Noen av dere som jobber i butikk?

*lmk88*

Glad i forumet
Hvordan har dere det ang tunge løft?
Jeg er frukt-ansvarlig resten av uka og dermed blir det en del tunge løft... Og jeg har hatt ett par blødninger... Hva bør jeg gjøre??

Jobber ikke i butikk, men løfter jo sønnen min hele tiden. Men han veier "bare" 12 kg da. Tror jeg ville ringt legen ja. Skal jo være litt mer forsiktig omman har hatt blødninger.

Se svar :S

Hønepøne+2 skrev:
Jobber ikke i butikk, men løfter jo sønnen min hele tiden. Men han veier "bare" 12 kg da. Tror jeg ville ringt legen ja. Skal jo være litt mer forsiktig omman har hatt blødninger.

Tingen er at jeg begynner 07.30 og legen åpner 08...

*lmk88* skrev:

Hønepøne+2 skrev:

Tingen er at jeg begynner 07.30 og legen åpner 08...

Off, da vet jeg ikke. Håper andre har bedre svar:)

Jobber i klesbutikk, prøver å få tilpasset litt nå om dagen men er ikke så lett. Startet dagen med å bære 3 bord og en dukke fra 3 etasje og ned på lageret i 1, før jeg tok i mot en pall med klær :p Er ikke så lett, noen ganger kjenner jeg at det rykker litt i magen men da puster jeg bare litt ekstra :) Er vel mest pga hoftene man skal være forsiktig med tunge løft. Jeg prøver bare å fokusere på å løfte riktig og ta pauser :)

Kan du ikke få noen til å hjelpe deg og løfte frukt kasser osv på en tralle, så har du jo alt på trallen du kan skyve. Jeg har jobbet i Matbutikk når jeg var yngre, og frukt kasser er jo litt tunge.

Selv bærer jeg sønnen min på 13 kg hele tiden, men det er vel litt med hva man er vant til fra før også. 

Hei :-)
Sniker litt fra februar...
Jeg er f/g-ansvarlig i en Menybutik, og har mye tunge løft..
Hos oss har butikksjefen og jeg løst det på den måten at han hjelper meg hver dag med varelasset. Da passer vi på at han tar alle de tunge varene som poteter, bananer osv, mens jeg holder meg til småvarer som paprika, tomater osv.
Dette fungerer selvfølgelig bare hvis du har fortalt det til sjefen din..jeg fortalte det tidlig pga tilrettelegging.

Men, dersom du har blødninger bør du kanskje avvente tung jobbing til du har pratet med legen..?

Tingen er at sjefen har ferie og jeg vil nødig forstyrre han i ferien sin... Jeg har fått noen gutter på jobben til å løfte bananer og poteter.. Kanskje be om enda mer hjelp i morgen.. :)

*lmk88* skrev:
 Jeg har fått noen gutter på jobben til å løfte bananer og poteter.. Kanskje be om enda mer hjelp i morgen.. :)

Do it!! :-)
I Danmark har de øvre grense på 12 kg pr løft for gravide og maks 1000 kg pr dag.
I Norge har vi ikke noen sånne føringer..annet enn at man ikke skal ta i mer enn man føler seg konfortabel med.

sjefen din er pliktig til å tilrettelegge for deg,så ville ringt sjefen slik at han/hun kunne fikset det for deg.

Når jeg jobbet i butikk,fikk jeg dårlig tilrettelegging,så jeg var sykemeldt nesten 5 siste måndene.

Jeg har total forbud mot tunge løft på jobb. så løfter ingenting av noe spes vekt. merker det fort hvis jeg har løftet noe.

Så bekkenløsning er ikke noe å tulle med. Jeg ville snakket med sjefen avt fått noen til å hjelpe og deretter ringt fastlegen og snakket med han/hun om hva dere kan få ordnet. ;)

Jeg jobber en gang i uka på Europris, og der er jo det en del tunge løft, men der er de heldigvis så svær, de vet nå at jeg er gravid, at de finner andre ting som jeg kan gjøre som ikke innebærer tunge løft, og er det en kunde så trenger hjelp, så henter jeg den andre på jobb :)

Fortsett å be de guttene om å hjelpe deg :) Jeg ville vært ekstra forsiktig i og med du har hatt blødning. Ring legen når du har kommet på jobb, etter 8, og hør med jobben om det er greit om du stikker av for en times tid eller noe. De fleste pleier å være svær der :))

Btw, har jobbet litt flere dager der nå, så de er svær med å la meg ta de letteste tingene:) pluss i bhg andre dager, men der er heldigvis ikke noe tunge løft, løfter kun de minste barna :)

Snakk med sjefen din, du har krav på tilrettelegging. Jeg har jobbet 11 år i butikk, men sluttet like før jeg ble gravid med forrige. Det var aldri noe problem med graviditeter der. Litt omrokkeringer nå å da gjorde at de gravide slapp de tunge løftene. Nå er det heldigvis ikke alle kasse som er like tunge. Så hør om hjelp til poteter, epler, bananer og annet tungt. Spesielt siden du har hatt blødninger...

hvis du har småblødninger ville jeg snakka med legen og spurt hva du eventuelt kan gjøre. Sjefen din skal kunne omorganisere eventuelt omplassere deg. Det har du krav på om du har en tung fysisk krevende jobb. Ville ha snakka med sjefen. Jeg må selv snakke med sjefen min. Jeg står også i butikk 6-7 timer 3 dager i uka m tunge løft i starten og på slutten og merker bekkenet begynner å protestere allerede. Litt vanskelig å omplassere meg men legen min snakka om å få meg delvis sykmeld slik at jeg kanskje kan jobbe kortere dager og slipper å stå rett opp og ned så lenge av gangen. Men legen anbefalte meg å snakke med sjefen først for å finne en løsning. Anbefaler deg det samme. Viktig å ta det med ro ved småblødninger. Har i tillegg en sønn på 17 kg som jeg må bære og løfte på innimellom, men prøver å få sambo til å ta det tyngste pluss at guttungen begynner å skal klare mer sjøl:)

Hvis sjefen ikke er tilstede så ville jeg ha snakket med verneombud eller hms ansvarlig :-)
Hvis du allerede har fått noen gutter til å hjelpe deg med det tyngste så er det sikkert lett å tilrettelegge for deg videre også. Hvis du ikke får noe hjelp til å tilrettelegge så gå rett til legen. Klarer ikke jobben å tilrettelegge for deg så skal du ha svangerskapspenger (ikke bli sykemeldt).

Back
Topp