NIPT

Månelilje

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberskattene 2023
Jeg snakket med noen som hadde fått positiv NIPT-test og endte opp med indusert abort i uke 18. Og jeg tenkte- det var da veldig sent! Men så sent kan det bli hvis man får NIPT sent i uke 13- og så må man vente minst 10 dager på svar- og så må man vente på forstervanns- eller morkakeprøve. Og når man får resultatet av det, så skal man i nemd, og så til slutt får man time til selve aborten.

Jeg må si at det fikk meg til å tenke litt på alt dette. Hvorfor kunne man ikke fått NIPT av det offentlig i uke 10 eller 11 (som man kan privat)? Da hadde man spart noen verdifulle uker hvis man skulle være så uheldig å få dårlig resultat.

Ja, akkurat dette provoserer meg for tiden!
Jeg har fått time til 13+3 og det synes jeg er altfor sent. Normal svartid var 10-14 dager sa de på sykehuset. Da er jeg i verste fall 15+3 før jeg får et svar.

Har derfor bestilt fra ultralydklinikken.dk som jeg skal ta neste uke 10+4. Normal svartid var 7-10 dager sa de der. Da vil jeg forhåpentligvis få et svar når jeg er rundt 12 uker.

Så her skiller det 3-4 uker på når man får svar og det skjønner jeg ikke at kan være nødvendig.

Ja, det er grusomt! Jeg fikk og time for Nipt på uke 13. altså om en hel mnd, men jeg var innstilt på å få time nå som er jeg i uke 10. for helst å nå abortfristen innen uke 12.

Jeg tror nesten de gir Nipt så sent fordi de håper at vi ikke orker å ta abort allikevel ved kromosom feil… forrige graviditet bestilte vi Nipt fra Danmark og det fungerte fint. Og nå kan man få det privat. Men synes 7400kr er mye, når det offentlige egentlig skal gi det gratis. Har ikke mye penger med baby uten barnehageplass, stopp i foreldrepenger, og ny graviditet.

Tidligst Uke 11+6 gjør de det offentlig. De sier det er pga at det skal være da i forhold til ul, men i realiteten kunne man tatt nipt blodprøven lenge før. Egentlig allerede fra uke 6 eller 8 tror jeg

Det hadde vært fint. Alt tar tid. Ukene går fort. Det kan skje feil også, feks en henvisning som blir borte eller en prøve som må tas på nytt.

Jeg hadde tidlig UL 13+1. Det var avvik og jeg fikk derfor NIPT. Det ble sendt henvisning til riksen, men den kom aldri igjennom. Jeg fikk høre at riksen skulle ta kontakt med meg dagen etter, men det skjedde aldri pga henvisningen ikke kom frem. Det tok mange dager før jeg turte å ringe for å «mase». 13+6 ringte jeg. 14+2 fikk jeg time på riksen. I vårt tilfelle var det såpass alvorlig at det ikke var noen vits å vente på svaret på NIPT. Det tok 20 dager før vi fikk svaret på den. Den var negativ. Tenk om vi skulle gått igjennom fostervannsprøve eller morkakeprøve i tillegg.. Jeg hadde nærmet meg halvveis.

Jeg hadde svangerskapsavbrudd 14+5(møtte ingen nemnd). Ut kom det en baby som kun manglet lengde og vekt. Alt annet var på plass: øyne, ører, nese, munn, armer og bein, 10 fingre og 10 tær. En vakker englejente.

Sniker... Det er en av grunnene til at jeg selv velger NIPT fra Danmark. Tar den da ila uke 9, og får svar ca uke 11. Får i alle fall utelukket noe..! Man må jo ta det i forhold til ultralyd uansett, og jeg var selv litt sånn.. at jeg synes det var kjedelig å få UL så sent som 13+1, men.. alt var fint her ❤️

Ille at det offentlige tilbyr NIPT så sent… Svangerskapsomsorgen og barselomsorgen i Norge er så på trynet, og utviklingen går helt feil vei… :sorry:

Jeg er 30, så får ikke NIPT gratis, men jeg skal gjøre det privat i Norge når jeg er 10+4 (10+1 basert på el)..

Ille at det offentlige tilbyr NIPT så sent… Svangerskapsomsorgen og barselomsorgen i Norge er så på trynet, og utviklingen går helt feil vei… :sorry:

Jeg er 30, så får ikke NIPT gratis, men jeg skal gjøre det privat i Norge når jeg er 10+4 (10+1 basert på el)..
Ja, jeg er ganske desillusjonert med svangerskaps- og barselsomsorgen. Må må jo i stor grad klare seg selv og lene seg på eget nettverk - og penger. Og det varierer det jo hvor mye man har av. Slik skal det ikke være! :bored:

For min del tenker jeg at hovedgrunnen til at NIPT og TUL kommer så sent er at sykehusene er konstant bakpå med tanke på kapasitet. Så da ender de opp med å lure inn TUL-avtaler i siste liten rett før den lovpålagte fristen går ut.

Det ville ikke forundret meg om lovendringen som gjorde at flere hadde rett på TUL og NIPT kom uten at det ble gitt noen ekstra bevilgninger til sykehusene som skulle gjøre jobben.

Ja, jeg er ganske desillusjonert med svangerskaps- og barselsomsorgen. Må må jo i stor grad klare seg selv og lene seg på eget nettverk - og penger. Og det varierer det jo hvor mye man har av. Slik skal det ikke være! :bored:

For min del tenker jeg at hovedgrunnen til at NIPT og TUL kommer så sent er at sykehusene er konstant bakpå med tanke på kapasitet. Så da ender de opp med å lure inn TUL-avtaler i siste liten rett før den lovpålagte fristen går ut.

Det ville ikke forundret meg om lovendringen som gjorde at flere hadde rett på TUL og NIPT kom uten at det ble gitt noen ekstra bevilgninger til sykehusene som skulle gjøre jobben.
Jepp, de har nok garantert ikke ansatt flere etter endringen kom, så de mangler kapasitet.
Jeg er 8+3 og har fortsatt ikke fått innkalling til offentlig TUL…

Jepp, de har nok garantert ikke ansatt flere etter endringen kom, så de mangler kapasitet.
Jeg er 8+3 og har fortsatt ikke fått innkalling til offentlig TUL…

Jeg venter også, er 9+3 i dag og den ble sendt 8+0. Vet den er i oppgaveflyt og er åpnet av en overlege på kvinneklinikken, så satser på innkalling i løpet av uka.

Jeg venter også, er 9+3 i dag og den ble sendt 8+0. Vet den er i oppgaveflyt og er åpnet av en overlege på kvinneklinikken, så satser på innkalling i løpet av uka.
Henvisningen min ble sendt 10/1, da jeg var i uke 5 :rolleyes: dog, henvisningen viser til menstermin, som er én uke senere enn UL-termin. Legen min sendte ny henvisning på torsdag, men den er ikke vurdert ennå… Synes uansett det er skuffende å ikke fått innkalling, når det er 4 uker siden henvisningen ble sendt..
Håper du får innkalling til uka❤️

Henvisningen min ble sendt 10/1, da jeg var i uke 5 :rolleyes: dog, henvisningen viser til menstermin, som er én uke senere enn UL-termin. Legen min sendte ny henvisning på torsdag, men den er ikke vurdert ennå… Synes uansett det er skuffende å ikke fått innkalling, når det er 4 uker siden henvisningen ble sendt..
Håper du får innkalling til uka❤️

Det skjønner jeg godt! Takk, håper det samme for deg ❤️

Back
Topp