Noen alenemødre her *utdanning*

2for1

Flørter med forumet
som har gått fra jobb og til å begynne på utdanning eller div nav kurs?

Jeg kan ikke fortsette i den jobben jeg har hatt i flere år pga de ikke kan tilrettelegge for meg osv, så etter mye styr, havner jeg nå plutselig på dagpenger pga mye rot fra nav sin side :/

Jeg har ikke gått på skole på mange år og synes det er litt skummelt.

Hvordan gikk dere frem for å begynne i utdannelse?

Håper noen har noen svar til meg, for jeg er litt rådvill akkuratt nå.

Ja, jeg har det. Gikk fra jobb som butikksjef i en interiørbutikk til å begynne på en bachelor i økonomi og administrasjon. Det var vel 7 år siden jeg sist gikk på skole da jeg startet for 2 år siden. 

Hvis du har muligheten så burde du ta en skikkelig utdanning, ikke NAV-kurs. Vi aleneforeldre er utrolig heldige som får en fantastisk mulighet til å få oss høyere utdanning uten å måtte ta opp studielån:)

Hvordan jeg gikk fram?
Jeg søkte på vanlig måte, og ba om tidlig svar fordi jeg måtte flytte med barn.
Snakket med NAV og fikk dem til å godkjenne utdanningen jeg søkte på. 
Søkte barnehageplass og leilighet gjennom studentsamskipnaden på min høgskole.

Fikk barnehageplass i studentbarnehagen og familieleilighet, flyttet inn og begynte på skolen.
Betalte semesteravgift, søkte NAV og skolepenger og reisepenger.

Det hele gikk veldig glatt, og jeg har ikke angret en dag (bortsett fra noen dager i eksamenstiden, hehe).

Takk for svar :)

Jeg tenker jo også at utdanning er bedre enn nav kurs, men ble jo plutselig veldig kort frist til å finne ut av ting..

2for1 skrev:
Takk for svar :)

Jeg tenker jo også at utdanning er bedre enn nav kurs, men ble jo plutselig veldig kort frist til å finne ut av ting..

Bare hyggelig! 

Har du kort frist? 
Når er permisjonen din over?
Hvor lenge har du mottatt overgangsstønad? Man kan utvide OS i inntil to år (hvis jeg ikke tar feil) hvis man er i nødvendig utdanning. Jeg har fått utvidet min i ett år og 3 mnd.
Det er krav om at du ikke har høyere utdanning fra før. 

Jeg hadde nav møte i går og saksbehandleren min vil ha møte med meg igjen i morgen pga han skal på ferie fra fredag av.

Permisjonen min er ferdig og jeg var sykemeldt og jeg skulle over på nav tiltak, men de rotet det til, så da blir det dagpenger..

og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg har jo ikke søkt på skole..så kanskje restetorget er noe... som sagt, jeg er litt rådvill i disse dager. Det er vel ikke bare bare å spørre nav om sponsing til utdannelse..

Edit, min overgangstønad behandling står på vent til jeg får dagpenge vedtak.. jeg har "bare" vært alenemor i tre mnd.. :)

Jeg hadde heller ikke gått på skole på flere år da jeg bestemte meg for å søke.
Nå eller aldri, tenkte jeg, så fikk skepsis være skepsis.
Jeg trodde jeg kom til å dø første skoledag, for jeg er så lite utadvendt, men det gikk bra gitt.
Nå er jeg ferdig med 2 år og jeg hadde angret sååå mye om jeg ikke gjorde dette.
Lever bare en gang, så hvis du virkelig VIL, så ikke tenk på det en gang, bare gjør det.
For mange er det nok en bagatell, men for meg var det et stort steg å ta.

2for1 skrev:
Jeg hadde nav møte i går og saksbehandleren min vil ha møte med meg igjen i morgen pga han skal på ferie fra fredag av.

Permisjonen min er ferdig og jeg var sykemeldt og jeg skulle over på nav tiltak, men de rotet det til, så da blir det dagpenger..

og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg har jo ikke søkt på skole..så kanskje restetorget er noe... som sagt, jeg er litt rådvill i disse dager. Det er vel ikke bare bare å spørre nav om sponsing til utdannelse..

Edit, min overgangstønad behandling står på vent til jeg får dagpenge vedtak.. jeg har "bare" vært alenemor i tre mnd.. :)

Du får jo så å si gratis utdanning som alenemor, så hvorfor ikke?
Hvis du angrer, så sitter du iallefall ikke igjen med et gedigent lån!
Jeg begynte da minste  var 1,5 og største 2,5.
Du kommer ikke til å slite økonomisk, trust me!

Jeg er egentlig klar til å kaste meg ut i det, selv om det er litt skummelt!

Må jo si jeg bekymrer meg litt for økonomien da husleien min er ganske høy, men det er jo virkelig på tide med en utdannelse! :)

2for1 skrev:
Jeg er egentlig klar til å kaste meg ut i det, selv om det er litt skummelt!

Må jo si jeg bekymrer meg litt for økonomien da husleien min er ganske høy, men det er jo virkelig på tide med en utdannelse! :)

Du har rett til bostøtte, det hjelper mye!
Og stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad og reisepenger, stønad til barnetilsyn..
Om det ikke skulle være nok står du fritt til å ta opp studielån, hvor du også får foreldrestipend. Jeg har ikke det, men tror det er ca 8000 kr i mnd, pluss en større pott hver semesterstart;) 
Tar du alt kommer du til å ha utbetalt tett oppi 30 000 kr i mnd. Det er mer enn de aller fleste!

Restetorget er en mulighet! Har du tenkt på hva du vil studere?
Jeg tok økonomi, uten at det egentlig var noe jeg brant for. Med gode jobbmuligheter og grei lønn tenkte jeg at det sikkert var fornuftig, men jeg brant ikke for det. Nå, to år inn i studiet kunne jeg ikke ha valgt annerledes! Jeg må jobbe hardt, men det er veldig moro!

Ellers signerer jeg alt Løsa sa over her, bare at jeg er ganske utadvendt og trygg på meg selv;) 

Man har forresten en helt annen motivasjon etter at man har fått barn også. Det gjelder plutselig ikke bare deg lenger, men fremtiden til det kjæreste du har.

jeg kunne også ha tenkt meg å jobbe med økonomi, da jeg har hatt mye med det å gjøre i jobben jeg har hatt. Har også tenkt på megler, noe som er noe i en helt annen gate!

Det store problemet er at jeg har ikke sett på skolepapirene mine på snart 10 år, så lurer på om jeg må søke på 23/5 regelen.. 

åhh, så mye å tenke på, men jeg vil takke dere for oppløftende ord! Er ikke så lett når man står midt oppi det og ikke har peiling! :)

2for1 skrev:
jeg kunne også ha tenkt meg å jobbe med økonomi, da jeg har hatt mye med det å gjøre i jobben jeg har hatt. Har også tenkt på megler, noe som er noe i en helt annen gate!

Det store problemet er at jeg har ikke sett på skolepapirene mine på snart 10 år, så lurer på om jeg må søke på 23/5 regelen.. 

åhh, så mye å tenke på, men jeg vil takke dere for oppløftende ord! Er ikke så lett når man står midt oppi det og ikke har peiling! :)

om du har generell studiekompetanse så kan du få vitnemålet ditt på den videregående skolen du har gått:) Ikke noe problem om papirene er borte, de har det lagret der!
Økonomi er mye mer spennende enn folk tror, forresten.. Men det man lærer om økonomi i butikk er langt unna det man lærer på høgskolen;)
Klart du får oppløftende ord, du har et hav av muligheter foran deg:)

Åhh, det tenkte jeg ikke på! Da skal jeg se om jeg får tak i dem i morgen! 

Åhh, nå så ting litt lysere ut, takk igjen :)

Back
Topp