noe nytt? ang timer hos jordmor

2 blå 2 rosa

Betatt av forumet
for 1,5 uke siden var jeg på første kontroll hos jordmor, da fikk jeg beskjed om at neste gang skulle jeg komme i uke 25, som ikke er før i januar. syns det var litt lenge til.

de forrige svangerskapene var jordmor timene mye tettere.

hva med dere? når skal dere på neste?

Her hvor jeg bor er det kontroll ca uke8-12 så igjen i uke 16, ul ca uke 18, neste kontroll etter det husker jeg ikke, tror det var ca uke 22.. Så syns det var veldig lenge mellom hver gang for deg.. Kanskje jordmora tenkte at du skulle gå annenhver kontroll hos jordmor og lege?

Så nå at du venter nr 3, kanskje derfor...? Hun tenker at du kan deT meste fra før..? Men det er jo greit å høre hjertelyd og høre at alt er bra forde! :)

*sniker*

Standardkontrollene er som følger:

1. Uke 8-12, utfylling av helskort og blodprøvetaging (som regel hos lege)
2. Uke 17-20, ordinær ultralyd
3. Uke 24
4. Uke 28
5. Uke 32
6. Uke 36
7. Uke 38
8. Uke 40

Som regel går man annenhver gang hos lege/jordmor, men dette velger man selv. Noen steder velger de å ta flere kontroller, noen jordmødre synes det er sent at den gravide ikke skal inn før i uke 24 og tar henne derfor inn tidligere, og noen gravide har behov for flere kontroller, og spør derfor etter det. Men det er altså dette over som er standard.

Jeg fikk ny time om en mnd, så det ikke skulle bli så lenge til neste kontroll :) Og etter neste kontroll er det jo bare 1 mnd til ordinær UL :D

Jeg hadde mitt første 'besøk' hos jordmor sist fredag, og skal tilbake igjen i begynnelsen av november, ca 4 1/2 uke etter første time. Fikk med en liste over når man vanligvis hadde kontroll, men har ikke den for hånden. Uansett var det ikke så lenge i mellom som jeg ser du har fått, men regner med det kan ha noe med at det er nr3? Dersom de to andre svangerskapene har vært normale, kan det ha noe med saken å gjøre. Selv synes jeg det høres fryktelig lenge ut. Er jo greit å få tatt en sjekk, så vil tro det bare er å ringe å be om en time i mellom  :) Lykke til :)

Jeg hadde første kontroll hos legen forrige uke, får UL uke 20/21!
Så skal jeg til jordmor i uke 24 som du har fått beskjed om.
Hvis det ikke er noe spesielt, så er det ikke uvanlig at du følger denne standarden.
Jeg venter også nr. 3.

Syrine skrev:
*sniker*

Standardkontrollene er som følger:

1. Uke 8-12, utfylling av helskort og blodprøvetaging (som regel hos lege)
2. Uke 17-20, ordinær ultralyd
3. Uke 24
4. Uke 28
5. Uke 32
6. Uke 36
7. Uke 38
8. Uke 40

Som regel går man annenhver gang hos lege/jordmor, men dette velger man selv. Noen steder velger de å ta flere kontroller, noen jordmødre synes det er sent at den gravide ikke skal inn før i uke 24 og tar henne derfor inn tidligere, og noen gravide har behov for flere kontroller, og spør derfor etter det. Men det er altså dette over som er standard.

Signerer denne og tenker at du får jo sikkert tilbud om ul i desember en gang? Det regnes jo som en kontroll og da er jo neste i januar igjen. Tror vi husker best slutten på forrige sv.skap for det blir jo oftere mot slutten...ihvertfall det jeg tror er saken for meg.

Jeg var til legen i dag for å få meg en sykemelding, og hun sa at jeg ikke skulle til første kontroll før etter uke 12. synes det er litt vel lenge til egentlig:P Er 7+4 i dag, så lurer på om jeg skal ringe jordmor for å prøve å få time der.. Litt vanskelig å vite hva en skal gjøre når det er første gang..

Venternr3:
Kanskje du skal ringe lege å høre om du får en kontroll før du skal til jordmor? Slik at du får lurt inn en ekstra kontroll mellom de to kontrollene til jordmor.

maibarn12 skrev:
Jeg var til legen i dag for å få meg en sykemelding, og hun sa at jeg ikke skulle til første kontroll før etter uke 12. synes det er litt vel lenge til egentlig:P Er 7+4 i dag, så lurer på om jeg skal ringe jordmor for å prøve å få time der.. Litt vanskelig å vite hva en skal gjøre når det er første gang..

Venternr3:
Kanskje du skal ringe lege å høre om du får en kontroll før du skal til jordmor? Slik at du får lurt inn en ekstra kontroll mellom de to kontrollene til jordmor.

Jeg skal til første kontroll når jeg er 11+5, og jeg tror det er ganske vanlig å vente til slutten av første trimester på første kontroll. Men hvis du har spørsmål så får du sikkert komme inn tidligere.

maibarn12 skrev:

Venternr3:

Kom også på at sist gang hadde jeg endel spørsmål som jeg skrev ned i ei bok etterhvert som jeg lurte på de, så da jeg endelig kom til legen hadde jeg alle spørsmålene nedskrevet for ellers ville jeg aldri husket på de der og da... ;)

Jeg husker jeg blei veldig overrasket sist over at det var så lenge til kontroll nr. 2. Men som nevnt over så er det jo ultralyden i mellom. Og skjer det noe underveis som gjør at du føler du trenger time er det sikkert bare å ringe.

Jeg tror det var slik sist også, for meg. Bare at da hadde jeg første kontroll i uke 12, ikke uke 9, som nå.

Jeg skal gå til JM hver 4-5 uke. Var i går (tirsdag) og skal tilbake den 15 november - altså om 5 uker =)

skal først dit i uke 16 jeg... aner ikke hvor lenge imellom etterpå.. men skal jo på UL etter det også, så jeg synes ikke det er så lenge med uke 25 egentlig da... men det er meg, og jeg er veldig lite stressa med dette svangerskapet merker jeg...

Back
Topp