noen andre under utdanning?

*Huldra*

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Jeg begynner på mitt andre år av bachelor'en min nå i august, og det er jo ikke akkurat så veldig ideelt økonomisk, har nettopp kjøpt hus og jobber ikke da jeg enda mottar overgangsstønad for sønnen min fra et annet forhold. Bør jo bli raskest ferdig med utdannelse og komme meg i jobb, men er veldig usikker på om jeg skal prøve å fortsette når babyen kommer, men uten barnehageplass ser jeg jo for meg at det blir veldig vanskelig etterhvert som barnet vokser og krever mindre søvn og mer oppmerksomhet, i tillegg har jeg jo også en 4åring da så blir lite tid på ettermiddager og kvelder også selvom samboeren min da er kommet hjem fra jobb..tenker derfor på permisjon, men setter oss jo i et ekstra år med lite inntekt fra min side. Lurer på om noen andre er i samme situasjon eller har vært? Tips eller råd er hjertelig velkomne:)

Jeg har 9 dager igjen av min permisjon fra skolen :P Holder også på med bachelor i økonomi og har bare fått fullført første året.. Det året jeg gikk hjemme i perm fikk jeg alt lån og stipend utbetalt som stipend (foreldrepenger). Denne gangen kommer mannen til å ta ut permisjon i stede slik at jeg kan fortsette på skolen.. Dvs han tar fri en på periode (han jobber 4 uker på, 4 uker fri) i april/mai slik at han er hjemme 12 uker også er jeg da ferdig med eksamen når han skal på jobb igjen i juli. så tar han permisjon hele høsten og krysser fingrene for bhg plass fra januar 2014 :)

Såpass ja, det er godt jeg ikke er alene, og det virker som dere har planen klar:) men kan jeg spørre, ser jo at din datter er født i august, fikk du et helt år med stipend da? Jeg leste 44 uker. Også i sommermånedene? Jeg tenkte at jeg kanprøve å få til eksamener til sommeren13, at samboer kan ta ut litt ferie.. Her jeg bor er det umulig med bhgplass midt i "skole"året slik at vi får uansett ikke plass før høst14. Så egentlig må jeg ta permisjon hele 3.året, ser ikke for meg at jeg kan dra med meg baby på 8-16 mnder i forelesninger, veiledningstimer og bachelorskriving.. Men jeg går jo opprinnelig ut i perm i mars da, så hva skjer med stipendet etterpå da?

Jeg var i din situasjon, ble gravid 2.året og gikk ut i perm etter første semester av 3. året. Min sønn begynte i bhg rundt samme tid jeg gikk tilbake til skolen, det var tøft både for han og meg. Men angrer ikke nå som jeg er ferdig og sikret våres økonomiske fremtid. Du har ikke noen i familien som kan passe på dager du skal i forelesning eller noe da? Eventuelt få en dagmamma? Det var tøft å gjøre ferdig bachelor med en liten en, det blir nok ikke lettere med to, men så ufattelig deilig det er når det er overstått :) Håper dere finner ut av det :)

Jeg er også under utdanning. Skal ta en bachelorgrad og har kun fullført 1. året og tenker å ta permisjon i et år.

Men jeg har nylig oppdaget at min samboer ikke har rett på pappaperm ettersom jeg er fulltids student. Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg føler dette er utrolig urettferdig! Føles ut som han "straffes" fordi ikke jeg betaler skatt..

Hva?? Er det sant?? Det er det dummeste! Hvordan skal dette gå da? Eneste måten jeg ser for meg at dette går er hvis jeg starter opp igjen om et år der jeg avslutter når baby kommer om og da med pappaen hjemme.. Hvis ikke han kan det så har jeg ikke mulighet til å gå på skolen!

oi, ser jeg var litt utydelig i det jeg skreiv der. Så vidt jeg vet går det så lenge du er student og IKKE tar ut permisjon. Men om du skal ta permisjon for å være hjemme med barnet, så vil ikke far kunne ta ut fedrekvoten sin, hvis jeg har forstått det rett.

Begynner på fjerde året mitt på mastergraden min og ungen vil jo da komme midt i mitt åttende semester. Vet selv at jeg har null problemer med å ta eksamen selv med mye fravær så håper å kunne fullføre på normert tid. Det meste av permisjonen vil trolig samboer ta. Synes studietilværelsen er svært fleksibel så ser fram til å være student med baby. :-)

mamman min skrev:
Jeg fikk barn i mars siste år av min bachelorgrad, og måtte da ta ett års permisjon for å begynne der i studiet jeg slapp. Bortsett fra at jeg ikke klarte å lese så mye som jeg burde mens jeg var gravid og i praksis hele høstsemesteret, og dermed ble sittende og studere mens barnet sov selv om jeg var i permisjon, fungerte det fint å ta fødselspermisjon fra studiene. Vi var begge studenter, og det ga jo en fleksibilitet som er helt unik. Èn ting som er verdt å merke seg, som jeg selv ikke skjønte før et stykke ut i permisjonen, er at Lånekassa ikke gir noen som helst støtte i de to månendene fra deres støtte utløper til en begynner studiet igjen! Siden de gir deg penger gjennom sommermånedene, er det plutselig slutt på utbetalingene mellom januar og mars. Det er sikkert logisk nok, men jeg hadde trodd at det da gikk an å søke om bare lån. Bortsett fra denne lille detaljen, som kanskje sier noe om hvor lite myndighetene har satt seg inn i den faktiske situasjonen til studerende foreldre, synes jeg det er fantastisk at vi kan få så mye penger for å være både studenter og foreldre.

Okei, dette er jo veldig nyttig informasjon Siden du allerede har vært i denne situasjonen! Det jeg har tenkt over nå og som jeg ser som en eneste løsning for at vi ikke skal gå økonomisk konkurs eller at studiene går heidunras, er at jeg vil høre med lånekassen, som du sikkert ikke vet svaret på, om det er mulig å utsette foreldrepengene(stipendet altså) og permisjonen fra og med august2013 av, slik at jeg går hele mitt andre år ferdig, evt at far tar ut ferie i april og mai 2013 slik at jeg får tatt eksamener etter at babyen er kommet, og at jeg da kan starte mitt tredje år høst2014..! Istedenfor at man starter permisjonen midt i semesteret.. Da det for meg virker som litt tullete og dra på forelesninger i 2 1/2 mnd for så og vente et år og ta eksamen, det blir litt ulogisk.. Men uansett kommer jeg nok til å prøve å gå ferdig 2.året uansett om det lar seg gjøre med stipendet, men jeg vet ikke hvordan det blir etter jul da, jeg kan jo ikke hoppe rett på bacheloren når jeg har hatt høsten fri, jeg har jo da gått glipp av et semester, jeg skjønner ikke dette jeg..

Tror ikke du kan utsette foreldrepengene men du kan utsette permisjonen! Du har rett på opptil 2 år permisjon fra studiene i forbindelse med fødsel/adopsjon.. Grunnen til at mannen får fedrekvoten sin er fordi jeg også er i jobb.. også tar han den ikke ut før etter jeg er tilbake på skolen ;)

Jeg fikk førstemann da jeg hadde gått 3. semester ( 1 1/2 år ) på bachelorgraden min. Hadde jobbet ved siden av, og noen år før det ved siden av vgs også. Så jeg hadde permisjon et helt år ( to semestere) fra universitetet, fikk fødselsstipend og foreldrepenger fra nav. Startet med studiene igjen et år senere, og fikk barnehageplass i studentbarnehage da snuppa var 11 mnd. Har ikke vært noe stress å studere, jobbe, hus og barn, så lenge man har vært rutinert og stå på vilje ;) Veldig fleksible dager når man er student :)

Nå er bachelorgraden i boks, har kommet inn på årsstudium, skal gå der i høst, og deretter søke permisjon fra studiene i et år igjen (vår og høst semester 2013).
Jobber også deltid ved siden av, så blir samme løsning som med nummer 1 ;)

Back
Topp