Noe jeg funderer over..

LF<3

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Februarhjertene2017
Hvordan kan det ha seg slik at man er svanger i 9 mnd eller 40+2?
Jeg får liksom ikke helt 40 uker til å bli 9 mnd.

Hvis man regner 9 mnds svangerskap så skulle jeg nå vært 4,5mnd (18 uker) på vei, altså halvveis, men 40+2 er da over 10mnd etter mine beregninger, og man er ikke halvveis før man har passer 20+1...

Jeg forstår det ikke:P Eller kanskje, men da er det de første 4 ukene som ikke er tatt med i beregningen på de 9.mnd...

Noen andre som forstår dette?:P

Det blir jo ikke akkurat 9 mnd nei hehe, og det er jo 40 uker fra første dag i forrige mens, så ungen er jo 38 uker.

Ikke lett å bli klok på :)Jeg blir også over i juni om en skulle telle akkurat 9 mnd. Ikke mange dagene men ja, hvertfall vis jeg skulle telt fra unnfangelse, skulle jeg telt 9 mnd fra første dag i mens blir det vel omtrent riktig, litt for kort faktisk. Så greit å glemme mnd og holde seg til uker på en måte hehe

Jeg teller uker og bryr meg ikke stort at det er litt forvirrende. Men til folk som ikke har barn selv, så forteller jeg ca hvor mange mnd jeg er på vei. For de har somregel ikke satt seg inn i å telle uker. Så spør noen nå hvor langt jeg er på vei sier jeg "snart 4 og en halv mnd." Også er det helt greit for alle. :-P

Kroppen har ikke vært gravid så lenge men det er vel sånn at det regnes fra begynnelsen i en ny syklus. Super innviklet spør du meg:p

Kroppen har ikke vært gravid så lenge men det er vel sånn at det regnes fra begynnelsen i en ny syklus. Super innviklet spør du meg:p

Det er fordi det er 4,33 uker i en måned i gjenomsnitt. Så i virkeligheten går vi nesten 9,5 måneder gravid, men hvis vi ser bort i fra de to første ukene som telles med før befrukting så blir det ca 9 mnd.

Synes det er forvirrende selv jeg. :P

Det er fordi en graviduke er 7 dager, dvs at 4 uker blir 28 dager. Som regel har mnd 30 eller 31 dager ( forutenom februar). Derfor blir "normale" mnd ikke det samme som 4 uker gravid. Skal ikke være lett :) når vi er halvveis på 20 uker er vi 4,5 mnd på vei og ikke 5 det kanskje ville blitt hvis man tenker normal mnd regning fra en normal kalender

Vel, jeg tror jeg må innse at dette er et litt gresk tema for meg:P. Jeg får forholde meg til den datoen jeg får på UL på fredag:) Ellers tror jeg faktisk at jeg sniker meg til å si at jeg er "nesten halvveis" når jeg prater med folk som spør meg. Hehe

Er det ikke slik at man egentlig går gravid 10 kalendermnd?? For 42 uker x7 =294:30=9,8? :) ... Føler meg rett å slett lurt!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp