seng.
1.senga var kuvøse
2.senga var slik varmeseng som det kalles

så vart kjempe glad da jeg fikk vite at dem flytter han i en slik seng:) hihi

bilde av odd andre når vi kosa oss i parken i fine været[:)][:)][:)]

enda eit bilde av prinsen min[:)][:)]

odd andre har stjelt min deo og vaskeklut[:D] sjekk håret som står opp da[8D]

vi koser oss med webcam[:D][:D]

en sliten mamma og en trøtt odd andre[:)][:)][:)]

har kosa meg MAX i påska at med odd andre men kjenner det er vondt å skal vende snuten til trondheim i morgen.
men skal bli godt å komme tilbake til kim-thomas også da:) håper det ikke er så utrulig lenge fø jeg får komme hjem  i gjenn til odd andre:)

to nydelige gutter du har! forstår godt at det er tungt å måtte dra fra den ene for å være med den andre osv. håper der snart kan få flytte til et sykehus som er nærmere hjemme..

Så fine gutter du har [:D]
Kan ikke være lett å ha de så langt i fra hverandre om dagen nei. Får håpe Kim.Thomas får være med hjem om ikke så alt for lenge.
Skjønner godt at den første bæsjebleia var stort ja...hehe [:D] Flott at det fungerer og går fremover!

Så mange herlige bilder!!
Du har to kjempe fine gutter [:)]
Du er tøff som pendler fram og tilbake mellom guttene dine!
Jeg håper virkelig at du snart får være hos begge samtidig..

Men du, jeg har egentlig ikke fått med meg hvorfor lillegutten din har sonde og slik jeg? (litt nysgjerrig)

Stå på videre! Herlige var de begge to [:)]

kanskje æ sjer dæ i gangan på st.olavs den her uka da. ska inn i mårra...og bli nok der ei stund fremover...spørs kor lang tid ting tar. 

ORIGINAL: Skogsfrua

Men du, jeg har egentlig ikke fått med meg hvorfor lillegutten din har sonde og slik jeg? (litt nysgjerrig)

LITT OM DET SOM FEILER LILLEGUTT I MAGEN!!!

Tenkte at siden jeg no er på sykehus kan jeg skrive ned litt om det som feiler lillegutt,blir kjekt å se tilbake når vi har hvert gjennom alt vi skal.

Lillegutt i magen har noe som da heter ØSOFAGUSATRESI
Øsofagusatresi betyr medfødt lukket spiserør.
Hos nyfødte med denne tilstanden er spiserøret delt i 2,og der er ingen forbindelse
mellom øvre del av spiserøret og magesekken.
Av den grunn kan barnet ikke svelge slik at mat kommer ned i magen.

De fleste barn med den her diagnosen blir operert i løpet av 1 eller 2 levedøgn.
Målsettingen er å skjte de to endene sammen slik at spiserøret blir helt.
Etter operasjonen kan barnet få problemer med spising,sure oppstøt,refluks.
Dette vil bedre seg når barnet blir eldre.

Tegn på øsofagusatresi: for mye fostervann,et røntgenbilde av spiserøret og brystet vil bekrefte diagnosen.Alle nyfødte med det her blir
undersøkt for andre misdannelser.

Oppflging og behandling

De fleste blir operert i løpet av første eller andre levedøgn.
Målet for operasjonen er å føre de 2 spiserørs-endene sammen til et helt spiserør.
Kort tid etter operasjonen får barnet mat gjennom en tynn plastslange som legges via nesen ned til magesekken.barnet kan etter hvert ofte ammes:D

Prognose

Selv om det er flere utfordringer i de første årene,har barn med øsofagusatresi
gode fremtidsutsikter.Foreldre forteller at de to-tre første årene var de mest strevsomme men at langsomt blir bedre:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

det legene har funnet ut er at lille kim-thomas har en annen variant av
ØSOFAGUSATRESI
"long gap" alltså langt mellomrom

”Long gap” øsofagusatresi
Har barnet denne formen for øsofagusatresi, må man vente med operasjon til spiserørsendene har vokst ytterligere mot hverandre. Dette kan ta 10-12 uker. Hvis det fremdeles ikke er mulig å sy spiserøret sammen må andre operasjonsteknikker vurderes. I påvente av at endene skal vokse mot hverandre får barnet mat via en sonde rett inn i magesekken; gastrostomi.

ja han har sonde i nesen og ned i spierøret og det er fordi at det samler seg slim og spytt der og da må han ha en sonde med sug på for å få den opp slik at det ikke fyller seg opp og går over til lungene.
noe som er veldig farlig,og kan få infeksjon osv.

Så fine bilder!![:)] To nydelige gutter du har!

ORIGINAL: BrittKari

ORIGINAL: Skogsfrua

LITT OM DET SOM FEILER LILLEGUTT I MAGEN!!!

Tenkte at siden jeg no er på sykehus kan jeg skrive ned litt om det som feiler lillegutt,blir kjekt å se tilbake når vi har hvert gjennom alt vi skal.

Lillegutt i magen har noe som da heter ØSOFAGUSATRESI
Øsofagusatresi betyr medfødt lukket spiserør.
Hos nyfødte med denne tilstanden er spiserøret delt i 2,og der er ingen forbindelse
mellom øvre del av spiserøret og magesekken.
Av den grunn kan barnet ikke svelge slik at mat kommer ned i magen.

De fleste barn med den her diagnosen blir operert i løpet av 1 eller 2 levedøgn.
Målsettingen er å skjte de to endene sammen slik at spiserøret blir helt.
Etter operasjonen kan barnet få problemer med spising,sure oppstøt,refluks.
Dette vil bedre seg når barnet blir eldre.

Tegn på øsofagusatresi: for mye fostervann,et røntgenbilde av spiserøret og brystet vil bekrefte diagnosen.Alle nyfødte med det her blir
undersøkt for andre misdannelser.

Oppflging og behandling

De fleste blir operert i løpet av første eller andre levedøgn.
Målet for operasjonen er å føre de 2 spiserørs-endene sammen til et helt spiserør.
Kort tid etter operasjonen får barnet mat gjennom en tynn plastslange som legges via nesen ned til magesekken.barnet kan etter hvert ofte ammes:D

Prognose

Selv om det er flere utfordringer i de første årene,har barn med øsofagusatresi
gode fremtidsutsikter.Foreldre forteller at de to-tre første årene var de mest strevsomme men at langsomt blir bedre:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

det legene har funnet ut er at lille kim-thomas har en annen variant av
ØSOFAGUSATRESI
"long gap" alltså langt mellomrom

”Long gap” øsofagusatresi
Har barnet denne formen for øsofagusatresi, må man vente med operasjon til spiserørsendene har vokst ytterligere mot hverandre. Dette kan ta 10-12 uker. Hvis det fremdeles ikke er mulig å sy spiserøret sammen må andre operasjonsteknikker vurderes. I påvente av at endene skal vokse mot hverandre får barnet mat via en sonde rett inn i magesekken; gastrostomi.

ja han har sonde i nesen og ned i spierøret og det er fordi at det samler seg slim og spytt der og da må han ha en sonde med sug på for å få den opp slik at det ikke fyller seg opp og går over til lungene.
noe som er veldig farlig,og kan få infeksjon osv.

Off, vet ikke helt hva jeg skal skrive.. Men godt at gutten din blir tatt godt vare på!!
Masse lykkeønskninger for tiden framover..! Håper spiserøret hans vokser, så han kan få operasjon :)

ORIGINAL: kajlida

He du fått noken dato for operasjon?
Kjekt at han besja da!
Masse lykke til

nei eneste vi vet er at vi må vente til han har blitt litt større,kan ta opp til 12 uker:(

ORIGINAL: moniqe

kanskje æ sjer dæ i gangan på st.olavs den her uka da. ska inn i mårra...og bli nok der ei stund fremover...spørs kor lang tid ting tar. 

ja kansje jeg ser deg[:)][:)][:)] men du får rope ut om du ser meg da[:)][:)][:)]

For noen flotte gutter Britt Kari [:)] Forstår godt det er vanskelig å være borte fra en av dem. Håper dere får komme til ålesund snart. Har de sagt noe om det er mulig da `?

For noen utrolig flotte gutter du har [:D] 

ORIGINAL: MM88

For noen flotte gutter Britt Kari [:)] Forstår godt det er vanskelig å være borte fra en av dem. Håper dere får komme til ålesund snart. Har de sagt noe om det er mulig da `?

det var en sykepleier eller hva jeg skal kalle det som sa at det kan være vi har muligheten viss alt gå bra med melka osv. men at det var barnekirurgane som måtte avgjøre det[:)] skal få pratet med dem når jeg kommer til trondheim[:)]

Sniker fra mai jeg... Fine bilder, og to kjempe søte gutter du har. Må si det er tøft å se så små babyer med rør, sonde og alt de må gjennom, men synes dere er kjempe tøffe som klarer dere så bra gjennom dette [:)]
Heldigvis er de flinke på st.olavs og håper dere slipper å vente hele 12uker :)

så utrolig flott bilder og for to hærlige gutter du har.
godt at det går framover med Kim Thomas

synes du er en sikkelig stå på dame

sender en god klem over til deg

ORIGINAL: Jean08

Sniker fra mai jeg... Fine bilder, og to kjempe søte gutter du har. Må si det er tøft å se så små babyer med rør, sonde og alt de må gjennom, men synes dere er kjempe tøffe som klarer dere så bra gjennom dette [:)]
Heldigvis er de flinke på st.olavs og håper dere slipper å vente hele 12uker :)

sniker e å- men fra nov 10

ORIGINAL: Rutla

to nydelige gutter du har! forstår godt at det er tungt å måtte dra fra den ene for å være med den andre osv. håper der snart kan få flytte til et sykehus som er nærmere hjemme..

ORIGINAL: Lindus82

Så fine gutter du har [:D]
Kan ikke være lett å ha de så langt i fra hverandre om dagen nei. Får håpe Kim.Thomas får være med hjem om ikke så alt for lenge.
Skjønner godt at den første bæsjebleia var stort ja...hehe [:D] Flott at det fungerer og går fremover!

ORIGINAL: Rutla

signerer her ja...

Back
Topp