Noen andre som er redde for at fødselen ender med haste keisersnitt?

MiO04

Glad i forumet
Jeg vil ikke ha keisersnitt og har alltid vært redd for at jeg ender med en haste keisersnitt :(

Dette skaper en bekymring for meg og har i de siste dagene sovet dårlig på grunn av det :(

Hvordan kan jeg bli kvitt den tanken?

Venter 1 av 3 kjekkeste gutter den 06.08.13 ;)

Vet dessverre ikke hvordan du kan bli kvitt tanken.

Min forrige fødsel endte i hastesnitt, men for meg var det ikke så ille.
Stortsett en positiv opplevelse. Eneste minuset for meg var at jeg måtte i narkose og dermed mistet en del timer sammen med junior.
Jeg ble raskt i bra form etterpå, brukte lite smertestillende og hadde ingen plager med keisersnitt-såret etterpå.

Jeg er mer spent på hvordan det er å føde vaginalt og om det skjer denne gangen.

Jeg har hatt fin fødselsopplevelse med mine to forrige, jeg ble ikke sydd eller noe og klarte å være i aktivitet bare noen dager etter fødselen.
Har stortsett bare hørt negative ting om keisersnitt av de som har fått det og tror at dette har påvirket meg veldig mye nå i det siste :(

Vanskelig å si hvordan du skal bli kvitt den følelsen, men du har jo født to ganger tidligere å det er jo positivt :)
Jeg fikk haste ks med guttungen. Det var ingen fare for meg eller gutten, å mannen var med under inngrepet. Alt i alt en fin opplevelse. Mistet det å få baby på brystet rett etter fødsel, men fikk han til bryste ca 1 1/2 time etter :)
Denne gangen skal jeg og gå i fødsel, i håp om å føde vaginalt, men under mye mer oppfølgning under fødselsforløpet :)
Jeg er forbredt på at det blir ks igjen, men har ingen negative tanker til det. Gruver meg ikke til fødselen, ikke enda vertfall :p
Kanskje du kan snakke med jm om tankene dine?
Det et så dumt at de med traumatiske fødsler skal blåse opp alt det som var grusomt til en gravid dame, er nok å bekymre seg for om en ikke skal gruve seg til fødsel å :/

* Lillesøster ventes 19 august *

mm har hatt 2 hastekeisersnitt. Og det var litt ubehagelig akkurat der og da. Men det var over på et blunk. Og det var ikke mye skummelt. De vet hva de gjør på ;) får i de aller fleste tilfeller være våken og tilstedet under keisersnitt ;) jeg kom meg fort etterpå også. Alt gikk fint. Har 2 friske gutter og en jente på vei. Som skal komme m planlagt keisersnitt i veg. Av august;) tror ikke du skal frykte keisersnitt ;) det er sjeldent farlig. Og er det beste for deg og barnet når det først skjer.
Lykke til ;)

Har også en følelse at det blir keisersnitt på meg denne gangen, vet ikke helt hvorfor, men har bare den rare følelsen.
Ikke det at dt skulle være noe grunn til at det blir keisersnitt, men men! :p
Håper det blir vanlig fødsel! :)

Hvorfor er du redd for ks når du har født to fra før? Har du fått beskjed om at det kan bli aktuelt? Jeg kan forsikre deg om at keisersnitt er en prosedyre som både operasjonssykepleiere, anestesisykepleiere og leger er veldig godt kjent med, og at du er i gode hender uansett( Jeg jobber med dette hver dag). Dersom du ikke har noen medisinske grunner til keisersnitt, ville jeg ikke bekymret meg nå. Bruk kreftene på å hvile deg opp til fødselen i stedet :-)

Er ikke redd for fødselen, uansett hvordan den skulle foregå:) er bare trygg på at man blir godt tatt vare på,når dagen kommer at lille vil ut :)

Jeg er ikke redd for fødselen, men kjenner at jeg er mer bekymret denne gangen enn de to forrige, sikkert fordi min andre fødsel endte med vakum og en veldig medtatt liten gutt, mot første fødsel hvor lille var veldig opplagt etter fødselen.
Har ikke lyst på en tilsvarende avslutning på fødselen som med andremann denne gangen, det at lille ikke skrek og var så blå da han kom sitter liksom i meg, vi hadde heldigvis verdens beste lege som klarte å holde oss rolig selv om det ellers var en stresset stemning inne på fødestuen på slutten av fødselen, vi var til sammen ti stykk der inne da han endelig kom.

Jeg har heller ingen ønsker om keisersnitt og håper på å føde naturlig også denne gangen, men det viktigste er jo at de gjør det som måtte være best for babyen.

Hva du kan gjøre for å bli kvitt bekymringen? mitt beste råd vil være å snakke med jm om det, igjen og igjen hvis du har behov, evt be om en fødselsforberedende samtale med jm på sykehuset osv.

Hvorfor er du redd for ks når du har født to fra før? Har du fått beskjed om at det kan bli aktuelt? Jeg kan forsikre deg om at keisersnitt er en prosedyre som både operasjonssykepleiere, anestesisykepleiere og leger er veldig godt kjent med, og at du er i gode hender uansett( Jeg jobber med dette hver dag). Dersom du ikke har noen medisinske grunner til keisersnitt, ville jeg ikke bekymret meg nå. Bruk kreftene på å hvile deg opp til fødselen i stedet :-)
Siden du jobber med dette er det ok hvis jeg spør deg om noe da? Hvis det blir bestemt haste snitt under fødsel, settes da spinal eller legges man i narkose da? Er livredd for den nålen( hadde dårlig opplevelse med den når jeg var barn)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Jeg er også litt redd for det. Babyen ligger foreløbig i seteleie, og hun har jo fortsatt god tid på å snu seg, men jeg vil IKKE føde i seteleie, og vil heller egentlig ikke ha keisersnitt, men heller et planlagt snitt enn en setefødsel som går til helvete så det ender med hastesnitt, etter å ha fått ødelagt underlivet og hatt alle smertene til ingen nytte...

Smertene som kommer av rier er til stor nytte uansett, fikk jeg lære når jeg var i samtale med jm på st.olav. da blir babyen forbredt på å bli født, ved planlagt ks uten rier blir babyn "tatt på senga" og sjokkert som hun sa ;)
Følte at jeg hadde hatt smertene til ingen nytte ved min første fødsel, men nå er jeg klar for smertene som vill forbrede min lille til å bli født :)

* Lillesøster ventes 19 august *

Tusen takk :)
Det du beskriver gir meg ro :)
Nei, det er ingenting som tilsier at jeg skal ha keisersnitt, men har to venninner som har født vaginalt 2 ganger, mens tredje endte med haste keisersnitt for begge to. Hun ene var på grunn svangerskapsforgiftning mens andre var fordi morkake hadde løsnet. Begge fikk narkose ig fikk dermed ikke opplevd å få babyen sin på brystet etter fødselen :(

Jeg er ikke redd for å føde, det er selvfølgelig vondt, men det er en naturlig prosess som kvinner har opplevd siden mennesker eksisterte.

Jeg vil selvfølgelig det beste for babyen min og at det får bli keisersnitt dersom det er nødvendig, men jeg vil gjerne sluppet det.

Mitt råd er å snakke med jm om det og få en samtale på det sykehuset du tilhører. Skriv et brev som du tar med deg som forteller om hvordan du ønsker at det skal være :)

Jeg skjønner redselen din og føler med deg. Jeg hadde HS med første fordi han var stjernekikker og satt bom fast, de brukte alt for lang tid før de konkluderte med HS men jeg var våken under snittet men brukte lang tid på å komme meg etterpå og måtte ha hjelp til det meste.

Da jeg skulle ha nr 2 gikk vi igjennom fødselen og jeg fikk ekstra kontroll for å sjekke både str og leie, fikk og målt bekkenet for de trodde først jeg var for smal men er ikke det. Jeg var på samtale med sykehuset der jeg tok med meg brevet med tankene mine, og heldigvis så gikk alt kjempe bra og jeg var fort på beina igjen.Ønsker deg masse lykke til videre..

Siden du jobber med dette er det ok hvis jeg spør deg om noe da? Hvis det blir bestemt haste snitt under fødsel, settes da spinal eller legges man i narkose da? Er livredd for den nålen( hadde dårlig opplevelse med den når jeg var barn)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Beklager sent svar.

Vi graderer keisersnitt i tre ulike grader. Planlagt, -haste og katastrofekeisersnitt. Ved de to første formene er spinalbedøvelse førstevalget, altså et stikk i ryggen. Dette er en skånsom bedøvelse som gir lite bivirkninger, og er bra for både mor og barn. I tillegg vil mor da være så våken at hun kan få babyen på brystet etterpå. Dersom narkose blir brukt der, er det oftest fordi situasjonen endrer seg drastisk, eller en sjelden gang fordi det ikke er mulig å få gitt spinalbedøvelse. Det kan være tilfelle ved trange forhold i ryggen hos veldig voksne kvinner (over 40), eller hvis man er ryggoperert og har satt inn skruer og plater. Det stikket som de fleste er så redde for, er en ganske tynn nål, og mor får oftest først et stikk med lokalbedøvelse med tynn nål, så de aller fleste er veldig overrasket over hvor greit det er. Ved epidural, som man kan få under fødselen, brukes en tykkere nål fordi man skal inn i et annet rom i ryggmargen. De fleste fødende bryr seg mildt sagt ikke om dette stikket, tross større nål.

Det du sier om at du har hatt en dårlig opplevelse med med nålen som barn, kan jeg tenke meg er fordi de har tatt en spinalvæskeprøve av deg som barn for å finne ut om du hadde hjernehinnebetennelse eller lignende, og da brukes det en litt større nål.

Katastrofekeisersnitt er sjelden, men brukes når mor eller barn er i alvorlig fare, og da gies det narkose for å få ut barnet fort. Denne prosedyren er vi drillet på, og det går veldig bra. Det som er synd, er at det tar tid å bli ordentlig våken etterpå, og at man kan miste litt tid sammen, men i det store og hele er det viktige at alt går bra til slutt.

Det aller viktigste er å fokusere på at kvinnekroppen er laget til fødsel :-) Hvis vi må ha ekstra hjelp, er det bedre å være glad for at den finnes, og at det går bra. Vi er heldige, sammenliknet med kvinner i den tredje verden, som dør under fødsel fordi de ikke har de ressursene vi har.

Beklager sent svar.

Vi graderer keisersnitt i tre ulike grader. Planlagt, -haste og katastrofekeisersnitt. Ved de to første formene er spinalbedøvelse førstevalget, altså et stikk i ryggen. Dette er en skånsom bedøvelse som gir lite bivirkninger, og er bra for både mor og barn. I tillegg vil mor da være så våken at hun kan få babyen på brystet etterpå. Dersom narkose blir brukt der, er det oftest fordi situasjonen endrer seg drastisk, eller en sjelden gang fordi det ikke er mulig å få gitt spinalbedøvelse. Det kan være tilfelle ved trange forhold i ryggen hos veldig voksne kvinner (over 40), eller hvis man er ryggoperert og har satt inn skruer og plater. Det stikket som de fleste er så redde for, er en ganske tynn nål, og mor får oftest først et stikk med lokalbedøvelse med tynn nål, så de aller fleste er veldig overrasket over hvor greit det er. Ved epidural, som man kan få under fødselen, brukes en tykkere nål fordi man skal inn i et annet rom i ryggmargen. De fleste fødende bryr seg mildt sagt ikke om dette stikket, tross større nål.

Det du sier om at du har hatt en dårlig opplevelse med med nålen som barn, kan jeg tenke meg er fordi de har tatt en spinalvæskeprøve av deg som barn for å finne ut om du hadde hjernehinnebetennelse eller lignende, og da brukes det en litt større nål.

Katastrofekeisersnitt er sjelden, men brukes når mor eller barn er i alvorlig fare, og da gies det narkose for å få ut barnet fort. Denne prosedyren er vi drillet på, og det går veldig bra. Det som er synd, er at det tar tid å bli ordentlig våken etterpå, og at man kan miste litt tid sammen, men i det store og hele er det viktige at alt går bra til slutt.

Det aller viktigste er å fokusere på at kvinnekroppen er laget til fødsel :) Hvis vi må ha ekstra hjelp, er det bedre å være glad for at den finnes, og at det går bra. Vi er heldige, sammenliknet med kvinner i den tredje verden, som dør under fødsel fordi de ikke har de ressursene vi har.

Veldig bra skrevet / forklart! :)
Har ikke vært redd for keisersnitt selv men det er selvfølgelig noe jeg vil unngå. Greit å vite litt mer om det :)
Takk^^

Beklager sent svar.

Det aller viktigste er å fokusere på at kvinnekroppen er laget til fødsel :-) Hvis vi må ha ekstra hjelp, er det bedre å være glad for at den finnes, og at det går bra. Vi er heldige, sammenliknet med kvinner i den tredje verden, som dør under fødsel fordi de ikke har de ressursene vi har.
Tusen takk for svar:) nå ble jeg mye roligere med tanke på den nålen. Du hjalp meg veldig mye å jeg setter stor pris på svaret ditt. Tusen takk:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Back
Topp