Noen andre som har menn som er lei?

HelHaf

Forelsket i forumet
Vi har da begynt på vår 5. forsøk og har 11 innsett bak oss... Mannen min er lei... Han blir sur når han hører om prøving, ser noe på tv som minner han om det... Skjønner han jo..men vil jo ikke gi opp...

Det er vel en av mange naturlige reaksjoner når man har prøvd så lenge.. Her går følelsene veldig i bølger. Når jeg er negativ er heldigvis mannen som oftest optimist, så det bytter på. Vi er enige om at det viktigste nå er at vi har hverandre, det er jo ikke sikkert at vi får barn:-( Men veien videre er vanskelig, og vi må jo på en måte ha prøvd alt.

Han er ikke lei enda heldigvis! Men så har vi ikke kommet så langt at vi har hatt ett eneste forsøk enda.

Men jeg kan tenke meg at han blir drit lei etterhvert hvis det blir mange forsøk.

Håper dere kommer i mål nå. Det er tøft for begge dette med prøving og ikke minst prøverør...

Kjenner meg igjen i det du sier Hermine.. Går litt i bølger her også igrunn.. Men kjenner hvertfall at jeg er hormonell om dagen!

Ikke så uvanlig at man blir lei. Husker selv at jeg var skikkelig lei en periode.
Anbefaler å snakke om det, det hjalp ihvertfall veldig godt for oss =)

Ikke så uvanlig at man blir lei. Husker selv at jeg var skikkelig lei en periode.
Anbefaler å snakke om det, det hjalp ihvertfall veldig godt for oss =)
Var veldig lei før jeg startet dette forsøket jeg også.. Men når jeg er i forsøk får jeg liksom en driv... Vi snakker om det, i perioder, men jeg må ikke pushe det.. Da blir det dårlig stemning om han ikke er klar for å prate om det ;) MEN har veldig forståelse.. Kjenner jo på det selv også :)

Trur det blir litt sånn at ein berre må distansera seg frå heile prosessen innimellom etter mange nedturar.
Men min historie viser at det lønner seg å stå på og. Ser du har hatt endo fleire innsett enn meg. Håpar det er din tur å lykkast no!

Nå på det siste forsøket vårt var vi så heldig å få en time med en parterapeut som spesialiserer seg på par/ enslige som gjennomgår assistert befruktning. Hun gjorde at jeg så ting litt klarere fra mannens ståsted.

Jeg har alltid følt meg litt alene i denne følelseskarusellen. Som om mannen har lagt det hele litt sånn på siden mens jeg har stått midt oppi det, på godt og vondt. For oss har det jo vært noen nedturer i tillegg til at jeg har hatt det tungt på jobb med store endringer, høyt arbeidspress og mye stress og usikkerhet. I tillegg har vi pusset opp hus. Jeg har syntes at prosessen i det offentlige var svært tøff og hatt mange tunge stunder. Mannen har vært mer " det går som det går. Det er ikke verdens undergang om vi ikke får barn. Vi har det jo fint jeg og deg" Alltid har han hatt er "løsning" eller en årsak til hvorfor det er slik det er.

Tone terapeut forklarte det slik at menn lever i nuet. Vi kvinner drømmer, planlegger og har alt klart i hodet om hvordan det vil bli å bli gravid og få barn når vi er helt på startstreken. Mannen tenker her og nå. Så når vi opplever for eksempel ingen befruktning, så er det ikke hele den planlagte fremtiden som går i grus, den er bare delmålet "befruktning" som ikke ble nådd. De sørger, men den viktigste jobben for mannen er å bære kvinnen gjennom hennes sorg. Derfor denne positiviteten, evt. Negativiteten til å prate om det. Mens vi trenger å prate alt halvt ihjel, trenger mannen å føle at kvinnen har det bra og fokuserer på andre ting.

Jeg tror vi kvinner må gi mer plass til mannens behov i prøveperioden. Selv om de ikke kjenner så mye direkte på kroppen, er det mannen som bærer oss gjennom dette.

Uff det var skrevet litt for fort, ikke lett å skjønne hva jeg skulle frem til.
Menn synes prosessen er ekstra tung fordi de føler at vårt ve og vel er deres ansvar. De mister kontrollen i denne prosessen og det er svært vanskelig og tungt for mannen. Mens kvinnen kjenner endringene på kroppen, kjenner mannen endringene på kvinnens humør el. De står utenfor, selv om de står midt oppi det. Mannen skjønner ikke at når vi opplever et negativt forsøk, mister vi en baby. Mannen opplever et negativt forsøk på en graviditet. Derfor kan menn rett og slett bli tappet for giv og følelsen av utilstrekkelighet gjør at de trekker seg litt unna og ikke vil snakke så mye om det.

Gi mannen kred for at han er tilstede. Sørg for at han vet hvor mye du setter pris på at han er der for deg i tunge tider. Ikke la prøvingen bli altoppslukende. Mannen din fortjener det ❤️

Jeg må innrømme at jeg gråt når jeg forsto hvor uviten, egoistisk og selvsentrert jeg hadde vært gjennom 4 forsøk. Stakkars mannen min....

Veldig bra skrevet! Takk for at du gjorde det! Der fikk jeg også noe å tenke på :) kjenner det litt igjen ja..

Ja jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse... Menn er jo generelt ikke så flink til å sette ord på følelser heller....
Klem til deg :)

Tusen takk for at dere delte dette! Fikk meg til å forstå mannen min litt bedre.

Vi skal starte på vårt første ivf-forsøk, og prater en del om det med mannen. Han er nok mer distansert til dette, han sier selv han ikke tør å glede seg og planlegge før det er en realitet. Vet han gleder seg til å bli pappa, og at han ønsker dette veldig sterkt. Vet også at det er hans måte å beskytte seg litt, i løpet av disse prøveperiodene har det jo vært noen tøffe perioder. Han føler nok at han ikke kan bli like fortvilet som meg, jeg trenger noen som kan hjelpe meg opp igjen, vi har nok inntatt forskjellige roller, og er sånn sett et bra team :)

Tusen takk for at dere delte dette! Fikk meg til å forstå mannen min litt bedre.

Vi skal starte på vårt første ivf-forsøk, og prater en del om det med mannen. Han er nok mer distansert til dette, han sier selv han ikke tør å glede seg og planlegge før det er en realitet. Vet han gleder seg til å bli pappa, og at han ønsker dette veldig sterkt. Vet også at det er hans måte å beskytte seg litt, i løpet av disse prøveperiodene har det jo vært noen tøffe perioder. Han føler nok at han ikke kan bli like fortvilet som meg, jeg trenger noen som kan hjelpe meg opp igjen, vi har nok inntatt forskjellige roller, og er sånn sett et bra team :)
Ja og med forskjellige roller, oppfører man seg forskjellig

Back
Topp