Noe forhøyet blodtrykk

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg er 27+3 og var på kontroll hos jordmor i dag og hun sa at blodtrykket er gått opp:

2. september var jeg hos legen, da ble det målt til 129/77, i dag var det 137/87. Det laveste var i mai og juni, da 114/72 og deromkring.

Samtidig da jordmor at det ikke er grunn til bekymring per nå, men at jeg skal komme tilbake om en uke for ny sjekk.

Urinprøven var fin.

Men så leser jeg på nett at blodtrykk på 140/90 regnes som forhøyet og fhi.no lister opp 140/90 som et av kjennetegnene på svangerskapsforgiftning, der det andre kjennetegnet er proteiner i urinen.

Jeg beholder egentlig fatningen helt fint over dette, men lurer på om andre har vært i samme situasjon? Er det noe jeg kan gjøre selv for å senke blodtrykket?
 
Jeg er 27+3 og var på kontroll hos jordmor i dag og hun sa at blodtrykket er gått opp:

2. september var jeg hos legen, da ble det målt til 129/77, i dag var det 137/87. Det laveste var i mai og juni, da 114/72 og deromkring.

Samtidig da jordmor at det ikke er grunn til bekymring per nå, men at jeg skal komme tilbake om en uke for ny sjekk.

Urinprøven var fin.

Men så leser jeg på nett at blodtrykk på 140/90 regnes som forhøyet og fhi.no lister opp 140/90 som et av kjennetegnene på svangerskapsforgiftning, der det andre kjennetegnet er proteiner i urinen.

Jeg beholder egentlig fatningen helt fint over dette, men lurer på om andre har vært i samme situasjon? Er det noe jeg kan gjøre selv for å senke blodtrykket?
Jeg fikk også noe forhøyet blodtrykk i svangerskapet. Uten protein i urinen. Det er helt riktig som du har lest på Internett. Det er en del livsstilsråd som kan hjelpe med å senke blodtrykket, men det er ikke noe som kan hjelp som gravid og evt hindre utvikling av sv.forgiftning. Jeg brukte unormal lang tid på å få ned blodtrykket etter svangerskapet også, å legen sa at jeg livsstilrådene ikke var noe poeng for meg da jeg ikke har høy bmi er normalt sunn å frisk osv.
Her ble det tilslutt svangerskapsforgiftning men det tok lang tid fra første litt høye måling. Jeg ble også satt på blodtrykksenkende medisin (som vi etter fødsel konkluderte med at ikke hadde noe effekt på meg). Så mulig det kunne tatt enda lengre tid om jeg hadde fått en annen type blodtrykksenkende medisin.
Med forhøyet blodtrykk et det 50% sjanse for å utvikle svangerskapsforgiftning, så det er fremdeles gode odds for at du unngår det. Uansett så kommer du til å få god og tett oppfølgning fremover og det er jo en bra ting uansett.
 
Tusen tall for langt og godt svar. Fint å høre din erfaring, det setter jeg pris på! Tar det med meg, så får vi se det an neste uke :)
 
Jeg er litt som en duracellkanin, alltid vært det. Og siden kroppen og formen er god, strever jeg med å sette meg ned :joyful: Jaja, får øve meg…
 
Jeg hadde høyt BT på kontroll i uke 24. Da hadde jeg stresset mye den siste tiden med planlegging av flytting + masssssse papirarbeid og telefonsamtaler med politi/forsikringsselskap ifm stjålet bil. Sov lite.
Fikk streng beskjed om å ta det med ro - sove/slappe av mer. Delegere arbeidsoppgaver til samboer. Se på tv/lese bok. Og ti dager etterpå var BT tilbake til perfekt nivå :happy:
 
Skal til kontroll i morgen, men kommer til å være tidlig ute og sitte i ro på venterommet. Forrige uke gikk jeg fra et møte på jobb, i hurtig tempo, opp fem etasjer, etc. Og JM sa jeg kunne snakke med henne mens hun målte? Legen sa fire uker før at jeg ikke måtte snakke...?
 
Skal til kontroll i morgen, men kommer til å være tidlig ute og sitte i ro på venterommet. Forrige uke gikk jeg fra et møte på jobb, i hurtig tempo, opp fem etasjer, etc. Og JM sa jeg kunne snakke med henne mens hun målte? Legen sa fire uker før at jeg ikke måtte snakke...?
Det er riktig at en skal slappe av og være stille osv. men det med snakking utgjorde minimal forskjell hos meg. Men jeg fikk en forskjell på + - 5-10 (på overtrykket om jeg slappet av på forhånd).
 
Får prøve å gå fra jobb i cirka god tid i morgen, men det er vanskelig når noen "bare" må ha tak i deg når du er på vei ut... Håper alt er bra i morgen!
 
Jeg har også fått noe forhøyet et par ganger. Da var det fordi jeg hadde forta meg eller gått trappa og snakket samtidig :) jordmor her målte alltid to ganger etter hverandre om målingen ble unormalt høyere.
Lykke til med måling i dag ❤️ Heldigvis ting man kan gjøre dersom blodtrykket skulle stige, feis roe ned/sykemelding og medisiner (vet dog ikke hvilket nivå man er over på da), men har venninner som har hatt for høyt blodtrykk allerede før oul men fått det lavere med medisiner og ro og hatt et vellykket svangerskap som gikk til termin.
 
Jeg har også fått noe forhøyet et par ganger. Da var det fordi jeg hadde forta meg eller gått trappa og snakket samtidig :) jordmor her målte alltid to ganger etter hverandre om målingen ble unormalt høyere.
Lykke til med måling i dag ❤️ Heldigvis ting man kan gjøre dersom blodtrykket skulle stige, feis roe ned/sykemelding og medisiner (vet dog ikke hvilket nivå man er over på da), men har venninner som har hatt for høyt blodtrykk allerede før oul men fått det lavere med medisiner og ro og hatt et vellykket svangerskap som gikk til termin.
Hei,

Ja, jeg tror jo det rett og slett var dagen og ikke "meg", så får vi se i dag.

Er så skrekkelig dårlig på å ta det rolig, men får øve på det om det blir behov for det.
 
Jeg hadde også litt forhøyet blodtrykk fra ca uke 34 tror jeg det var. Hadde noen ekstra kontroller, men blodtrykket gikk litt ned med mer ro/hvile og mindre arbeidsbelastning. Jeg endte likevel med alvorlig svangerskapsforgiftning etter fødsel og gikk på blodtrykksmedisiner en måned etter fødsel før det normaliserte seg. Hos meg slo urinprøven ut veldig sent, og jeg hørte på jordmorpoddens episode om svangerskapsforgiftning at urin ikke nødvendigvis slår ut heller.

Det er lite du kan gjøre for å forebygge, men mine tips er å roe godt ned («sitt mer på rompa» som min jordmor sa), samt vær obs på rask økning av vann i kroppen, og ha lav terskel for å ringe helsestasjon dersom du føler deg «rar» i kroppen.
 
Takk for svar! Jeg føler jo at jeg er i god form, det eneste som bekymrer litt, og som jeg skal spørre om i dag, er at det er noe smertefullt i mellomgulvet på den ene siden, tenker da på smerter der som en del av symptombildet. Krysser likevel fingrene for at alt er bra.
 
Takk for svar! Jeg føler jo at jeg er i god form, det eneste som bekymrer litt, og som jeg skal spørre om i dag, er at det er noe smertefullt i mellomgulvet på den ene siden, tenker da på smerter der som en del av symptombildet. Krysser likevel fingrene for at alt er bra.

Lurt å nevne alt du kommer på, så blir der notert og du slipper å tenke på om det kanskje er eller ikke er noe :)
Jeg har alltid hatt veldig vondt på den ene soden ved mellomgulv/ribbein. Husker ikke nå om det var Venstre eller Høyre side. Men samme i begge de siste svangerskapene fra rundt uke 25 når magen begynte å ta litt plass. Det var strekk i noen muskulatur her.
 
Ja, slik det kjenner ut. På ryggen veksler det mellom å sitte i muskel på høyre og venstre side, foran er det kun på høyre side
 
Passet på å gå fra jobb i god tid og tok heisen opp. Blodtrykket var fint, tilsvarende det det har pleid å være. Ikke proteiner i urinen.

Fikk overtidsskjema, litt sent? Pga alder og marginalt feste, skal jeg til trivselskontoroll i 41+0, om han ikke er født før da. Måtte påpeke overfor jordmor at jeg er mellom 35-40, hun krysset av som om jeg er under 35. Tar alle kompliment jeg kan få :joyful:
 
Back
Topp