Noen av babyene som har eksem?

*Stella*

Forumet er livet
Harald skal til legen om ei uke for å få sjekka opp det utslettet han har i hodebunnen, som ikke oppfører seg som vanlig sånn babyskurv i hodebunnen (typisk gult, litt fet greier som ligger oppå hodet)

Harald har en oval på hodet, ca 3*10 cm, helt klart avgrenset med jevn kant. Utenfor denne er huden normal. Men der er huden rød og det flasser tørt, hvitt flass. Når jeg gnir hodebunnen regelmessig med olje blir flassingen veldig redusert, men rødt er det uqansett absolutt, og hodebunnen er ru (Flassende hud som ikke flasser grunnet oljen, tror jeg) Rundt kanten av dette feltet er det akkurat som en ru "kant" som skiller mellom dette og resten av huden. Og han klør. Jeg har sett han krafse oppi der og virkelig klø seg, dessverre en dag med litt lange negler, så han fikk sår i tillegg.... Når han er urolig kan det ofte hjelpe at jeg ligger og gnir forsiktig med fingertuppene på dette området, så jeg er ikke i tvil om at han synes det klør.

Jeg tok det opp med HS da vi var på kontroll på onsdag, og hun mente jeg burde få en lege til å se på det, siden sånne vanlige babygreier ikke skal være røde og kløende...

Jeg hadde visst eksem som baby selv, og måtte bade med masse olje i vannet til jeg var noen år. Mamma var derfor grundig i inspeksjonene av hele gutten da han fikk et hissig bleieutslett for noen måneder siden, men det var ikke noe på resten av kroppen. Han har ikke noe andre steder nå heller, bare det på hodet. Også et begynnende bleieutslett som jeg ikke helt får taket på da... (Jeg har dactacort fra sist som jeg tar i bruk dersom jeg ikke får has på det, men det vil jeg helst ikke gjør før jeg må, siden det er en krem med hydrokortison i. Men det tok knekken på det forrige utslettet hans, altså)

Så selvsagt surrer det i hodet mitt, kanskje han har fått eksem?

Lille gullet mitt. Jeg kan ikke gjøre annet enn å smøre hm med olje, massere hodebunnen, smøre litt fuktighetskrem på andre steder han er tørr (litt tørr i ansiktet og på leggene, men ikke sånn rød, flassende eller sånn altså, bare litt tørr/stram hud) og se hva legen sier om ei uke.

Noen andre babyer her inne med eksem eller mistanke om det? (Eller noe som minner om det Harald har, som kan bertolige meg med at det ikke er eksem?)

kan desverre ikke hjelpe deg det men hjelper med å dytte.håper det er helt problem fritt og at det går bort av seg selv.[:)]

vi har det på kroppen men ikke hode. men vi fikk beskjed om å ikke bruke noe med parfyme og bare vaske med olje og vann. men er ikke blitt noe bedre. fikk ogs beskjed om å kjøpe en krem på apoteket som var feit. (husker ikke navnet) Legen skal få se på det på 6mnd kontrollen. [:D] håper det ornder seg for dere og at det ikke begynner å plage han før dere får kommet til legen[;)][:)]

Vi bruker bare parfymefritt vaskemiddel til hele familien, og vasker ham aldri med noe annet enn vann og olje ved behov (pluss alltid olje i badevannet da) Først sa HS at det er jo lege på 6 mnd kontrollen, men så kom hun til at det var jo over en måned til, så det var nok ikke dumt om jeg gikk til fastlegen med ham, just in case. Derfor gikk jeg innom legekontoret og ba om time til ham.

Så får vi bare vente og se da, hva legen sier. Han har det jo ingen andre plasser enn i hodebunnen...

Dette vil du nok sikkert ikke høre. Men for min del, hørest dette ut som eksem. Felix fikk konstantert eksem da han var 9 uker gammel. Han hadde det i ansiktet, ørene og bak i nakken.
Da det var på det verste var det irriterende rødt, og flasset hvite flak.

Det som jeg også syntest var så rart, var at Felix hadde mye tykkere hodebund skorpe(den skorpa i det, vet ikke hva den kalles), enn alle de andre barna jeg har sett med det. Var sikkert en tykkelse på 3 mm vil jeg tro. (Mulig det har en sammenheng med eksem??)

Men før jeg begynte med mildison (mild hydrokortison, som er beregnet på små barns hud), kjøpte jeg meg en krem fra apoteket. ADERMA EXOMEGA.
Det er en krem for irritert tørr hud.
Jeg ville prøvd den idag jeg. Om han kanskje ikke gior seg å klør, gjør den iallefall utslettet mildere. Vi måtte smørre Felix med mildison for at det skulle slutte å klø.
Men da ser du iallefall om det blir bedre. Og blir det bedre, vil jeg nesten tro at det er eksem gutten din har.
Ikke noe kjekt. Men er greit å finne ut av det, slik at de små slipper å klø.

Siden det virket som du ikke helt likte så godt hydrokortison, så kan jeg legge til at den bruker ikke vi hver dag. Men bruker exomega kremmen daglig. Morgen og kveld.

Lykke til

huff, så kjedelig stella.... håper legen finner ut av det og at du finner noe som hjelper! lykke til (ja, for jeg kan ikke no om sånt, så vet ikke).

cskjoldal: Jeg synes også selv det høres ut som eksem, så det er ikke sånnsett avskrekkende at du er enig.

Det er ikke det at jeg har noe mot hydrokortison i seg selv, bruker jo det om det er det som må til, men jeg vil ikke bruke den salven (som fungerer mot sopp og eksem, ifølge de på apoteket) før jeg vet om det er det han trenger, skal ikke bruke det i utrengsmål, mener jeg. Men selvsagt, for en bekreftet "diagnose" er noe annet.

Ettersom han har det bare i hodebunnen, innimellom hår, synes jeg kremer er litt vanskelig oppi der... så jeg tenkte det ville være greit å vite litt mer hva vi har med å gjøre før jeg begynner med så mye. Men jeg masserer ham med (og uten) olje da, noe som stiller flassingen, og virker som det beroliger kløen (massasjen i seg selv altså) Det virker ikke som om han klør like mye nå som i forrige uke, til gjengjeld er det rødere da... vet ikke jeg, vi får se hva som skjer, det er jo bare ei uke til vi skal til legen, men om jeg er i nærheten av apoteket før, så skal jeg høre med dem hva de anbefaler. Har en liten prøve på en krem jeg har blitt anbefalt som jeg bruker i ansiktet hans da, jeg kunne jo prøvd den oppi hodet også, men jeg syne skrem på hodet blir så lett klissete, siden han har hår der... (Det er jo forøvrig olje også da altså, men...)

Kanskje ikke så dumt.

Han bruker jo normalt sett ikke shampo, bare olje, men det er kalrt vi må prøve å få has på dette her, han kan jo ikke ha det sånn.

ORIGINAL: *Stella*

Kanskje ikke så dumt.

Han bruker jo normalt sett ikke shampo, bare olje, men det er kalrt vi må prøve å få has på dette her, han kan jo ikke ha det sånn.

Jeg skal på apotek å kjøpe bade såpen nå. Lillegutt har fått på brystet også nå, så nå må jeg gå inn for å holde det i sjakk..

Kan høres ut som atopisk eksem kanskje!?[8|] Det begynte i hodebunnen med storebror her også, bare at det området som du beskriver grenset helt ned til øyenbrynene [:o] 
Hvor stor prosentandel med cortison er det i den kremen du bruker? De skriver jo omtrent kun ut den mildeste til de små, den som heter hydrocortison 1%... Eller eventuelt Locoid Lipid som er litt sterkere enn den igjen i de tilfeller der den med 1% ikke funker...

Det vi brukte mot det bleieutslettet som antakelig var sopp sist er dactacort, som ikke inneholder mye hydrokortison, det er jo i hovedsak altså en sopp-krem (ifølge pakningsvedlegget mot fotsopp, men brukes også ved andre sopp-problemer, som f.eks da i bleuieutslett. (Virkestoffer er mikonazolnitrat og hydrokortison. 1 gram krem inneholder 20 mg mikonazolnitrat og 10 mg hydrokortison.)

Jeg er ikke sikker på det bleieutslettet han har nå, det er bare et par dager siden det begynte å komme litt rødt, men det jeg pleier gjøre da (pudder dersom jeg tror det kommer av fukt, sebamed stellekrem dersom han virker tørr, og uansett morsmelk og lufttørking noen ganger for dagen) har ikke fjernet det denne gangen, det har heller gått mot det verre. Jeg forsøker derfor inotyol i dag, og hjelper ikke det heller, får vi ta frem dactacoreten fra kjøleskapet (den skal oppbevares der) og se om det fjerner det.

Heldigvis virker det ikke som om han klør i hodet hele tiden, og ikke så mye nå som forrige uke (Eller muligens er det bare det at tennene (som ikke er kommet) klør enda mer... det er i alle fall tannkjøttkløe som plager ham mest nå for tiden (og da bruker vi dentinox))

Vi får høre hva legen sier om hodet, og bleieutslettet har jeg forhåpentligvis tatt knekken på innen vi skal dit, det er jo ei hel uke til.

Har e forstått deg rikti at han har em slags skorpe i hodebunnen? Eller bare flasser han? BJ begynte her først å flasse, og var rød og irritert i hodebunnen. E trodde d kun var tørr hodebunn, og forøkte å smøre me olje, sånn at huden skulle bli mindre tørr og ikkje flasse sånn. Men etterhvert fikk han ein slags skorpe i hodebunnen. Den likna på skurv, men var ikkje d allikevel.... Men mi fjerner den me jevne mellomrom med Avene baby gel som kjøpes på apoteket. Den e veldi go. Samtidig vasker mi hodebunnen (og håret før han mista d) med avene baby sjampo i samme serien som gelen.

Dette har hjulpet veldi godt. BJ e plaga me atopisk eksem, men mi holder d i sjakk me kremer. Har prøvd ein del forskjelli, men mi har havna på Decubal clinic krem. Den smører e au hodebunnen hans me. Dette gjorde e au før han mista håret.

Jeg er litt usikker på om jeg skal si det er en skrope eller at han flasser, litt en mellomting tror jeg... han har rød og irritert hud som flasser, men det bygger seg litt opp som en slags skrope sånn delvis... litt usikker på hvordan jeg skal beskrive det.

Tenker jeg får høre hva legen sier, men vi må nok på apoteket ja. Usikker på om det han har der pr i dag kan "fjernes" eller om det er huda som er litt "opphøyd" av flasset, men... vi får se.

D høres veldi ut som d BJ hadde i begynnelsen.... Men vanskeli å sei da... Håper legen kan være te go hjelp. Ikkje greit når de e plaga og klør.... Her klør han seg dagen lang, ille..... Men han e mye bedre enn han var tidligere, virker nesten som om kløinga e blitt ein vane[&:]

Når noen nevner eksem begyner det å klø her....[:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(]

Kan noen komme å klø meg på ryggen???

Vi har en veldig god olje ting på salongen, silker heter den.... den er veldig god på å smøre på eksem både på hode og resten av kroppen.... og den er grei og ha i håret oxo... og den lukter jo så godt... jeg tok den på gutten min når han hadde sånn i hodebunnen og så kammet jeg forsiktig med en kam, og vips så var han helt fin med kun en behandling [:D] 

Back
Topp