Noen alenemødre som har fått boliglån?

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Jeg bor nå i en leilighet som jeg eier sammen med min eksamboer. Skal bo her fram til sommeren og da skal vi selge den. Har ikke særlig lyst til å gå tilbake til leiemarkedet, men vil kjøpe meg noe eget. Men er så usikker på om jeg vil få lån i banken. Er ferdigutdannet lærer til sommeren og kommer til å tjene ca 340 000,- i året fra høsten av.

Så er det noen alenemødre her som har fått innvilget boliglån. Veldig fint om dere kan skrive litt om hvor mye lønn dere har og hvor mye lån dere fikk. Var det vanskelig å få lån som alenemor? Hvordan går man frem? Er Husbanken et alternativ?
 
Jadda.. jeg fikk boliglån på 1,2 mill.. og da hadde jeg itillegg ca 150.000 i lån fra før. (bil og studielån)
Hadde da ei inntekt på ca 320.000. Dette er inkl OS, Barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn.
Men jeg er regnskapsfører da.. og slengte i bordet et budsjett hun bankdama bare måpte til...[8D]
 
ORIGINAL: lykkepillen

Jadda.. jeg fikk boliglån på 1,2 mill.. og da hadde jeg itillegg ca 150.000 i lån fra før. (bil og studielån)
Hadde da ei inntekt på ca 320.000. Dette er inkl OS, Barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn.
Men jeg er regnskapsfører da.. og slengte i bordet et budsjett hun bankdama bare måpte til...[8D]


Hos meg kommer barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn i tillegg. Regner med jeg ikke får noe mer OS pga inntekten er såpass høy! Mulig jeg får noe egenkapital etter salg av leiligheten jeg nå bor i. Håper så inderlig på lån[&o]
 
ORIGINAL: Siljemor_82

ORIGINAL: lykkepillen

Jadda.. jeg fikk boliglån på 1,2 mill.. og da hadde jeg itillegg ca 150.000 i lån fra før. (bil og studielån)
Hadde da ei inntekt på ca 320.000. Dette er inkl OS, Barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn.
Men jeg er regnskapsfører da.. og slengte i bordet et budsjett hun bankdama bare måpte til...[8D]


Hos meg kommer barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn i tillegg. Regner med jeg ikke får noe mer OS pga inntekten er såpass høy! Mulig jeg får noe egenkapital etter salg av leiligheten jeg nå bor i. Håper så inderlig på lån[&o]

Vel.. Man kommer langt med å vise hvor betalingsdyktig man er.
Banken bruker ofte den der 3xinntekten regelen.. og tar utgangspunkt i SIFO budsjettet.. og det er helt vilt. Derfor satt jeg med ned og gravde frem alle REELLE utgiftene jeg hadde, på ALT.. (mat også ja) De utgiftene jeg hadde den dagen jeg ba om lån, og utgiftene jeg visste jeg kom til å få som eier av et hus. jeg tok også å beregnet skatteprosenten min annerledes, siden jeg da ville sitter igjen med mer utbetalt. Dette gjorde at jeg fikk 5xinntekten min i lån totalt.. Og DET er det ikke mange som ville gitt en alenemor tror jeg...[8D]
Poenget mitt her er å komme godt forbredt i banken. Da kommer du mye lengre..
Jeg fikk forresten ikke lån i husbanken pga for lav inntekt.. Og det er jo nettopp oss med lav inntekt som skal FÅ lån der..
Uansett.. jeg ville hørt med banken først..
 
Jeg fikk nei i banken(eller de tilbød 450 000[8|]). Venter på svar fra Husbanken, men det tar tid...
Med lønn og stønader så har jeg nesten 400 000 i året, har noe egenkapital+ at jeg har kausjonister.
Så min erfaring er at banken er streng om dagen... Men jeg gir ikke opp!
 
Jeg har ca 290.000 i året og fikk 1,7 i lån alene[:D]
 
Jeg fikk lån alene før jeg fikk barn, bytta leilighet sammen med x'n da vi fikk A (lån basert på min inntekt alene, da bf var uten jobb) og tok glatt over det lånet alene da vi flytta fra hverandre.
Tok opp 1,1mill har studielån på ca 200 i tillegg...

Henger meg på lykkepillen her: FORBERED DEG!!!
Jeg hadde nok ikke like detaljert budsjett første gangen jeg kjøpte, men jeg hadde ett tall jeg kunne komme med "Dette har jeg igjen i måneden til å batjene lån med"
 
ORIGINAL: lene78

jeg har fått besjed om at jeg får minst 3,5 x inntekt. Har funnet noe som gir mulighet for husbanlån - det er utrolig deilig - der er det LAV rente!
Men jeg har 371900 i året, får nok noe os + dobbel barnetrygd os. Banken regnet med dette også i mon inntekt så skrev 400000 da og det var vel mindre enn det jeg hadde sa han.


Hvor mye ligger ca renta til husbanken på?
 
ORIGINAL: Bello

ORIGINAL: lene78

jeg har fått besjed om at jeg får minst 3,5 x inntekt. Har funnet noe som gir mulighet for husbanlån - det er utrolig deilig - der er det LAV rente!
Men jeg har 371900 i året, får nok noe os + dobbel barnetrygd os. Banken regnet med dette også i mon inntekt så skrev 400000 da og det var vel mindre enn det jeg hadde sa han.


Hvor mye ligger ca renta til husbanken på?


Jeg har bundet renta og betaler 3.95 % pr mnd. Nå er det jo ikke husbanken direkte som låner ut penger, men kommunen du bor i som gir deg startlån. Den flytende renten varier litt fra kommune til kommune alt etter som hvor mye kommunen har i påslag på lånet.
 
Jeg fikk startlån i kommunen. Har en årsinntekt (på søknadstidspunktet) på ca 300 000, og fikk låne inntil 1.5 mill.

Ta kontakt med boligkontoret i kommunen din, så hjelper de deg med søknad. Om du får startlån er det mye bedre enn å låne i banken. Renten er som oftest lavere, og du kan få tillskudd på inntil 200 000 som gjør at du slipper å låne 100% av kjøpesummen[:)]
 
Tilskudd? Hva menes med det? Kan jeg spørre hvor mange år du tok lånet på? 
 
ORIGINAL: Bello

Tilskudd? Hva menes med det? Kan jeg spørre hvor mange år du tok lånet på? 

Tilskudd er et lån som nedskrives med 10 % per år uten at du betaler noe for det. Om du selger leiligheten innen en 10 års periode etter at du fikk tilskuddet, må du betale tilbake det som står igjen av tilskuddet. F.eks, hvis du får 200 000 i tilskudd og selger etter 5 år må du betale tilbake 100 000 av tilskuddet. Resten "beholder" du, slik at du forhåpentligvis har egenkapital når du skal kjøpe noe nytt[:)]

Jeg tok lånet på 25 år. Har 1.050.000 i lån, og 200 000 i tilskudd. Betaler 5500 i mnd[:)]
 
Synes det er merkelig at det er så store forskjeller på om man får lån eller ikke. En av dere har 400 000,- i inntekt og ikke fått noe i lån. Andre har over 100 000,- mindre i inntekt og får 1,5 mill i lån[8|] Lønner seg sikkert å sjekke flere banker da!

Får sette meg ned å lage et ordentlig budsjett før jeg tar en bankrunde tror jeg[:)]
 
ORIGINAL: Siljemor_82

Synes det er merkelig at det er så store forskjeller på om man får lån eller ikke. En av dere har 400 000,- i inntekt og ikke fått noe i lån. Andre har over 100 000,- mindre i inntekt og får 1,5 mill i lån[8|] Lønner seg sikkert å sjekke flere banker da!

Får sette meg ned å lage et ordentlig budsjett før jeg tar en bankrunde tror jeg[:)]


Ta uansett kontakt med boligkontoret i kommunen din og søk om startlån! Mange steder er behandlingstiden opptil 1 mnd, og om du ikke får lån i noen banker har du en søknad inne og slipper å vente i evigheter på svar[:)]
De aller fleste får startlån i kommunen/husbanken[:)]
 
Jeg fikk 1,7 i boliglån, fra banken (fikk avslag på startlån fordi det allerede var finansiert)

Jeg søkte om lån når jeg var uten jobb og kun hadde os osv. La alle kortene på bordet om planene fremover.
= hadde planer om å begynne i lære men ikke hadde fått læreplass enda, at jeg ville ha avdragsfritt lån til læretiden var over. og At intekten min når jeg var ferdig ville ligge på minst 350 000 i året.. Bankdama var imponert over bra planlegging. Og ga meg lån selvom jeg satt helt uten jobb.

Men må legge til at det er et vanvittigt stort lån for meg som er 20år, alenemor og lærling. Jeg sliter økonomisk men det går akkuratt rundt. Og det ville jo ikke blitt mye billigere å leid. Anbefaler og ha en plan når du møter banken, og om du skal kjøpe nytt så har du jo sikkerhet i huset.. Det er jo bare å selge om det ikke går.

Jeg fikk ca 7ganger intekten min, og tror ca alle er sjokert over at jeg fikk lån.. Men du har ingenting og tape på å prøve. Vis at du er villig til å leve litt trangt økonomisk og at du har budsjett på at dette vil du klare, så skal det ikke være noe problem.
 
Ser jo at det er mulig for folk som ikke har sååå god inntekt å få lån, er vel snakk om litt velvilje fra banken da de ser at dette er faktisk nøye planlagt og at man har skrevet et budsjett er kjempe lurt!! Det er noe jeg vil gjøre!!
 
Jadda.. jeg fikk boliglån på 1,2 mill.. og da hadde jeg itillegg ca 150.000 i lån fra før. (bil og studielån)
Hadde da ei inntekt på ca 320.000. Dette er inkl OS, Barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn.
Men jeg er regnskapsfører da.. og slengte i bordet et budsjett hun bankdama bare måpte til...[8D]
Jadda.. jeg fikk boliglån på 1,2 mill.. og da hadde jeg itillegg ca 150.000 i lån fra før. (bil og studielån)
Hadde da ei inntekt på ca 320.000. Dette er inkl OS, Barnetrygd, bidrag og støtte til barnetilsyn.
Men jeg er regnskapsfører da.. og slengte i bordet et budsjett hun bankdama bare måpte til...[8D]

Er klar over at denne posten er maaaaaaaange år gammel, men jeg lurer litt på hvordan du skrev budsjettet?
 
Back
Topp