Nisse på julaften?

Baby_2019

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
Hei! Nå er det kanskje ikke så farlig i år siden eldstejenta bare er snart 2, men er dere vant til at det kommer nisse på julaften?

Mine foreldre sa alltid at nissen kom på natta og de slapp dermed ganske billig unna. Jeg trodde det var slik det var for alle, så det gjorde meg ingenting. Vi bodde ved en traffikert vei så jeg hadde ingen venner i nærområdet utenom bhg før jeg ble 6, så mulig jeg slapp å høre mye om det fra andre.

Litt usikker på om vi skal gidde å innføre tradisjon på at nissen kommer på dagtid på julaften fra neste år av. Noe av problemet er at vi ofte er bare meg/oss (av og til jobber mannen i nordsjøen), dattera vår og mine foreldre som overhode ikke er vant med denne tradisjonen. Fra neste år joiner jo lillebror men.

Er det verd det eller holder det at nissen kommer på natta? Ser for meg at det kan utgjøre et ekstra stressmoment å ordne dette med nisseno_O

Jeg var livredd nissen da jrg var lita, de fæle maskene! Jeg har ikke lyst til å innføre besøk av nisse for mine.. Men mini på 4 begynner å bli veldig interessert så får se hva vi gjør..

Da vi feiret jul hos pappa med hans side av familien ringte nissen på døra og satte igjen en sekk med gaver i gangen, det syntes jeg var veldig spennende, så har lyst til å få med mannen på bor sånt, spesielt siden vi skal feire hos oss for første gang i år ☺️

Vi hadde nisse på julekvelden helt til jenta mi var stor nok til å forstå hvem det var som gjemte seg bak maska. Det var like stor stas hver gang. Hun sang for nissen, fikk en klem og noen gaver som var "fra nissen". Tror vi holdt på til hun ble 5 år. Vokst opp med det selv.

Vi har nisse, bare min bror..så er ikke det store greiene.

Vi hadde begge deler da jeg var liten, gikk bra der også ;)

Vi hadde alltid nissen på besøk da jeg var liten, så vi kommer til å ha det med våre barn også. Guttungen synes det er kjempestas, og litt skummelt :)

Sniker:-)

Jeg har vokst opp slik som deg. Vi fikk beskjed at nissen kom på natten etter vi hadde lagt oss( ser i etterkant at det sikkert også hjalp foreldrene mine å få spente unger i seng før juleaften)

Og mamma brukte å noen ganger lage «bevis» på at nissen hadde vært der. Feks skomerker i snøen , at han hadde «spist» grøten vi hadde satt ut til han kvelden før etc

I familien til mannen min har de brukt å ha nisse på juleaften og de små på den siden har ALLTID vært vettskremt den julenissen. Så jeg har aldri forstått helt hvorfor de skulle tviholde på dette når ungene starter å hylskrike med en gang nissen kommer inn.

Nå har barna på den siden av familien startet å bli litt store så jeg håper vi kan droppe den delen om vi skal feire jul sammen med de senere. Det har også vært så mye styr å stress i forkant av julefeiringen når vi har vært sammen med de fordi det er ingen som har ønsket å leke julenisse så det blir mye styr for å overtale noen til det.

Nei, da synes jeg faktisk det er bedre slik som jeg og du er vokst opp med;)

Vi har nisse noen julaftener, men ikke alle. Vi hadde ifjor, men ikke i år :)

hmm låter ju som en genial idé. Jag syns hele nissemaset är bara styr. Lurer på om jag kan få med mig mannen på den idéen där.. Tåls att ta opp alltså!

Back
Topp