No knead bread - i ovnen!

Dragemamma

Forumet er livet
*MIA*
Nå er jeg veldig spent.

Det er ganske lenge siden jeg for første gang hørte om No knead bread, men jeg har liksom ikke klart å rote meg til å prøve å lage det.

Om du heller ikke har laget det før kan jeg si at det er et eltefritt brød.
Man rører sammen ingrediensene, legger på lokk/plast på bollen og lar den stå i 17-20 timer. Så deigen kan settes på kvelden også kan du gjøre resten etter jobb dagen etter.
Dagen etter tømmer du ut deigen på et bakepapir med mel på. Bretter det fra fire kanter, ett par ganger og lar det stå i 2 timer for å heve.
Etter 1,5time setter man på ovnen og setter en jerngryte med lokk, eller annet ildfast med lokk, inn i ovnen og varm opp til 250*C.
Når deigen har hevet ferdig tar du ut gryta fra ovnen, lemper/sklir/heller deigen over i gryta og sett gryta inn i ovnen igjen.
Etter 30 min - sett ned temp til 220*C og ta av lokket.
Etter nye 15 min tar man formen ut av ovnen, og legger brødet over på en rist til avkjøling.

Mitt brød har stått i ovnen i nesten 30 min nå.
Foreløpig har jeg ikke følt at det har vært noe arbeid med det. Det eneste er at det må være plass til å la ett bakebrett stort område på benken/bordet være til etterheving i to timer.

2 min på å måle opp og blande ingrediensene.
1 min på å "brette" deigen.
1 min totalt på å sette på ovnen, sette gryta i, ta gryta ut og deigen i gryta igjen.

Ellers er det bare stå i ro eller i ovnen tid :)
Passer meg bra :)

Spent på om jeg får det til da!

Jeg har valgt å lage en med litt grovt mel og frø, så om dette ikke virker så skal jeg prøve meg på ett lyst brød :)

Jeg har bakt det mange ganger med suksess, så enkelt og greit.
Spesielt når vi har gjester er det greit å slenge sammen det brødet.

Dette er såå enkelt og godt
Jeg heller faktisk bare den hevede deigen rett i den varme gryta, uten å "brette" den først. Funker strålende det også :)

Tror faktisk dette må lages til helgen!

Mitt satt seg fast nede i gryta :(
Men etter en liten kamp så vant jeg over det meste, mens skorpa i bunnen satt igjen.

Det ble litt mørkt også, så må skru ned temp litt neste gang. Men tror du det var det som gjorde at det satt seg fast?

Skal man ikke kunne bruke alle typer ildfaste former?

Dette er såå enkelt og godt
Jeg heller faktisk bare den hevede deigen rett i den varme gryta, uten å "brette" den først. Funker strålende det også :)

Tror faktisk dette må lages til helgen!

Se det ja! Så om jeg vil slippe unna enda ett minutt så kan jeg det :)

Jeg må nok sette en deig i ettermiddag som jeg kan ta etter en liten jobbdag i morgen. Om det blir bra så skal jeg ta det med meg dit vi skal i bursdag på lørdag :)

Jeg har alltid gryta i ovnen ca 20-30 min på 250 grader før jeg heller deigen i. Tror dette kan ha litt å si, slik at den ikke brenner seg..

Jeg har alltid gryta i ovnen ca 20-30 min på 250 grader før jeg heller deigen i. Tror dette kan ha litt å si, slik at den ikke brenner seg..

Jeg varmet opp ovnen mens gryta sto i jeg.
Tenker du at jeg bør vente til ovnen er 250 grader før jeg tar tia (20-30 min) ?

Jeg bruker også å sette den inn i kald ovn, så det burde ikke ha noe å si.. så lenge den er varm nok når du heller i deigen tenker jeg.

Jeg bruker også å sette den inn i kald ovn, så det burde ikke ha noe å si.. så lenge den er varm nok når du heller i deigen tenker jeg.

Oki.

Prøver igjen i morgen ettermiddag tenker jeg.

Tror du det kan hjelpe å ha rikelig med mel i bunnen av gryta?

Kan sikkert hjelpe med litt ekstra mel :) hvilken type gryte bruker du?
Har en le creuset gryte jeg bruker, og har ikke hatt behov for noe ekstra mel etc i den...

Har en le creuset gryte jeg bruker, og har ikke hatt behov for noe ekstra mel etc i den...

Høyang polaris står det under.
Skal hive i en del mel i morgen. Gleder meg allerede til å se resultatet.

Hadde brødet nå til lunch - supergodt :)

Nå blir det blomkålsuppe (hjemmelaget selvsagt) med dette brødet til til middag :)

Det hørtes ut som mye jobb :P Går så bra å bake brød nå som jeg har fått kjøkkenmaskin ;)

Hehe, disse type brødene slår brødbakemaskinen sine når som helst ;) ...og ikke er det så omstendelig som det kanskje høres/ser ut som.

Ooo oppskrift? :-D

Back
Topp