Noen som vet om de skal ta nipt test enda? Regner med vi skal, pga forrige sv.skap og alder..men har ikke sjekket noe mer enda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Fikk du dekt sist eller ordnet dere selv?Ja, her blir det NIPT som sist![]()
Får det dekket grunnet alderFikk du dekt sist eller ordnet dere selv?
Skal dere reise til Danmark da?Vi planlegger nipt. Får det dekket offentlig i Norge, men vi velger å ta i Danmark pga bredere analyse.
Kan du fortelle litt mer om den prosessen?Vi planlegger nipt. Får det dekket offentlig i Norge, men vi velger å ta i Danmark pga bredere analyse.
Noen som vet om Bærum sykehus eller Ullevål (OUS) gjennomfører tidlig ultralyd i romjulen?Er over 35, så får det offentlig, men står i brevet fra Ullevål at timen til tidlig ultralyd blir mellom uke 12 og 14. Skulle egentlig gjerne fått tatt det før jul. 12 uke (11+0) starter for meg 24.desember. Tenkte på å bytte til Bærum, men ser på nettsiden at de også tidligst gjør det fra 11+0. Så vet ikke helt hva jeg gjør. Hvis jeg vil gjøre det før jul må jeg vel gjøre det privat?
Noen som er i lignende situasjon? Noen som har fått tidlig ultralyd og nipt før 11+0 på sykehus i eller nærheten av Oslo?
Offentlig tul er vel fra tidligst 11+0, så det tviler jeg på. Jeg kunne potensielt fått time 19.12, men har selvsagt fått time 2.01, når jeg er 13+0Er over 35, så får det offentlig, men står i brevet fra Ullevål at timen til tidlig ultralyd blir mellom uke 12 og 14. Skulle egentlig gjerne fått tatt det før jul. 12 uke (11+0) starter for meg 24.desember. Tenkte på å bytte til Bærum, men ser på nettsiden at de også tidligst gjør det fra 11+0. Så vet ikke helt hva jeg gjør. Hvis jeg vil gjøre det før jul må jeg vel gjøre det privat?
Noen som er i lignende situasjon? Noen som har fått tidlig ultralyd og nipt før 11+0 på sykehus i eller nærheten av Oslo?

Nei, vi bestiller blodprøvekit. Har gjort det før, er veldig enkelt å greitSkal dere reise til Danmark da?
Det kan jegKan du fortelle litt mer om den prosessen?
Hva koster det å ta det der?Vi planlegger nipt. Får det dekket offentlig i Norge, men vi velger å ta i Danmark pga bredere analyse.
Jeg har time til ultralyd på sykehuset når jeg er 9+2, regnet basert på EL. Men det er fordi jeg på det tidspunktet er 12+2 uker på papiret. Siden syklusen min er 47 dager lang, så var det sånn 7 uker siden jeg hadde hatt mensen da jeg fikk positiv graviditetstest. Og selv om jeg gjorde greie for den rare syklusen min på første svangerskapskontroll, valgte legen å regne fra første dag i forrige mens.Offentlig tul er vel fra tidligst 11+0, så det tviler jeg på. Jeg kunne potensielt fått time 19.12, men har selvsagt fått time 2.01, når jeg er 13+0![]()
Selv tror jeg at jeg skal ta privat UL rundt uke 14, siden det er veldig lenge å vente mellom uke 9 og uke 18.Vi vurderer å ta NIPT på denne klinikken i starten av desember.Det kan jegVi har tidligere bestilt fra https://www.ultralydklinikken.dk/ og kommer til å bestille derfra igjen. Skal ta utvidet panoramatest. Kan tas fra 9+0, men jeg venter noen dager til tenker jeg, for å være sikker på at det er nok av fosterets DNA i blodet.
De sender deg et kit i posten, du får tatt blodprøve her i Norge (jeg har en sykepleiervenninne som har tatt for meg, men noen går via fastlege) og returnerer prøven med DHL (frakt er inkl. i prisen). Blodprøven kan oppbevares inntil en dag i kjøleskapet mener jeg, jeg hadde den over natten sist hvert fall. Prøven sendes til USA og blir analysert der. Mener å huske at de ringte meg med svar etter ca. 7-10 dager sist.
Reiser man til DK, tar de ultralyd også til samme prisen.
Vi skal på konsert i København på det tidspunktet, og da er jeg 9+5, så det bør være innafor. Men det koster en del, da ...Ca 8500 NOK.Hva koster det å ta det der?
Passer jo perfekt! Hadde jeg hatt en «ekstra» unnskyldning for å reise til København, hadde jeg uten tvil tatt prøven fysisk der. Da får man jo ultralyd inkludert og slipper å styre med å få noen til å ta prøven, samt sending.Vi vurderer å ta NIPT på denne klinikken i starten av desember.Vi skal på konsert i København på det tidspunktet, og da er jeg 9+5, så det bør være innafor. Men det koster en del, da ...