Noen andre som delammer?

Gardinstanga

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Noen andre som av ulike grunner også gir litt mme ved siden av mm?

Hva er deres grunner?

Jeg synes fortsatt det er et ekstremt nederlag at jeg ikke får til å fullamme, jeg føler jeg har prøvd det meste nå, men det virker ikke som noe hjelper. Det er bare så kjipt å ligge å amme i 1.5 time til brystvortene skriker også er hun sulten igjen etter 2 minutter.

Hun får ca 90-130 ml mme i løpet av et døgn, så hun får jo noe melk av meg også.

Flere i lignende situasjon?
 
Sniker fra september. Delammet min første. Og nå har jeg en datter på snart 6 uker som jeg prøver å delamme. Men hun er mest interessert i flasken. Selvom jeg har melk. Det har vært skikkelig tøft. Så jeg pumper, gir både mm og mme, og prøver å legge henne til ved hver matstund. Synes det høres ut som din får en del melk av deg :) Det er jo veldig bra! Det er jo fint å kunne gi litt ekstra ved siden av så de blir mette og fornøyde ♥
 
Jeg delammer også. Sliter med at lille kun vil ta puppen med skjold, noe som dermed gjør at han bruker lenger tid på å få ut mat, noe som igjen gjør at han sovner ved puppen hele tiden. Han blir ikke mett ved puppen selv om jeg har melk, og jeg synes det er utrolig kjipt. Forbanner disse skjoldene som ble satt på meg på sykehuset. Har klippet tungebåndet, fått nesespray for å lette utdrivningen og øver hver dag, men han vil ikke :(
 
Jeg delammer også. Sliter med at lille kun vil ta puppen med skjold, noe som dermed gjør at han bruker lenger tid på å få ut mat, noe som igjen gjør at han sovner ved puppen hele tiden. Han blir ikke mett ved puppen selv om jeg har melk, og jeg synes det er utrolig kjipt. Forbanner disse skjoldene som ble satt på meg på sykehuset. Har klippet tungebåndet, fått nesespray for å lette utdrivningen og øver hver dag, men han vil ikke :(

Er i samme situasjon. Bruker også skjold... Vil gjerne slutte, innimellom tar hun puppen uten, men som regel ikke :(

Gir også MME, ca 60-120 sen natt/tidlig morgen slik at jeg skal få sove litt.. Ammer "hele natten". Føler det ikke som et nederlag helt enda, tenker at etterhvert så går det sikkert greit å fullamme :)
 
Her vekslet vi mellom mme, pumping og amming fram til i går. Nå er det to ganger jeg pumpet og vi gir flaske med morsmelk og resten er amming. Endelig grodde sårene på brystvortene mine ferdig i forgårs, men det var etter mye hvile og pauser fra amming i rundt 1 uke +/-. Nå prøver vi dette og ser hvordan det går. Merker jo det er sårt og hun bruker til til å ta brystet, men vi prøver :)

Er ikke noe nederlag å ikke kunne amme fulltid. Alle er forskjellig både mor og barn, så dere må jo finne en balanse som er sunt for dere begge. Er det vi prøver å gå til nå. Blir ikke skuffet om jeg fortsatt må pumpe innimellom for de små pausene for brystvortene eller om vi må gå tilbake til mme.
 
Last edited:
Her "koseammer" vi bare. Har hatt brystreduksjon så det er ikke mye å hente hos meg, dessverre. Men ernæringen hun får fra mme har de næingsstoffene hun trenger (må seff gi tran etterhvert da), de dråpene hun får av meg har antistoffer i seg, så da har jeg bestemt meg for at jeg må bare akseptere at slik er det, og hun har det godt fordet. Vi fortsetter slik så lenge dette er en kosedtund for henne :)

Og jeg må si at det å delamme er ikke et nederlag, det er en kjærlighetserklæring til den lille! Å holde på dobbelt opp med flaske og pupp er ikke en lettvint løsning, det krever mye innsats (og masse oppvask:p)! Men ved å delamme sørger dere for at babyen både får i seg næringen den trenger (for ernæringsmessig klarer mme å imitere mm veldig bra) samtidig som babyen får masse antistoffer av dere! Så det er å gjøre en kjempegod mammajobb i mine øyne!
 
Jeg får ikke nok melk rett og slett. Hadde ikke melk med forrige heller, men denne gangen har det vært litt å hente.
Prøvde å fullamme de to første ukene, men da gikk hun ikke opp noe i vekt. Begynte å gi litt mme. Utviklingen har vært at hun selvfølgelig vil ha flaske, fordi hun må jobbe veldig mye for å få ut melka i puppene. Jeg har ekstremt treg utdrivningsrefleks.
Nå er hun snart 6 uker, og for to dager siden bestemte jeg meg for å droppe det og kun gi mme. Lille vil ikke ha pupp lenger, og jeg orker ikke å styre med pumping i tillegg. Klapper heller meg selv på skulderen og sier meg fornøyd med at hun fikk 5 uker med morsmelk:)
 
Lillesnupp må ha veldig store mengder mat pga medfødt hypotyreose, og jeg har ikke sjans til å produsere nok enda. Hun skal ha mat hver tredje time døgnet gjennom, og slik vi gjør det nå så ammer jeg henne i 10 minutter på hvert bryst først, før samboer tar over med sprøytemating med MME. Mens han gir det pumper jeg en halvtime, og så får hun resultatet av pumpingen på neste mating.

Jeg har et håp om å kunne fullamme når hun er nede på normalt matbehov ift alderen, så det er derfor vi gjør det på denne måten. Vi må vite at hun får i seg nok, og siden jeg ikke er komfortabel med å bli veid og funnet for lett (bokstavelig talt, alternativet er å veie før og etter hver amming) får hun nå hele dagsbehovet i MME, og så er alt hun får fra meg bare en bonus.

Jeg har heldigvis verken såre nipples eller vondt på annet vis, og lille har flott teknikk og sugegrep, så forhåpentligvis retter det seg etterhvert. Hvis ikke blir det folk av henne uansett! :)
 
Sniker fra august. Delammet hele veien bortsett fra tre dager med fullamming før brystbetennelse da lille var tre uker. Mens betennelsen varte fikk hun pumpemelk og mme, tok rundt to uker før hun tok puppen igjen. Blir dessverre mer og mer mme for hver uke som går. Nå er hun snart ti uker og jeg håper å kunne fortsette delammingen iallefall til hun er fire måneder, men mulig det blir vanskelig ettersom hun alltid har foretrukket flaske.
 
Back
Topp