noe mangelfull 1. kontroll.... andre?

*Pira*

Glad i forumet
I dag hadde jeg første svangerskapskontroll hos lege (resten av svangerskapet skal jeg gå til JM). Den supernøye fastlegen min har slutta, så var hos vikar.

Sist svangerskap sjekka han BT, vekt, noterte høyde, kjente på magen og tok full GU. Tok selvfølgelig også blodprøver og urinprøve hadde jeg levert tidligere.

Denne gangen ble det ikke gjort noe! Det var satt av dobbelt-time siden det ofte tar litt tid, men jeg var inne i 5-10 min! Han ba meg fylle ut helsekortet mens han skrev henvisning til blodprøver og til UL, så ønsket han meg god sommer...
Blodprøvene må jeg tilbake en annen dag å ta da labben var stengt, men de tar uansett kun blodprøvene.

Er ikke dette litt vel mangelfullt..? Legen virka ny og uerfaren, visste ikke hvor papirene skulle eller noe... Tenkte jeg skulle ringe JM i morra eller over helga å høre hva hun mener. Hun er veldig grei å prate med :)
Men er det noen andre som har hatt så mangelfull 1. kontroll?

Her måler de ikke sf før rundt ordinær ul. Bt, vekt, blodprøver og urin ble tatt på første kontroll i uke 8. Men mange steder har man vel ikke første skikkelige kontroll før uke 12, var kanskje det den legen var vant med?

tror ikke denne legen var vant med noe som helst :p
Dette var/skulle være min første skikkelige kontroll. Den har man hos lege i uke 8-12 her. jeg er 10 uker i morra.

SF-mål tar de ikke før i uke 24 eller noe sånt, men sist kjente legen på magen på første kontroll likevel. om det var livmora eller organene generelt han kjente på, vet jeg ikke.
Men det skal jo noteres vekt før svangerskap på helsekortet, og BT skal vel alltid tas? Litt seint å ta vekt før svangerskap i uke 15, som er tidspunktet for min første JM-time:p
Jeg bor på samme plass nå som sist, så fryktelig rart at legen sjekka alt mulig rart sist, og ingenting nå, selv om det ikke var samme lege :p Var nesten to uker tidligere til kontroll sist. 

Jeg synes det var litra og dårlig.. Jeg var selv inne når jeg var ca 9 uker. Målte blodtrykk, tok blodprøver, fylte ut helsekortet, kjente etter livmoren, men kjente ikke så mye da jeg ikke var så langt. også tok hun GU. Ved første svangerskapet mitt gjorde de også alt dette - GU.. Ring jm og hør du, jeg synes det var lite...

Det høres litt rart ut, men det er nok ikke en krise. Du kan jo stikke innom og be de på laben måle BT for deg, det ville hvertfall jeg gjort. BT, vekt, høyde, urinprøve, blodprøver, medisinsk historie og henv til UL har jeg skjønt er det vesentligste. Fikk ikke noen symfysemåling jeg heller. (måtte spørre jeg også etter hva som er vanlig her i går e min kontroll:)

Neida, noe krise er det nok absolutt ikke, formen er veldig fin og jeg finnes ikke bekymra=)
Synes bare det var så rart, og totalt omvent fra sånn det var sist :p
Skrev på helsekortet, men det står jo nesten ingenting på det.
Var å tok blodprøver i dag, så da fikk jeg i alle fall vite at hb var normalt.
Men har jo fremdeles ikke tatt BT, urinprøve, vekt og høye. For alt de vet så er jeg ikke gravid i det hele tatt :p
Dessuten tar JM utgangpunkt i at legen sjekker alt det når hun setter meg opp på neste kontroll osv.
Henvisning til UL skrev han heldigvis, og jeg føler kanskje at det var det viktigste, hehe=)

Er det vanlig å ta gu under første kontroll altså? I såfall, hvorfor? Jeg gjorde ikke det sist jeg var gravid..

lisa91 skrev:
Er det vanlig å ta gu under første kontroll altså? I såfall, hvorfor? Jeg gjorde ikke det sist jeg var gravid..

Noen tar det, andre ikke. Tok det sist, men det var nok mest fordi legen så at det var tid for det, så han spurte om jeg ville ha det i samme slengen =)
Så at det ikke ble det denne gangen gjør ingenting :p

Var ikke noe særlig mer som ble gjort på mitt første kontroll. Fylle ut pappirene og blodprøve :)

Back
Topp