NIPT

Lucie

Glad i forumet
Junibollene 2023
Er det noen som vet om det er forskjell på NIPT utført i Norge kontra NIPT i utlandet? Leste plutselig et sted at de testet for de 3 mest vanlig, men fikk inntrykk av at de ikke testet like bredt som feks Danmark. Noen som vet?

I Danmark kan man få vite kjønn iallefall, det får man ikke i Norge

Husk at disse NIPT testene ikke er 100 % sikre, men at de kan si noe om sannsynligheten for forskjellige genetiske sykdommer hos foster. Det handler ikke bare om selve analysens sensitivitet og spesifisitet, men også om forskjellige biologiske faktorer. Det er korrekt at det i Norge kun er lov å teste for tre genetiske tilstander ved NIPT test. Disse tre kalles trisomer, og er en tilstand der du har ett ekstra kromosom av enten 13, 18 eller 21.

Er det noen som vet om det er forskjell på NIPT utført i Norge kontra NIPT i utlandet? Leste plutselig et sted at de testet for de 3 mest vanlig, men fikk inntrykk av at de ikke testet like bredt som feks Danmark. Noen som vet?
I Danmark kan du velge ulike pakker, eksempelvis panorama utvidet. Der tester de ekstremt mye. Jeg valgte derimot bare panorama; den tester det samme som Norge + noen til og kjønn. UTROLIG hyggelig folk som sitter på ultralydklinikken i København. Lykke til :-)

I Danmark kan du velge ulike pakker, eksempelvis panorama utvidet. Der tester de ekstremt mye. Jeg valgte derimot bare panorama; den tester det samme som Norge + noen til og kjønn. UTROLIG hyggelig folk som sitter på ultralydklinikken i København. Lykke til :)
Glemte å understreke at vi valgte Danmark fordi det var billigere. Å betale 8500kr kontra 6500 i Danmark + kjønn, var et enkelt valg

Jeg bestilte Panorama kit fra Danmark igår. Kostet rett under 6000 norske, også får man vite kjønn samtidig :)

Men du må altså dra over til Danmark for å få det gjennomført ?
Nei alt foregår per post. Tar blodprøven på legekontoret også henter dhl ekspress pakken samme dag:) den blir analysert i usa mener jeg.

Nei alt foregår per post. Tar blodprøven på legekontoret også henter dhl ekspress pakken samme dag:) den blir analysert i usa mener jeg.
Vet du hvor sent dhl kan hente? Jeg skal ta blodprøven i morgen og bestille henting, men synes ikke det var såååå enkelt å forstå det hente greiene. Jeg er på jobb hele dagen, så håper de kan hente på kveldingen

Vet du hvor sent dhl kan hente? Jeg skal ta blodprøven i morgen og bestille henting, men synes ikke det var såååå enkelt å forstå det hente greiene. Jeg er på jobb hele dagen, så håper de kan hente på kveldingen
Jeg vet ikke desverre :( synes også de greiene er det som er mest innviklet.. men tror det er sånn at når ultralydklinikken sender pakkseddel og tollpapirer på epost, så kan du legge inn returnummeret på dhl pickup og bestille tidspunktfor henting. Hvis jeg har forstått det riktig. Tror i allefall den må sendes samme dag

Jeg vet ikke desverre :( synes også de greiene er det som er mest innviklet.. men tror det er sånn at når ultralydklinikken sender pakkseddel og tollpapirer på epost, så kan du legge inn returnummeret på dhl pickup og bestille tidspunktfor henting. Hvis jeg har forstått det riktig. Tror i allefall den må sendes samme dag
Ja det er riktig, jeg har bare slitt med å finne rett nr også lurte jeg bare på om du visste hvor sent de kunne hente. Man trenger ikke sende samme dag, man kan dagen etter også, men det beste er samme dag :-)

Ja det er riktig, jeg har bare slitt med å finne rett nr også lurte jeg bare på om du visste hvor sent de kunne hente. Man trenger ikke sende samme dag, man kan dagen etter også, men det beste er samme dag :)
Jeg dro ned til dhl for å sende pakkken selv. Sikkert mulig å gjøre det nå og hvis du har mulighet…

Jeg dro ned til dhl for å sende pakkken selv. Sikkert mulig å gjøre det nå og hvis du har mulighet…
Hadde dhl kontor eller leverte du til narvesen f.eks som et pick up point?

Back
Topp